Lanserer «Surnadal i boks»:

Sara Akerfeldt, leder i Surnadal Næringsforening, med en prototype av "Surnadal i boks".
Sara Akerfeldt, leder i Surnadal Næringsforening, med en prototype av "Surnadal i boks".

– Vi skal lage en kjempehyggelig velkomst for tilflyttere og turister

Leder Sara Akerfeldt i Surnadal Næringsforening lanserte tirsdag ideen «Surnadal i boks», en velkomstgave myntet på tilflyttere, «fastboende» campere og turister. Og formannskapet lot seg tydelig begeistre.

Publisert Sist oppdatert

Tanken bak konseptet «Surnadal i boks» er å lage en velkomstboks med artige, spennende, nyttige og interessante produkter med informasjon. Dette skal gi tilflyttere, turister og «fastboende» campingturister en hjertelig velkomst, og få dem til å føle seg ønsket.

For å få til et godt produkt, vil næringsforeninga invitere bedriftene i kommunen til å være med.

– Vår tanke er å informere næringslivet på et Teams-møte ganske snart. Der vil vi også invitere alle til å bli med, sier Akerfeldt, som på den måten vil gi lokale bedrifter en mulighet til å presentere seg for nyinnflyttede surnadalinger.

– Alle bedrifter er velkomne til å benytte muligheten. Det koster ingenting for bedriftene, men de må gi produktene til boksen og lage info/trykksaker selv, sier hun.

Som eksempler på hva som kan være i boksen, lister Akerfeldt opp en rekke muligheter (se faktaboks).

Eksempel på innhold

Her er noen av Surnadal Næringsforenings eksempler på hva som kan være innhold i en "Surnadal i boks":

  • Velkomstbrev fra ordføreren
  • Kart over Surnadal, turområder og fiskevann
  • Informasjon om kommune, skoler, helstestasjoner, legekontor, kulturskoler, idrettslag, bibliotek, lag og organisasjoner.
  • Informasjon om forsikring, strøm, bredbånd, tv, bank, håndverkere med mer.
  • Informasjon om butikker og kjøpesenter.
  • Hva skjer i Surnadal?
  • Hva kan jeg gjøre her? Hvor kan jeg bli kjent med folk? Hvilken type aktiviteter finnes her?
  • Siste utgave av Surnadalsmagasinet
  • Informasjon om lokale medier
  • Rabattkuponger og vareprøver fra lokalt næringsliv
  • CD av Henning Sommerro
  • Oppskrift på Bakels å græt
  • Kinobilletter
  • Ordbok norsk-surndaling
  • Menyer/take-away fra lokale serveringssteder
  • Surnadalskortet til Surnadal IL

– Innholdet må være av bra kvalitet og utforming, og vi kommer også til å forbeholde oss retten til å ikke ta med produkter, dersom vi føler at det ikke er skikkelig nok.

Det foreløpige prisestimatet på prosjektet er 100 000 kroner for å lage 100 bokser.

Tanken, sier Akerfeldt, er at Surnadal Næringsforening skal være primus motor for prosjektet, og ha all kontakt og kommunikasjon med lokalt næringsliv, både for deltakelse og finansiering. De vil også stå for utvikling av boksens utforming, samt pakking og logistikk i samarbeid med Amfi Kreativ og/eller Trollheim Reklame.

Surnadal kommune, som etter planen blir den andre parten i samarbeidet, skal bidra med blant annet informasjonsflyt, trykksaker/informasjonsmateriell, finansiering og informasjon om tilflyttere.

Akerfeldt skisserte en modell for det videre arbeidet med to representanter fra Surnadal Næringsforening og to fra Surnadal kommune.

Politikerne lot seg tydelig begeistre av planene:

– Jeg synes dette er utrolig bra. Det er så inspirerende, og så godt gjennomført, med tanke på hvordan man skal løse det i praksis. Jeg ser for meg at dette er vinn-vinn. Det er bra for de som kommer, for oss som lokalsamfunn, for næringsliv og for kommunen, som når ut med god informasjon, sier ordfører Margrethe Svinvik (Sp).

Helge Røv (Ap) tok også ordet etter Akerfeldt sin presentasjon til formannskapet:

– Dette fortjente en applaus. Det er noe det har vært snakket mye om, men ingen har gjort noe med det. Endelig har noen tatt tak, og dette må vi absolutt få til.

Han fikk støtte av Bergsvein Brøske (Sp):

– Jeg henger meg på ovasjonene fra Helge. Det er kjempebra at noen systematiserer dette, så nå gjelder det bare å få til et prosjekt som varer i en del år.