Pressemelding:

Kutt i avgiftene må til for å få ned prisene på bensin og diesel, mener NAF.

NAF: 5 kutt mot prisgaloppen på drivstoff

Kontantstøtte og avgiftskutt. Det er blant tiltakene NAF foreslår mot de høye pumpeprisene. - Det er i distriktene dette svir mest. Det er fullt mulig å ta kontroll over drivstoffprisene om det finnes politisk vilje, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Bensin- og dieselprisene har økt kraftig og er nå opp mot 30 kroner literen på enkelte dager. Analytikere spår ytterligere prisvekst.

- For folk flest blåser det nå fra alle kanter. Drivstoffpriser ute av kontroll kommer på toppen av økte strøm- og matpriser. Dette gir utrygghet og økonomiske utfordringer for mange, sier Braadland.

Kaller på handling fra Senterpartiet

Akkurat nå sitter Senterpartiet, SV og Sp og forhandler om justeringer av statsbudsjettet. Braadland mener de må bruke anledningen til å gjøre noe med folks galopperende drivstoffregninger.

- Dette er Senterpartiets gylne øyeblikk. Regjeringen har lovet å kutte i avgiftene. Samtidig viser våre undersøkelser viser at hele tre av fire bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen. I Distrikts-Norge svarer hele 90 prosent at de bruker bil i hverdagen. Det er samtidig der hvor elbil-tettheten er lavest. Bensin- og dieselbilen er fortsatt en helt nødvendig del av livene til mange, spesielt i distriktene, sier Braadland.

NAF mener disse fem tiltakene er nødvendige:

  • Fjern veibruksavgiften. Hver bilist med bensinbil vil spare neste fem kroner literen dersom denne avgiften fjernes. Dieselbilsiter vil spare 3,52 kroner per liter.
  • Engangstilskudd til alle privatpersoner som eier en bil, etter svensk modell. Sverige har besluttet å gi 1000,- i støtte til hver bileier. Norge bør se til Sverige og innføre en kontantstøtte nå som prisene er helt ekstreme.
  • Fjerne trafikkforsikringsavgiften. Staten henter inn over 13 milliarder kroner fra bilistene hvert år på denne avgiften.
  • Null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy. Folk flest kjøper bruktbil. Mange ser nå etter en brukt elbil som passer for dem. Ved å droppe omregistreringsavgiften på elbiler blir det billigere for folk å kjøpe brukt elbil.
  • Redusere bompengetakstene. Det finnes i dag en kompensasjonsordning staten kan bruke for å nedbetale bompengegjeld på veistrekninger i distriktene. Ved å øke bevilgningene til ordningen kan bompengetakstene reduseres eller fjernes helt.

Statens inntekter øker samtidig som prisene stiger

Tiltakspakken NAF foreslår har en prislapp på nesten 30 milliarder kroner.

- Selvsagt har det en prislapp for staten, men regjeringens inntekter mangedobler seg sammenliknet med hva man trodde for bare noen måneder siden. Folk ser på at statens inntekter øker, samtidig som de selv strever med høye priser, sier Braadland

Powered by Labrador CMS