Selger Surnadal Servicesenter
Firmaet har vært i familien Mogstad siden 80-tallet. Etter snart 40 år legges det ut for salg for andre interesserte.
Tidlig krøkes
–Ja, Mogstad. Geir løfter opp telefonen, svarer blidt en kunde og er klar for oppdrag.
Det er slik kundene er vant til å bli møtt når de ringer etter hjelp av Surnadal Servicesenter.
–Esso har vært i Surnadal siden 60-tallet. Dette er tredje bygget det har vært Esso her i området, forklarer Geir Mogstad.
Den blide servicemannen har rukket å hjelpt kunder i hele 35 år. Han startet nemlig å jobbe der fra han var bare 16 år da moren og faren hans, Grethe og Leif Magne Mogstad eidde firmaet.
–Far tok over i 1985 da jeg var 12 år, mimrer han.
Helseutfordringer
Som 30-åring fikk Mogstad diagnosen psoriasisleddgikt, noe som har gitt han utfordringer og belastninger. Blant annet er lite søvn i en årrekke noen han ikke har snakket høyt om. Men han er sta og elsker jobben sin, så han har trosset og jobbet som før.
I 2016 kjøpte Geir firmaet sammen med kona Kjersti. De har investert og har lagt stor vekt på å gi god service.
Han har trosset sykdommen lenge, men nå er tiden inne for å gå ned i stilling. Det er en gjennomtenkt avgjørelse når han og kona nå har bestemt seg for å selge.
–Det er ingen dramatikk. Det er på grunn av helsa vi selger. Det er tungt fysisk arbeid som er bautaen. Sykdommen blir ikke bedre med årene, det er lurt å slutte mens jeg er noen lunde oppegående, ler han, og forklarer at alternativet har vært å trappe ned arbeidet mens de hadde fortsatt. Han synes det er bedre å selge mens de klarer å yte servicen de ønsker å gi kundene.
–Jeg prøver å være den beste versjonen av meg selv, og gjør så godt jeg kan. Men alle kan ha en dårlig dag, smiler han.
Ønsker nye eiere å lykkes
De ønsker at det kommer noen som vil fortsette med å følge opp servicen.
–Det er et veldrevet firma med mye potensiale. Vi er ivrige på at de som kommer etter vil fortsette å ta vare på kundene, men også at de går sine egne veier, oppfordrer Mogstad.
Men de selger ikke til hvem som helst. Det hjelper ikke bare å legge pengene på bordet. De vil vente til den rette personen melder seg.
–Vi stresser ikke med salg. Det er viktig at det er rett folk på plass som er villig til å fortsette. De må ha lyst og være serviceinnstilt, smiler han og poengterer at han gjerne vil være med den første uka og hjelpe de som tar over på vei, og at de også kan ringe han senere om det er noe de lurer på. Han ønsker at de nye eierne skal lykkes.
Flinke ansatte
Kjersti er butikkansvarlig og har personalansvaret ved servicesenteret.
De har 3,5 årsverk fordelt på sju ansatte. De har vært oppi ni.
–Jeg kommer til å savne alle de fine folka som kommer innom, og ikke minst alle de faste kundene og de ansatte, sier Kjersti og legger fort til:
–Vi har så flinke ansatte.
Kjersti anbefaler på det sterkeste de nye eierne å gi deres ansatte videre jobb og kan ikke rose de flinke arbeidstakerne nok.
–Vi har de beste ansatte, sier hun med overbevisning.
–Og vi de beste sjefene. Og det setter vi pris på, svarer Stine kjapt, som ikke legger skjul på at hun synes det er vemodig at de skal slutte.
–Gleden med å jobbe her er Kjersti og Geir, fortsetter hun og forteller hvor glad hun er for alt de har gjort for henne og hvor mye de betyr for henne da de var to av de første hun ble ordentlig kjent med da hun flyttet til Surnadal.
–Jeg kaller dem tante og onkel, sier hun med et takknemlig, stort smil og tørker en tåre fra øyekroken.
Savn
Mens Trollheimsporten var innom kom en fast kunde for å vaske bil.
–De er så hjelpsomme, poengterer Eldrid Mahle som kan fortelle at hun har vært kunde her i flere tiår.
–Det har vært topp service her både ute og inne og jeg kommer til å savne dem, smiler hun.
Hvor blir det av Kjersti og Geir?
Kjersti er barne- og ungdomsarbeider, men er åpen for mye. Hun håper det er behov for henne som fagarbeider innen skole eller barnehage etter salget.
Og hvor blir det av Geir?
–Jeg har ikke søkt på noe ennå, men hvis noen trenger en mann i 50% stilling som kan litt om alt, så er jeg den rette mannen, smiler han.
Men når det blir salg, vet de selvfølgelig ikke. Og selv om de ikke stresser, har Mogstad et lite ønske:
–Jeg håper jeg slipper å legge om vinterdekk til høsten, og at de nye eierne gjør det, sier han med et smil og oppfordrer gjerne interesserte til å ta kontakt.