Kursdeltakere og instruktører er trygge på at lasten holder seg på plass
Kursdeltakere og instruktører er trygge på at lasten holder seg på plass

Etterutdanningskurs for yrkessjåfører i Surnadal

Halaas Trafikkskole startet torsdag 21. januar et 5 dagers etterutdanningskurs for yrkessjåfører i Surnadal. Kurset er obligatorisk for alle som vil arbeide som yrkessjåfør mot vederlag (betaling) og må gjennomføres hvert 5. år for å beholde retten til å jobbe som yrkessjåfør.

Publisert Sist oppdatert

Kurset i Surnadal nå er for de som kjører gods, og det finnes et eget kurs for å kjøre persontransport. Det er arbeidsgivers plikt å sørge for at de ansatte har rett kompetanse, og dette gjelder ikke kun norske sjåfører, men alle i EU/EØS er underlagt samme reglement. Dette er for å sikre en tryggere hverdag for sjåførene, men også alle andre i trafikken.

Flytter like elementer seg likt om de har ulik vekt?
Flytter like elementer seg likt om de har ulik vekt?

Meningsfylt å drive opplæring

- Det er gøy å drive opplæring og det er alltid nye spørsmål og utfordringer som kommer, sier kursleder og daglig leder i Halaas Trafikkskole, Trond Rasmussen. Geir Atle Kvendset er med som medinstruktør. Kvendset er under utdanning for å bli trafikklærer for lastebil, og han har igjen 2 år av utdanningen. Han er ansatt i Halaas og trives godt med å undervise. - Det å ha en jobb som man føler er meningsfylt og som kan bidra til å endre holdninger er viktig for meg, sier Kvendset.

Ove Halgunset og Morten Holte er to av deltakerne på kurset.
Ove Halgunset og Morten Holte er to av deltakerne på kurset.

- Nye regler er det hele tiden, sier Ove Halgunset som gjennomfører kurset for første gang. - Det dukker opp noe på kurset man må tenke over, men det likaste med kurset er å holde på med det praktiske, sier Ove og Morten Holte sier seg enig.

Jan Atle Møkkelgård surrer sammen stropper etter bruk.
Jan Atle Møkkelgård surrer sammen stropper etter bruk.

Last på høykant

Kurset består av ulike tema, og Trollheimsportens utsendte var så heldig at jeg fikk overvære den praktiske delen av lastsikring. Etter teori på starten av dagen, gikk kursdeltakerne ut og skal sikre ulike typer last på best mulig måte. Deretter ble lasten kjørt opp på høykant for å sjekke om den var godt nok sikret. Her fikk alle prøvd seg og det ble diskusjoner om hvordan det burde gjøres på best mulig måte. I tillegg ble det tatt tester av stroppene for å se hvor mye de tåler, både helt nye og med kutt i. Undertegnede spratt høyt i været da stroppen røyk av, selv om alt foregikk under helt trygge rammer.

Her ser vi en stropp med et kutt i. Hvordan vil det påvirke hvor mye stroppen tåler?
Her ser vi en stropp med et kutt i. Hvordan vil det påvirke hvor mye stroppen tåler?

Kursets innhold

De andre temaene for kurset er sjåføren og de forhold som er viktige for deg som sjåfør som hviletid. Videre kommer godstransportens vilkår, som går på lover og regler man må forholde seg til. En dag for økonomisk og optimal kjøring, og så en dag med fokus på HMS med brannslukking, førstehjelp og sikring av skadested samt ergonomi for sjåfører og kosthold.

Her får man plass til alt man trenger for å nyte god kaffe, hvor som helst i landet.
Her får man plass til alt man trenger for å nyte god kaffe, hvor som helst i landet.
Det går med mye kaffe når man holder kurs, så Halaas har skaffet seg egen kaffe-boks som de tar med rundt. Her er det plass til kaffetrakter, kaffekanner og alt annet man trenger..
Det går med mye kaffe når man holder kurs, så Halaas har skaffet seg egen kaffe-boks som de tar med rundt. Her er det plass til kaffetrakter, kaffekanner og alt annet man trenger..

Koronatilpasninger

I 2020 ble det forlenget frister for å få tatt nytt kurs, slik at man ikke mistet godkjenningen i den værste tiden med lockdown og høy smitte mange plasser. Denne ordningen er ikke videreført, så derfor gjennomføres det kurs nå på tross av koronasituasjonen. Halaas tar forhåndsregler som å ha sprit og ansiktsmasker tilgjengelig, samt at antall kursdeltakere nå blir begrenset ut fra lokalene som er tilgjengelige. Dersom man ikke gjennomfører nytt kurs innen fristen, mister man retten til å kjøre mot vederlag frem til man har fått gjennomført kurs.


Halaas Trafikkskole

Daglig leder Trond Rasmussen tok over bedriften i 2011, og er aktivt med i driften og kursvirksomheten til Halaas.

Halaas Trafikkskole er en del av TK Gruppen as som er totalleverandør innen kompetanse på transport, entreprenør og logistikk.

Halaas tilbyr etterutdanningskurs 7 plasser, og gjennom TK gruppen as tilbys det kurs på totalt 50 plasser rundt om i Norge. Gjennom TK gruppen kan Halaas tilby et bredt spekter av kurs og utdanninger, og de reiser rundt i Norge slik at det blir enklest mulig for kunden.

De siste årene har Halaas investert mye i nytt utstyr og har i dag rundt 20 kjøretøy fordelt på privatbiler, busser og tungtransport.

Halaas har i dag førerkort og yrkessjåføropplæring i Kristiansund, Molde, Brekstad og Steinkjer, og har i tillegg etterutdanningstilbud til yrkessjåfører i de tre første byene, samt i Surnadal, Sunndalsøra, Ålesund, Aure og Åndalsnes.