Trøndelag Fylkeskommune

Nødutgang til et av tilfluktsrommene i Frøyatunnelen.

Vet du hva du skal gjøre om bilen din stopper i en tunnel?

En spørreundersøkelse fra 2025 viser at hele 45% ikke vet hva de skal gjøre hvis de må stoppe inne i en tunnel, skriver Trøndelag fylkeskommune i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

- Enkel kunnskap om tunnel og egen atferd i forbindelse med håndtering av hendelser i tunnel kan blir avgjørende for utfallet, sier brannvernleder og sikkerhetskontrollør i Trøndelag fylkeskommunes vegavdeling, Terje Sundfær. 

Les mer om tunnelsikkerhet på Statens vegvesen sine nettsider

Lær deg tunnelvettreglene

Sundfær sier tallene i undersøkelsen er overraskende høye. 

- Det er derfor viktig at vi nå retter fokuset mot tunnelsikkerhet, slik at vi kan bidra til at trafikanter bli mer bevisst egen atferd i tilfelle hendelser i tunnel oppstår, sier han. 

Brannvernleder og sikkerhetskontrollør i Trøndelag fylkeskommunes vegavdeling, Terje Sundfær.

For at trafikanter skal blir tryggere i tilfelle noe oppstår i en tunnel, har vi i fellesskap med blant annet Statens vegvesen utarbeidet det vi kaller for Tunnelvettreglene. Reglene gir enkle og konkrete føringer for hva du som trafikant må huske på:

Nødblink

Bruk nødblink for å varsle andre trafikanter om noe er galt. Den gjør deg synlig i mørket, og kan bidra til å forhindre at situasjoner utvikler seg til noe farligere, som påkjørsler eller kjedekollisjoner.

Havarilomme

Stans i havarilomme, hvis mulig. Der står du tryggere, og er mindre til hinder for andre trafikanter eller nødetater. Kan du ikke stanse i en havarilomme skal du kjøre så langt inn til siden du kommer.

Nødtelefon

Bruk nødtelefon i tunnelen – ikke mobilen – hvis det finnes nødtelefon der. Da kommer du direkte i kontakt med Vegtrafikksentralen, som ser nøyaktig hvor du er i tunnelen. 

En ting til: husk at rødt, blinkende lys foran en tunnel betyr stengt tunnel. Å kjøre videre kan sette både deg og andre i livsfare.

Brannbil kjører gjennom Frøyatunnelen i forbindelse med en øvelse.

Hovedfunn fra undersøkelsen:

  • Kun 36 % oppgir å ha lest eller sett informasjon om hva de skal gjøre ved en tunnelulykke.
  • 54 % vet ikke hva de skal gjøre ved brann i tunnel.
  • 45 % sier at de ikke vet hva de skal gjøre hvis bilen stopper i en tunnel.
  • Kunnskapsnivået er noe høyere når det gjelder om bilen stanser i tunnel.
  • Kvinner føler seg i større grad redde i tunnel enn menn.
  • Desto færre tunneler fylket har, desto lavere kunnskapsnivå om tunneler.

Kilde: Undersøkelse gjennomført av Reputation Inc for Statens vegvesen. Landsrepresentativt utvalg av 1000 respondenter i alder 15+.

Powered by Labrador CMS