«Surnadal i boks»:

Leder i Surnadal Næringsforening, Sara Akerfeldt, håper surnadalsbedriftene blir med på nysatsingen "Surnadal i boks" innen fristen 30. juni.
Leder i Surnadal Næringsforening, Sara Akerfeldt, håper surnadalsbedriftene blir med på nysatsingen "Surnadal i boks" innen fristen 30. juni.

– Håper alle vil stå sammen om dette

Med én uke igjen til påmeldingsfristen, håper leder Sara Akerfeldt i Surnadal Næringsforening at fotokonkurranse og utsatt frist for innsending av markedsføringsmateriell skal bidra til at både bedrifter og organisasjoner engasjerer seg i prosjektet «Surnadal i boks».

Publisert Sist oppdatert

– Bedriftene må kjenne sin besøkelsestid, for dette er en gratis markedsføringsplass. Både for bedrifter, lag og organisasjoner.

Det sier Sara Akerfeldt, som sammen med resten av Surnadal Næringsforening ønsker å få med seg hele kommunen på å gi tilflyttere, turister og studenter en varm velkomst. Med det nye konseptet håper næringsforeningen å vise fram mye av det Surnadal kommune kan by på.

«Surnadal i boks» ble først lansert av Akerfeldt under formannskapsmøtet 20. april i år, og politikerne lot seg tydelig begeistre.

Torsdag skal det samme formannskapet behandle næringsforeningens søknad om støtte til prosjektet. Det er søkt om 134 000 kroner til realisering og gjennomføring av prosjektets første år, og i innstillingen anbefales det å støtte tiltaket med samme beløp.

Akerfeldt forteller til Trollheimsporten at tilbakemeldingene siden lanseringen har vært positive.

– Ja, det er tydelig at vi har truffet blink her. Det gjør at det er veldig motiverende å jobbe med prosjektet. Vi jobber med «Surnadal i boks» på dugnad, og selv om det går mange kvelder på dette er det givende når hele kommunen er så positiv, sier hun.

Sara Akerfeldt med en prototype av "Surnadal i boks".
Sara Akerfeldt med en prototype av "Surnadal i boks".

Påmeldingsfrist 30. juni - materiellfrist i september

Det er sendt ut infoskriv om påmelding til bedrifter og organisasjoner, og fristen for å melde fra om man ønsker å være med er satt til 30. juni. For lag og organisasjoner blir det laget én felles brosjyre, som blir med i «Surnadal i boks».

Akerfeldt ber alle som ikke har mottatt påmeldingsskjemaet, som du også kan laste ned her, om å ta kontakt.

Det er gratis å delta i prosjektet, så den eneste kostnaden bedriftene har er til markedsmateriell og eventuelle vareprøver, som skal være med i velkomstboksene.

– Det er ikke slik at man må ha alt klart til 30. juni, sier Akerfeldt, og legger til at fristen for å sende inn materiell er utsatt:

– I utgangspunktet satte vi 13. august, men vi utsetter den, så fristen vil bli tidligst i midten av september. Det gjør vi for å kjøpe bedriftene litt tid, slik at de skal få produsert og bestilt det de vil ha med i «Surnadal i boks».

Akerfeldt håper at næringslivet nå står sammen om prosjektet.

– Ja, vi gjør jo dette blant annet for å fremme næringslivet, så vi håper at bygda vil stå sammen for å gjøre dette til et kjempegodt produkt. Og ikke minst, håper vi at surnadalinger vil være stolte av bygda si, og gode ambassadører overfor alle som kommer hit.

Lederen i Næringsforeningen understreker at de ønsker å engasjere bedrifter fra hele kommunen, og at det selvfølgelig også er plass til små bedrifter i «Surnadal i boks».

– Og er det små bedrifter, som kanskje ikke har budsjett til å dele hele kostnaden, kan de kontakte oss i Surnadal Næringsforening, så kan vi være med og dekke noe av det, sier hun, og ser for seg:

– Man kan for eksempel bidra med noe spennende, som representerer bedriften, eller forteller noe om den. Det trenger ikke være store ting, kanskje kan man, for eksempel, legge en liten ting sammen med et infoskriv om bedriften.

Slik ser logoen til Surnadal i boks ut.
Slik ser logoen til Surnadal i boks ut.

Har lyst ut fotokonkurranse

Sara Akerfeldt forteller at næringsforeninga har møtt stor velvilje fra store bedrifter i Surnadal, som er med på å sponse prosjektet. Både SpareBank 1 Nordmøre og Svorka sponser «Surnadal i boks», og Akerfeldt håper at andre store bedrifter ønsker å gjøre det samme. Som takk vil sponsorene få markedsføringsplass på selve boksene.

– Det at vi får inn støtte fra bedriftene gjør at vi kan sikre kvaliteten på innholdet i boksene, sier næringsforeningslederen, som roser Surnadal kommune for godt samarbeid om prosjektet.

Nylig lyste Surnadal Næringsforening ut fotokonkurranse med tema «Surnadal på sitt beste», der publikum oppfordres til å sende inn sine beste bilder.

– Her kan alle fotografer, om de er amatører eller profesjonelle, delta, sier Akerfeldt, som håper mange benytter muligheten til å sende inn bilder av kommunen på sitt beste.

Håper på god oppslutning

I «Surnadal i boks» skal det lages to typer velkomstgaver; én stor boks i 100 eksemplarer og én mindre eske i 1000. Det er disse 1000 eskene vinnerbildet i fotokonkurransen skal trykkes på.

100 av de små eskene skal utgjøre deler av innholdet i de store boksene, som leveres på døra til alle innflyttere.

De resterende 900 små eskene, skal deles ut blant annet til elever ved Nordmøre Folkehøgskule og gjester, som sjekker inn ved hotell, campingplasser og lignende i kommunen.

– Tenk deg, som turist, å få en sånn. En liten suvenireske med rabattkuponger, vareprøver og informasjon om kommunen, smiler Akerfeldt, og legger til at det vil bli aktuelt å tilpasse innholdet i boksene og eskene etter hvilken målgruppe de deles ut til.

Hun trekker fram tre grunner til at «Surnadal i boks» er et prosjekt alle aktører i Surnadal kommune bør delta i:

– Først og fremst gir det en hyggelig velkomst, som gjør at man føler seg ønsker, både som tilflytter og turist. I tillegg har man all nyttig informasjon lett tilgjengelig, og «Surnadal i boks» er en ny mulighet til markedsføring av kommune, bedrifter, lag og foreninger. Den skal skape oppmerksomhet og gode relasjoner fra folks første møte med Surnadal.

Trykk her for å lese mer eller for å laste ned påmeldingsskjemaet