Ivar Næss og resten av de ansatte ved Norsk Kvalitetsmat har grunn til å feire etter 1. og 2. plass i NM i Sjømat.
Ivar Næss og resten av de ansatte ved Norsk Kvalitetsmat har grunn til å feire etter 1. og 2. plass i NM i Sjømat.

Norsk Kvalitetsmat med gull og sølv i NM i Sjømat

Onsdag gikk Norsk Kvalitetsmat fiskeburger helt til topps i klassen Fiskeburger/Fiskekarbonade under NM i Sjømat, i regi av Sjømatbedriftene. Torsdag fulgte surnadalsbedriften opp med sølv i klassen Fiskekake.

Publisert Sist oppdatert

Sjømatbedriftene er en sammenslutning for norske bedrifter som jobber med sjømat, og i disse dager står de bak arrangementet NM i Sjømat, som arrangeres av Sjømatbedriftene ved NTNU i Trondheim.

Onsdag kveld kom beskjeden om at Coops Fiskeburger 92% (Purre/Hvitløk) 300g - produsert av Norsk Kvalitetsmat fra Surnadal - tok gullet i klassen Fiskeburger/Fiskekarbonade.

Rørvikburger ble nummer to, mens Sjøfrisk Norge AS' Lakseburger tok tredjeplassen.

– Vi presterer bra i et tøft marked, og det er takket være mange dyktige ansatte, som gjør jobben som skal til hver dag, sier Ivar Næss, daglig leder i Norsk Kvalitetsmat til Trollheimsporten.

Norsk Kvalitetsmat har i dag 30 fast ansatte pluss ekstrahjelper.

Som om ikke det var nok; torsdag ble en ny jubeldag for Norsk Kvalitetsmat. Da fulgte de nemlig opp onsdagens seier med andreplass og sølv for Skreikake, også den produsert for Coop, i klassen for Fiskekaker.

– Vi er veldig godt fornøyde med dette. Når man skal lage god mat må man ha gode råvarer inn, og vi har mange flinke råvareleverandører, sier Næss.

Han forteller at mesteparten av den ferske fisken til Norsk Kvalitetsmat kommer fra norskekysten, i tillegg til fra enkelte leverandører på Island og Færøyene.

Næss sier til Trollheimsporten at anerkjennelsen i NM betyr mye for bedriften.

– Ja, det betyr utvilsomt mye. For det første bygger det stolthet internt, og for det andre er det en bekreftelse på at vi lager god mat, sier han, og legger til:

– Vi opplever en god vekst for tida, og mens noe av det handler om økning i dagligvarebransjen, er hovedårsaken til veksten at vi lager så god mat at folk kjøper det igjen og igjen.