Svorka melder:

Oppsummering etter strømbruddet
Ekstremværet Amy førte i helgen til omfattende skader på strømnettet i Rindal, Surnadal og tidligere Halsa kommune.
– På det meste var over 3000 strømabonnenter uten strøm midt på dagen lørdag. Søndag kveld var tallet redusert til 249 abonnenter og mandag morgen var 105 uten strøm, etter en av de mest krevende feilrettingsoperasjonene Svorka har stått i, sier konsernleder Halvard Fjeldvær i Svorka
Store avstander og store forskjeller
Svorkas strømnett strekker seg over et stort og variert område – fra fjord til fjell, og med lange avstander. Dette gjør feilretting under ekstremvær ekstra krevende, skriver Svorka i sin pressemelding.
I løpet av helgen opplevde man samtidig helt ulike værforhold i vårt forsyningsområde: enkelte steder var det sol og blå himmel, mens andre områder ble rammet av kraftige vindkast på opptil 50 meter i sekundet.
– Når været slår så ulikt ut over et så stort område, blir det utfordrende å koordinere mannskap og feilretting. Samtidig er det nettopp i slike situasjoner vi ser hvor viktig samarbeidet er – både internt og med lokalsamfunnet, sier Kjetil Halle i Svorka.
Han understreker at sikkerheten til mannskapet alltid kommer først.
– Vi hadde folk ute som opplevde at trær falt ned rundt dem mens de jobbet. Det sier litt om forholdene vi sto i. Når naturkreftene herjer slik, må vi alltid balansere ønsket om rask feilretting med hensynet til tryggheten til de som står i felt, sier Halle.
En formidabel innsats
Den kraftige vinden førte til at en rekke trær veltet over linjene i alle kommunene. Mannskapene har jobbet døgnet rundt for å rydde tre av kraftlinjene og gjenopprette strømforsyningen. Flere steder måtte trær fjernes eller sprenges for å komme til, skriver Svorka i pressemeldingen.
I arbeidet ble det også tatt i bruk droner, som viste seg å være et svært effektivt hjelpemiddel for å inspisere og kartlegge linjene i vanskelig terreng. Dette bidro til raskere oversikt og mer målrettet innsats i felt.
Bak arbeidet står ansatte som har vist en imponerende innsatsvilje, yrkesstolthet og dedikasjon til arbeidsoppgavene. Folk fra hele Svorka har meldt seg frivillig til å bidra, enten ute i felt, i beredskapsarbeidet eller med koordinering og kundekontakt.
– Det er ikke vanlig, på Surnadalsvis, å skryte – men denne gangen er det på sin plass, sier Fjeldvær, Halle og Hamnes.
– Vi har sett et enormt engasjement og samhold blant våre ansatte. Mange har tatt initiativ, stilt opp på kort varsel og gjort en innsats langt utover det som forventes. Det viser hvilken eierskapsfølelse og lojalitet våre folk har til jobben og til ansvaret vi har for å levere samfunnskritisk infrastruktur – både strøm og fiber.


Takk til innbyggerne
Svorka retter en stor takk til alle som ringte inn til vakttelefonen for å melde om trær over linjene. Disse meldingene gjorde det mulig å lokalisere feil raskere og effektivisere reparasjonsarbeidet.
– Vi setter stor pris på samarbeidet med kundene. Varslingene fra publikum var helt avgjørende for at vi fikk oversikt og kunne prioritere riktig, sier Linn Hamnes
Informasjon og kommunikasjon – læring til neste gang
Ekstremvær setter ikke bare strømnettet og beredskapen på prøve, men også kommunikasjonen. Under helgens hendelser opplevde vi enkelte utfordringer med strømstanskartet, som ikke ble oppdatert så raskt og presist som vi ønsket. I tillegg ble mobilnettet ustabilt, og i flere områder var det helt nede – noe som gjorde det vanskelig å nå ut med SMS-varsler og informasjon til kundene.
For å kunne bistå så godt som mulig, utvidet vi åpningstidene på kundeservice både lørdag og søndag, slik at flere kunne komme i kontakt med oss direkte.
– Vi vet hvor viktig god og oppdatert informasjon er når strømmen går, for kundene våre. Dette tar vi på alvor, og vi skal bli enda bedre, sier Linn Hamnes.
Samtidig vil vi rette en stor takk til lokalpressen, som har vært en viktig samarbeidspartner under ekstremværet. Gjennom rask og presis formidling har de bidratt til at viktig informasjon har nådd ut til folk i alle deler av vårt strømnett.

Om trær, linjerydding og ekstremvær
Et spørsmål som ofte dukker opp etter ekstremvær, er om det blir ryddet godt nok langs linjene. Svorka har et omfattende vedlikeholdsprogram for rydding av vegetasjon i og langs linjetraseene, og arbeidet pågår kontinuerlig gjennom året.
Erfaringene fra helgen viser at alle trærne som falt over linjene lå utenfor ryddebeltet vårt. Vi følger standard normer for ryddebredde, og det var i hovedsak friske trær, særlig furu med grunne røtter, som ble revet over ende av de kraftige vindkastene.
– Vi forstår at det kan virke som om det burde ryddes mer, men i praksis er det verken mulig eller ønskelig å fjerne alle trær i nærheten av linjene. Skulle vi unngått alle trær på linjene, måtte vi ha ryddet svært bredt. Vi tar også naturhensyn, og prioriterer fortløpende de områdene som vurderes som mest utsatt, sier Kjetil Halle i Svorka.
Han understreker at selskapet hele tiden evaluerer erfaringene etter slike hendelser for å forbedre rutiner og forebygging.
– Ekstremværet Amy har gitt oss verdifulle observasjoner som vi nå tar med oss videre i planleggingen av vedlikeholdsarbeidet, sier Halle.
Egenberedskap – et felles ansvar
Ekstremværet Amy er en tydelig påminnelse om at vi må forberede oss bedre på hendelser av denne typen. Denne gangen rammet uværet i helgen – Men hva om det samme hadde skjedd midt i en arbeidsuke – eller midt på vinteren, med kuldegrader og behov for oppvarming?
Er vi egentlig godt nok forberedt når strømmen går? Har vi en plan for hvordan vi holder varmen, får ladet mobiltelefonen, eller kommunisert med familie og kolleger hvis strømmen blir borte i flere timer – eller kanskje et helt døgn?
– Jeg tror mange av oss fikk en liten påminnelse denne helgen, også vi som jobber med dette til daglig, sier Linn Hamnes i Svorka.
– Etter en lang arbeidsdag kom jeg hjem til et hus uten strøm, fant flere hodelykter – men ingen av dem var oppladet. Det viser hvor lett det er å ta strømmen for gitt, og hvor viktig det er å tenke gjennom egen beredskap før neste uvær treffer.
Det gjelder ikke bare i hjemmene våre. Også bedrifter, landbruket, institusjoner og offentlige tjenester bør ha en plan for hvordan de kan opprettholde drift og ivareta trygghet når strømmen forsvinner.
– Vi vet at ekstremvær kommer oftere, ikke sjeldnere. Derfor må vi alle ta ansvar for å styrke egenberedskapen – både som enkeltpersoner og som lokalsamfunn, sier Linn Hamnes.
Svorka ønsker å bidra til økt bevissthet og oppfordrer både privatpersoner, næringsliv og kommuner til å tenke gjennom hvordan de kan stå bedre rustet neste gang uværet rammer, avslutter Fjeldvær, Halle og Hamnes.