Førerkort klasse S- Snøscooter

To snøscootere kjører opp en bakke. Godt vær og ren snø
Ulikt tempo på kjøringen og her kjøres det forsvarlig uansett hvor mye erfaring den enkelte har

Vil kjøre lovlig og sikkert

Samarbeid mellom Polaris Nordmøre og Stjørdal og Meråker Kjøreskole

Publisert Sist oppdatert

Den 11.januar, midt i scootersesongen arrangerte Stjørdal og Meråker kjøreskole kjøreopplæring for snøscooter, med Polaris Nordmøre som vert. Responsen har vært stor og det er venteliste på å få ta opplæringen forteller trafikklærer Geir Atle Kvendset. Ved spørsmål om hvorfor deltakerne deltar kurs er svaret: “Vi ønsker å kjøre scooter lovlig, få tips og kjøre sikkert.”

Initiativet til opplæringen i Polaris sine lokaler kommer fra deres kunder, det sier dagligleder Odd Inge Kvernberg til Trollheimsporten. De har selvsagt åpen butikk for anledningen. Det er 16 påmeldte til kurset og de fleste kommer fra nærmiljøet, men de har også deltakere Vestnes og Moldeområdet. Det er ingen kjente kurs i Møre og Romsdal, det nærmeste er i Trondheim, forteller Kvendset. Etterspørselen er stor så trafikkskolen har planer om å arrangere flere kurs denne vinteren. Møterommet på Polaris Nordmøre er mer enn fult og noen må sitte i døren til butikken for å få med seg det som blir sagt.

Kurset består av 4 trinn, hvor det første er trafikalt grunnkurs. Dette er det samme som ved bil og er retter mot trafikksystemet og den enkeltes risikoforståelse. Videre er innholdet i kurset blant annet eier og brukers ansvar ved scooterkjøring og hvilke ansvar fører har for natur, miljø og andre brukere av naturen. Det gjennomgås også en bolk om hva som er riktig bekledning og nødvendig sikkerhetsutstyr, hjelpemidler for både orientering og varsling, sikkerhetskontroll og kjøretøyets konstruksjon og virkeområde.

Geir Atle bruker eksempler for å vise hvor viktig det er med god kunnskap om kjøring i undervisningen
Trafikklærer Geir Atle Kvendset fra Stjørdal og Meråker kjøreskole underviser

Teorikurset er lagt opp på en god måte, med eksempler fra hendelser slik at teori blir mer levende. Kvendset er en god formidler med erfaring både fra opplæring og praksis. Han veksler godt mellom alvor og humor. Han ser viktigheten med kunnskap og ser gjerne at flere tar opplæringen for å forebygge ulykker. “Det er bare å ta kontakt med kjøreskolen ved behov for opplæring,” sier Kvendset.

Snøscooter på bane
Førerkortet skal brukes til å kjøre på hytta for noen, andre bruker scooter på jobb.

For å få førerkort skal det være to dager med praktisk kjøring. Minst en av dagene må være i variert terreng. Nærmeste godkjente område for treningskjøring er i Haltdalen og Snåsa. Det er enighet om at kjøring på innmark eller motorsenter er begrenset og gir ikke nok krevende situasjoner til å lære alt som skal læres. Kvendset sier tidlig i teorikurset “Jeg håper alle kjører seg fast, slik at vi kan lære flere måter å komme oss løs på.” Bakgrunnen for dette, er kravet om at de skal lære seg å kjøre i utfordrende terreng og se risikoen ved å kjøre i naturen. De skal lære seg å forebygge skader og ulykker, samt kunne ta vare på seg selv og andre ved en eventuell ulykke.

Grilling av pølse og konkurranse om det 'likast' bålet i lunsjen
Trafikklærer Kvendet sørger for hygge og humor i lunsjen på første dag ute på kjøring

Trollheimsporten fikk også være med på første dag ved kjøring på bane i Rindal. Dette var en kald dag med nærmere 15 minusgrader. Når Trollheimsporten ankom, var det pause i kjøringen med bålbrenning og konkurranse om hvilket bål som var best.

En snøscooter på bane
Kvendset sier at det er litt for lite snø til at de får kjørt seg fast. Satser på øvelse på å komme seg løs på øveingsfeltet i Haltdalen.
De var heldig med at det var snø, de dagene i forveien var med regn og varmegrader
De var heldig med at det var snø, de dagene i forveien var med regn og varmegrader
Powered by Labrador CMS