- Vi starter nå!
Torsdag inviterte Rindal kommune til åpent møte med informasjon om ombyggingen av Rindal Helsetun. Det planlegges med byggestart til sommeren, byggingen skal være ferdig til sommeren 2018 med ferdigstilling sommeren 2019.
Lina Røen, enhetsleder for helse- og omsorgstjenstene i Rindal kommune, ønsket et lydhørt publikum på Eldresenteret velkommen til informasjonsmøte.
Henning Andersen, økonomisjef i Rindal kommune, innledet med å orientere om bakgrunn og prosess for prosjektet.
- Ombyggingsprosjektet skal sikre fremtidsrettede og effektive- helse og omsorgslokaler for brukere og ansatte ved Rindal helsetun, sa Andersen.
Prosjektet har pågått siden 2019, som skisseprosjekt, gjennom forprosjektering og som byggeprosjekt, med omfattende politisk og administrativ behandling. Kommunestyret godkjente prosjektet og vedtok igangsetting i kommunestyremøtet i juni. Ombyggingen skal ta utgangspunkt i eksisterende bygningsmasse, og de eksisterende tjenestene skal opprettholdes under ombyggingen.
Andersen redegjorde videre for bruker- og innbyggerinvolveringen i prosjektet. Referansegruppen har bestått av politikere og brukergrupper, som har sikret direkte innspill til prosjektet for utføring og prioriteringer.
- Ansatte ved helsetunet har deltatt aktivt i møter for å komme med praktiske behov til prosjektet, samt at innbyggerne i har engasjert seg aktivt i viktige beslutninger om helsetunet, sa Andersen.
Andersen viste til at innspill fra medvirkningen har ført til konkrete endringer.
Skal sikre god og riktig informasjon
Økonomisjefen viste også til at kommunestyret vedtok at det skulle være en informasjons- og kommunikasjonsansvarlig i prosjektet. Nina Bjørnås, som er ansatt i hjemmetjenesten, skal bekle denne rollen. Dette skal sikre riktig og god informasjon til ansatte, brukere og pårørende i byggeperioden.
Referansegruppen fortsetter også under byggeperioden, med samme sammensetning som tidligere.
– Vi starter nå!
– Totalprosjektet er vedtatt, og prosjektet starter nå, sa Henning Andersen før han la til:
– Entreprenøren har startet, å selv om vi ikke har sett noe her, så har de startet jobben.
Byggestart er estimert til etter sommeren, med to byggetrinn og det skal være drift under ombyggingen. Byggetrinnene er forventet ferdig sommeren 2028, og det vil være løpende overføring til drift underveis. Endelig ferdigstilling vil bli sommeren 2029, da det skal ryddes og uteområdene skal få "satt seg".
To byggetrinn med tilpasninger av driften
Lina Røen fortsatte med å informere om byggetrinnene. Byggetrinn 1 er planlagt fra høsten 2026 til sommeren 2027 og omfatter:
- Bytte av vinduer og bordkledning på 84- fløya
- Påbygg til hovedinngang og gang til skjermet avdelig.
- Ombygging av 3. etasje til fysioterapitjeneste
- Nytt påbygg til hovedinngang og 2. etasje ved dagens inngangsparti.
Under dette byggetrinnet skal dagtilbudet opprettholdes i 1. etasje i Austigard, og kontorer til administrasjon og ledelse, samt møterom, vil være i 74-fløya.
Røen redegjorde videre for hvordan driften blir tilpasset under byggeperioden. Blant annet blir hovedinngangen via eldresenteret i perioden.
Byggetrinn 2 planlegges med oppstart sommeren 2027 og varer til sommeren 2028.
Da blir hele 74-fløya ute av drift, og tjenestene flyttes under perioden. Da skal:
- Legekontor og psykisk helse- og rustjeneste flyttes, mest sannsynlig over i en brakkerigg.
- Helsestasjonen blir i kommunehus 1.
- Fysioterapeutene flytter inn i nye lokaler i Austigard.
- Kontor og møterom flytter inn i nybygd 2.etasje.
- Dagtilbudet flytter inn i oppussede lokaler i Austigard.
- Bårerom og syningsrom blir i et lokale tilknyttet Austigard-bygget med engen inngang.
Torsten Sæther gikk videre gjennom de mer detaljerte plantegningene for hvert bygg., herunder plasseringen av de ti nye heldøgns omsorgsboligene (HDO-boligene) med fellesareal, kjøkkenområde og sansehage.
Hovedutfordringen er å sikre kontinuerlig drift
Odd Inge Løfald representerte brukerutvalget for helse- og omsorgsområdet. Brukerutvalget består av politisk oppnevnt leder, Bettina Røen Helgetun, brukerrepresentanter / pårørende, representanter fra Rindal Røde Kors og Rindal demensforening, samt representanter fra de ansatte.
Løfald påpekte at kapasiteten til tider allerede er sprengt ved helsetunet, og at midlertidige løsninger, støybelastninger, uro, forstyrrelser og usikkerhet om hva som skal skje forsterker problemet. Det må da finnes tilleggskapasitet og kompetanse fpr å sikre forsvarligheten.
– Det er positivt at det nå er kommet på plass en informasjons- og komunikasjonsansvarlig. Dette er et komplekst tiltak, og det er mange interessenter, alt fra pasienter og brukere, pårørende, fagpersonell og ansatte, ledelse og adminstrasjon som skal arbeide sammen for at dette skal lykkes, sa Løfald.
Odd Inge Løfald understreket at det viktig at totalentreprenøren forstår hvilke utfordringer som ligger i å opprettholde kontinuerlig drift av helsetjenestene i ombyggingsperioden.
Løfald påpekte også at oppgave og ansvarsfordeling i prosjektet må være klar og entydig, samt en klar og bindende fremdrifts- og arbeidsplan. Alt for å sikre forsvarlig og kontinuerlig drift, som er hovedutfordringen i prosjektet.
Rollen til brukerutvalget er å følge opp disse hovedutfordringene, og brukerutvalget skal være en plass å henvende seg til, avsluttet Odd Inge Løfald.
Etter orienteringen ble det åpnet for spørsmål fra salen.