LESERINNLEGG:

Carina Romundstad, leder av elevorganisjonen i Trøndelag

Flauhet dreper seksualundervisningen

Publisert

“Modernisering” av seksualundervisningen

Hva lærer egentlig unge i dag om kropp, grenser og seksualitet? Altfor lite og ofte altfor seint. Dagens seksualundervisning er utdatert og utilstrekkelig, den speiler verken mangfoldet eller de utfordringene ungdom faktisk møter i dagens samfunn. Det er på tide at vi snakker om en bedre, mer utfyllende og inkluderende seksualundervisning - en som går dypere inn på temaer som: sex, grenser, følelser og respekt.

For mange unge er seksualundervisning fortsatt begrenset til det samme gamle: hvordan man bruker prevansjon, hvordan kjønnssykdommer smitter, om kroppen og dens funksjoner - gjerne med utgangspunkt i et heteroseksuelt forhold mellom mann og kvinne. Men hva med temaene som faktisk treffer ungdom i dag? Hva med seksualitet i et bredere perspektiv, grensesetting, psykisk helse og samleie mellom mennesker av samme kjønn?

Når undervisningen ikke inkluderer mangfoldet av seksualitet og identitet, sender det et tydelig signal: At alt som ikke er “normalt”, er feil eller uviktig. Det er ikke bare ekskluderende - det er skadelig.

Det er et stort svik at vi fortsatt ikke snakker åpent og ærlig om overgrep og samtykke. At unge ikke blir lært om grensesetting, seksuell helse og identitet. Altfor mange unge forstår ikke hva samtykke faktisk innebærer - og hvordan samleie må være frivillig og tydelig. Hvis ungdommer ikke blir lært forskjellen på lyst og press, flørt og tvang, begjær og respekt, så feiler skolen og samfunnet oss unge. Da vil det også bli lagt grunnlag for at gråsoner og overtramp blir normalisert.

For å få dette inn i undervisningen, trengs det lærere som har både kompetanse og trygghet. I dag er det for vanlig at seksualundervisningen blir nedprioritert - og gjennomført raskt, halvhjertet og med flauhet. Mange lærere kvier seg, og ender bare med å skrape i overflaten av det som står i lærerplanen. Det kan ikke fortsette sånn. Vi trenger lærere som faktisk tør å snakke åpent og trygt om disse temaene.

Det bør også være rom for å hente inn eksterne fagfolk - som helsesykepleiere, sexologer eller andre organisasjoner med spesialkompetanse på seksualitet, identitet og samtykke. Det skal ikke være noen skam og holde en seksualundervisning.

Ungdom fortjener en seksualundervisning som gir dem kunnskap, trygghet og språk for å forstå både seg selv og andre. Dette handler ikke om å “modernisere” seksualundervisningen. Det handler om å gjøre den relevant, inkluderende og viktig.

Av Carina Romundstad , Leder av elevorganisasjonen i Trøndelag 

Powered by Labrador CMS