Rindal sparebank melder:

Tre smilende personer i et banklokale.
Flere av bankens rådgivere arbeider med svindelforebygging. Ring oss eller kom innom om du er i tvil om e-post eller SMS du har mottatt er svindel. F.v. Grethe Sandvik, Bjørn Heggem og Synnøve Langli.

Tips mot svindel

Som alle andre banker opplever også vi en økning i svindelforsøk. Med Black Friday og kommende julehandel er det forventet at svindlere vil utnytte folks ønsker om å gjøre en god handel. Nedenfor finner du tips i forhold til hva du skal se etter for å gjøre en trygg handel på nett.

Publisert Sist oppdatert

Mange av tipsene kan overføres til generelle svindelforsøk, som for eksempel det som kalles phishing. Da mottar du en falsk e-post eller SMS, som inneholder en lenke som du blir lurt til å trykke på. I det siste har blant annet NAV sitt navn blitt misbrukt i stor utstrekning. Vi ser også at gjenbrukstorg som Finn og Tise er arenaer for svindlere. Vårt tips her er å ikke la seg lure til å fortsette handelen utom for eksempel Finn, men benytt Finn sin tjeneste «Fiks ferdig». Og husk at når du er selger av en vare, så er det ikke du som skal oppgi kortnummer eller annen informasjon til kjøper!

Vi ser også at svindlerne utnytter at det er mye svindel, og ringer og sier at de arbeider med datakriminalitet i en sikkerhetsavdeling eller at de ringer fra politiet. De ber ofte da om at du skal bruke din BankID. Verken en sikkerhetsavdeling, politiet eller banken vil be deg om å bruke BankID. Avslutt samtalen uten å oppgi opplysninger!

Mange av våre eldre kunder tar kontakt med oss når de er usikre på om en e-post eller en SMS er falsk eller ekte. Det setter vi stor pris på, fortsett med det! Vi hører gjerne fra den yngre generasjonen også, om dere skulle være i tvil. Og har uhellet vært ute, så er tid avgjørende. Jo fortere du får sperret bankkort og BankID, desto større sjanse er det for å redusere omfanget av svindelen. Da er det ett telefonnummer som gjelder: 71 66 40 00. Dette er Rindal Sparebank sitt telefonnummer, og dette kan brukes til alle døgnets tider.

Fem tips til tryggere netthandel

Black Friday er kjent for fantastiske tilbud og kampanjer i november, men det er også en tid hvor svindlerne er ekstra aktive. Mens du jakter på de beste rabattene, er svindlerne på jakt etter deg for å utnytte din sårbarhet. Bruk sunn fornuft før du gjør noe mer. Stopp opp og tenk deg om.

Tenk på internett som en stor by med mange butikker, og akkurat som i den virkelige verden, må du passe godt på lommeboken din. Følg derfor disse 5 tipsene til hvordan du kan handle smart og sikkert i den digitale storbyen:

  1. Vær kritisk til tilbudene: Ikke la deg lure av for attraktive tilbud som virker for gode til å være sanne. Undersøk priser og sjekk om nettbutikken er pålitelig. Les anmeldelser fra andre kunder for å unngå falske nettbutikker som kan prøve å lure deg.
  2. Beskytt personlig informasjon: Når du handler på nettet, er det viktig å være forsiktig med dine personlige opplysninger. Sjekk at nettbutikkens nettadresse starter med https:// og har en hengelås i nettleseren, før du oppgir personlig informasjon eller betalingsopplysninger. Da vet du at nettstedet er kryptert og sikkert. Tips! Når du handler på nettet, bruk alltid sikre betalingsmetoder som kredittkort. Skulle du være uheldig og bli svindlet, er det ikke lønnskontoen din som blir tappet.
  3. Benytt BankID-appen: Den er tryggere, enklere og bedre enn andre BankID-metoder fordi den er basert på nyere teknologi. Dermed er du bedre beskyttet mot svindel fordi du ikke har noen kode å oppgi. I tillegg får du mer informasjon om kjøpet du akkurat har gjort og kan avbryte hvis noe ikke stemmer.
  4. Vær oppmerksom på phishing: Svindlere sender ofte falske e-poster og later som de er fra kjente aktører eller merkenavn som du har tillit til. Det kan for eksempel være Posten/PostNord, NAV, bank eller kredittkortselskaper og nettbutikker. Kanskje mottar du også falske hentemeldinger, veldig ofte med betalingskrav. Vær skeptisk til e-poster og SMS som ber deg om å oppgi personlig informasjon eller klikke på lenker og vedlegg. Gå alltid til nettstedet direkte ved å skrive inn nettadressen selv.
  5. Hold deg oppdatert i mobil- og nettbanken: Følg med på transaksjonene dine og bankkontoen din. Skulle du få mistanke om svindel, kontakt banken for å sperre kort og konti.

Black Friday kan være en flott tid for å gjøre gode kjøp, men det er viktig å handle med forsiktighet. Ved å følge disse fem punktene, kan du minimere risikoen for å bli et offer for svindel. God handel!

Kilde: www.rindalsbanken.no/dagligbank/kort/kredittkort/artikkel/fem-tips-tryggere-netthandel

Powered by Labrador CMS