Felleskjøpet:

Fjøsnissebrusen er reddet – norske bringebær sikrer julestemningen
Felleskjøpets julebrus står likevel ikke i fare. Etter en periode med stor usikkerhet, der mangelen på norske bringebær truet årets produksjon, er brusen nå sikret, skriver Felleskjøpet Agri i en pressemelding.
Gladmeldingen skyldes først og fremst et godt samarbeid med grøntprodusent Morten Gustad i Trøndelag og foredlingsbedriften Epleblomsten i Telemark.

Gustad, som holder til på Sparbu, reagerte da han leste om Felleskjøpets utfordringer.
– Jeg hadde fått en avbestilling fra en annen kunde, og satt plutselig med 9,8 tonn bringebær tilgjengelig. Samtidig leste jeg om at julebrusen sto i fare, og tok kontakt, forteller han.
Produksjon som planlagt
Det viste seg å bli en telefon med ringvirkninger. Felleskjøpet tok raskt kontakt med Epleblomsten i Telemark, som tidligere hadde vært aktuell som leverandør av ferdigpresset bringebærjuice.
– Epleblomsten var positive fra første stund og ønsket å kjøpe hele partiet fra Trøndelag. Det gjorde det mulig å komme i gang med produksjonen som planlagt, sier Maren Dahl, senior kategorisjef i Felleskjøpet Agri.
Epleblomsten, som også produserer Felleskjøpets solbærsaft, tar nå imot hele bringebærpartiet og leverer allerede ferdig presset bringebærjuice til julebrusproduksjonen.
– Vi er utrolig takknemlige for henvendelsen fra Morten, og ikke minst for det raske samarbeidet med Epleblomsten. Nå kan vi starte produksjonen i løpet av de nærmeste ukene, og vi regner med at Fjøsnissebrus blir å finne både i nettbutikken og i alle våre fysiske butikker i god tid før advent, sier Dahl.
Testvinner
Fjøsnissebrus ble lansert i 2023 som et pilotprosjekt, og ble raskt populær blant julebrusentusiaster. I fjor ble produksjonen mangedoblet, men flaskene ble likevel utsolgt før jul.
Brusen er laget av norske bringebær og kirsebær, og ble i 2023 vurdert til 9 av 10 poeng i Dagens Næringslivs store julebrustest. Den er en del av Felleskjøpets voksende sortiment av matvarer basert på norske råvarer – der også kornprodukter, havrebarer, chips, spekepølse og honning inngår.
– Vårt mål er å synliggjøre bredden i norsk landbruk og gjøre det enklere for forbrukerne å velge norske alternativer. Responsen på Fjøsnissebrus viser at det er stor interesse for produkter med tydelig norsk opprinnelse, sier Dahl.
Felleskjøpet Surnadal er medlem av Trollheimsporten.