En mann i varselklær og hjelm som står foran en stor demning.
Jostein Bruset har vært HMS-ressurs og lokal representant for Statkraft i damprosjektet helt fra starten. Han er veldig fornøyd med både gjennomføringen og sluttresultatet.

Damprosjektet i Folldalen er snart fullført

Det store damprosjektet i Folldalen nærmer seg slutten. Trollheimsporten fikk være med Statkraft på en liten runde på anleggsområdene, der de fleste sporene etter arbeidet er nå ryddet bort. Områdene som har vært berørt er restaurert slik at de går mest mulig i ett med naturen rundt.

Publisert

Det har gått mer enn fire år siden Trollheimsporten var i Folldalen og skrev om oppstarten av damprosjektet, som blant annet omfattet forsterking av både Follsjødammen og Gråsjødammen. Nå er prosjektet i sluttfasen. På det meste har det vært opp til 70 personer i arbeid her oppe, og nå er det nede i tre-fire mann fra Skanska og Rindal maskin, som tar den siste finpussen rundt Follsjødammen. Arbeiderne som er igjen her oppe nå bor på Bolme pensjonat i Rindal. Brakkeriggen er fjernet, og området der riggen sto skal tilbakeføres til naturen, i likhet med alle de andre områdene som har vært berørt av anleggsarbeidet.

Arbeidet med Folldalsvegen er også ferdig, bortsett fra grusing av hele vegen. Det skal skje til våren.

Et anleggsområde med gravemaskin, og en lastebil. Sommer og blå himmel.
Nå skal området der brakkeriggen sto også tilbakeføres til naturen. Rindal maskin AS har hatt en viktig rolle i denne delen av arbeidet på hele anleggsområdet.

Tilbakeføres til naturen

Oppe ved Gråsjødammen er arbeidet avsluttet. Før anleggsarbeidet begynte ble lagene av jord og masser fjernet fra overflaten, og lagret i hauger. Nå som prosjektet er fullført er arealene jevnet ut, og det er lagt lag på lag av stein og jord, med frøjord og torv på toppen, slik at vegetasjonen skal vokse tilbake. Om et år eller to skal de berørte områdene se mest mulig naturlige ut igjen. Jostein Bruset fra Statkraft forteller at det meste at restaureringsarbeidet er gjort av Rindal maskin, og at de har gjort en veldig god jobb.

Fjellandskap og en grusvei. Sommer og blå himmel.
På vei opp mot Gråsjødammen og Gråhaugen kan man nå se at området nå er ryddet, og tilbakeført til naturen.
Et fjellandskap som er endret etter anleggsarbeid. en bekk, og et fjellvann i bakgrunnen. Sommer og blå himmel.
Nedstrøms Gråsjødammen er det lagt opp stein, som skal forhindre at jord vaskes bort når overløpet er på sitt kraftigste.
En stor demning av betong. Sommer og blå himmel.
Overløpet på Gråsjødammen.
En lense på vannet inntil en demning av betong. Sommer og blå himmel.
Lenser med lys som blinker i mørket skal holde båtene unna overløpet.

Nedstrøms Gråsjødammen var det steinbrudd i anleggsperioden. Steinen som ble hentet ut ble først og fremst brukt til å plastre begge sidene av begge dammene. Bruset forteller at dette var et møysommelig arbeid. Hver plassering av hver eneste stein som ble brukt på dammene ble kontrollert tre ganger, først av to personer fra Skanska, og senere også av en tredjeparts inspektør, så her ble ingenting overlatt til tilfeldighetene.

Toppen av en stor demning på fjellet. Et oppdemt vann, sommer og blå himmel.
Fin ny vei på toppen av Gråsjødammen, og flott utsikt over Gråsjøen. Steinene som ble hentet ut nedenfor dammen er ikke perfekt symmetriske, men sluttresultatet ble likevel veldig bra.
Et fjellandskap, sommer og blå himmel.
Her var mellomlagringsplassen for stein mens det var steinbrudd nedstrøms Gråsjødammen. Nå er området tilbakeført til naturen, og neste år blir det grønt igjen. Vi skimter Follsjøen i bakgrunnen.

Populært turområde

Ved Gråhaugen har Statkraft laget en ny utslippsplass for fritidsbåter, og en stor romslig parkeringsplass, som er gjerdet inn, for å holde beitedyr unna. Bruset forklare at kyr og sau med bjeller kan forårsake lakkskader på biler, blant annet, men nå skal man altså unngå det. Mange kommer opp hit med båt for å ta en tur på Gråsjøen, og det er også fine forhold for å fiske. Ved overløpet på dammen er det lagt lenser med lys som blinker i mørket, som skal holde båtene unna overløpet.

Toppen av en stor demning på fjellet, en parkeringsplass i bakgrunnen, og en båt på vannet. Sommer og blå himmel.
Fin ny parkeringsplass og båtutslipp ved Gråhaugen.
En båtutslippsplass ved et fjellvann, altså en vei som går helt ned i vannet. Sommer og blå himmel.
Ny utslippsplass for fritidsbåter.
En inngjerdet parkeringsplass med ferist ved grinda. Sommer og blå himmel.
Ferist og gjerde skal holde beitedyr unna de parkerte bilene. Det forhindrer at kyr kommer borti biler og lager riper i lakken o.l.

Bedre mobildekning

På Gråsjødammen har det kommet opp ei ny mobilmast, som sikrer bedre mobildekning enn det var tidligere i området. Det kan mange ha nytte av, for Gråhaugen er et fint, og mye brukt, utgangspunkt for fotturer i Trollheimen.

Ei mobilmast på toppen av en stor demning på fjellet. Sommer og blå himmel.
Denne mobilmasta er ny, og har sikret bedre mobildekning i området.

Området nedstrøms Gråsjødammen, der steinbruddet var, er ryddet og restaurert slik at det ser mest mulig naturlig ut. Dette området er også inngjerdet for å holde folk og dyr unna. Det er selvsagt ikke trygt å oppholde seg der vannet blir sluppet fra dammen.

Landskap etter anleggsarbeid på fjellet. Store steiner som er stablet oppå hverandre. Sommer og blå himmel.
Hele området nedstrøms Gråsjødammen er gjerdet inn permanent, slik at verken for folk eller dyr skal oppholde seg der. Det er naturlig nok ikke trygt å ferdes der vannet slippes ut fra dammen.

Svært fornøyd med sluttresultatet

Jostein Bruset forteller at arbeidet stort sett har gått etter planen gjennom hele anleggsperioden, og at Statkraft er veldig godt fornøyd med sluttresultatet. 

I ukene som kommer gjenstår altså bare finpuss rundt Follsjødammen, og noe strømarbeid i forbindelse med de nye anleggene.

Nedsida av en stor demning på fjellet, dekket med store steiner. Sommer og blå himmel.
Lekkasjemålehus nedstrøms Follsjødammen.

Det eneste som ikke blir sluttført i år er massedeponiet ved Follsjøen. Det er nemlig planlagt bygging av et nytt vanninntak med en ekstra tunnel ved Solliråa, på andre sida av sjøen, der vannet går ned til kraftstasjonen. Da skal stein og masser fra tunnelarbeidet også deponeres. Massene fra tunnelarbeidet skal fraktes over Follsjødammen, og derfor skal vegen over damtoppen nå asfalteres.

Den planlagte tunnelen skal sikre at det slippes vann med mest mulig naturlig temperatur etter årstida ned til Surna, slik at oppvekstvilkårene for fisk blir best mulig i elva. Det betyr at det skal slippes varmere vann om sommeren, og kaldere vann om vinteren. Dette reguleres med hvilken dybde vannet tas fra i Follsjøen. 

Først når dette tunnelprosjektet er ferdig vil Statkraft tilbakeføre massedeponiet til naturen. De planlegger også å lage et hyggelig oppholdssted der, nede ved sjøen, som hyttefolk og turister kan bruke.

En mann med varselklær og hjelm på et anleggsområde. Sommer og solskinn.
Jostein Bruset ser enden på det flere år lange damprosjektet. Her ved Follsjødammen jobber nå bare en håndfull menn med siste finpuss. Snart blir det parkeringsplass for turfolk her igjen, slik det var tidligere,

-

Powered by Labrador CMS