Årets førsteklassinger på Mo oppvekstsenter:

- Det e gøytt!
Sommeren er definitivt over, og barna er godt i gang med det nye skoleåret. På Mo oppvekstsenter ventet fem spente førsteklassinger sammen med foreldrene sine første skoledag. Her ble de tatt vel i mot av rektor Beret Sande, som ønsket alle elever velkomne tilbake til et nytt skoleår.
Husvarme førsteklassinger
Når Porten treffer førsteklassingene noen dager etter oppstart er de allerede husvarme. De løper ut i skolegården for billedtaking. Her er de godt kjent etter år i barnehagen som ligger vegg i vegg. Overgangen er så myk som den kan få blitt.
Lærer Hennie Kvendset Fiske leder barna bort til klatrestativet. Det er tydelig mye energi i gruppen, men den ferske læreren får dem med seg. Fiske er under utdanning på 3. året, og har allerede rukket å være mye på Mo oppvekstsenter i forrige semester. Nå tar hun over stafettpinnen som kontaktlærer for 1. og 2. trinn, mens hun fullfører den samlings baserte utdanningen.

Mykkju lego
- Hvordan er det å gå på skole?
- GØØØYTT, roper Ingeborg Amalie Moen.
- Og i dag skal jeg ta buss BEGGE veier! Da får jeg popcorn og se favorittprogrammet mitt på TV som premie, gliser hun.
Guttene nikker bekreftende, skole er artig og spennende.
- Hva gjør dere på skolen da?
- Vi har gym, forteller Odin Solem Løseth.
- Det er artigst når vi får leke i gymsalen.
- Ja, vi skal leke masse, sier Emil Bruvold Fiske.
Han tilføyer:
- Og så har vi kjempemye lego!
- Og i dag bygde vi et kjempestort magnethus. Men så var det ryddetid, og da smashet vi det ned, forteller Ingeborg.
Lars Ola Henden Bredesen er mest opptatt av å vise at han kan henge opp ned etter beina i klatrestativet mens vi prater.
Og lærer Hennie ser.
For med fem elever i klassen, er det trygt og godt å være førsteklassing. Her er det rom for individuell tilrettelegging, lærerne har tid til å hjelpe og se den enkelte.
Oda Bolme var dessverre ikke tilstede da Porten var på besøk.
Lekbasert læring
Sammen med andre trinn starter hver dag med en time lek i klasserommet. Her får de ut litt energi, får kjenne på glede og mestring. Læreren er tett på og leken kan gjerne være "lekbasert læring". For det er svært mye som kan læres gjennom god lek! Deretter følger et fruktmåltid, så de små kroppene ikke skal gå tomme før resten av timene starter. Etter første friminutt har de samlingsstund, hvor de lærer om dager, vær, samfunnsfag, engelsk og naturfag. På timeplanen gjenstår bare norsk og matte, i tillegg til barnas soleklare favoritt: Gym!
