Rindal Sparebank oppgraderer banksystemene neste helg

Magne Bjørnstad, Runa Hoem Bævre, Kristin Langli og Arnhild Foseide Fagerholt håper på forståelse for at det blir litt nedetid når alle bankens systemer skal oppgraderes i løpet av ei helg.

- Vi ber om at kundene er litt tålmodige med oss i en overgangsperiode

Rindal Sparebank oppgraderer datasystemene sine rundt neste helg, 17. – 20. februar. Det er enorme datamengder som skal overføres, og det er dessverre ikke til å unngå at systemene blir tatt ut av drift i et par dager. Kundene vil merke det best på at nettbank og mobilbank ikke vil fungere. Vennebetaling på Vipps vil heller ikke fungere, så det kan være lurt å forberede seg litt.

Bankene i Eika Alliansen er i ferd med å bytte IT-leverandør. Etter ca. 17 år på en dansk dataplattform går Eika-bankene nå tilbake til norske TietoEVRY sine kjernebank- og betalingsløsninger. Dette er den plattformen som de fleste av de norske sparebankene bruker.

Mer moderne løsninger

Ved å bytte plattform får bankene mer moderne løsninger. Dette gir Eika-bankene bedre mulighet til å samarbeide med andre banker om å utvikle felles løsninger. Det er også enklere med hensyn til norsk regelverk at bankene er på en felles plattform, forklarer banksjef Magne Bjørnstad.

Han forteller at det har vært en lang prosess og mye arbeid underveis. Selve prosjektet har pågått et par år, men særlig det siste halve året har banken hatt mye arbeid med å forberede overgangen til nytt kjernebanksystem og nye betalingsløsninger.

Bankene i Eika Alliansen går over til den nye plattformen puljevis. Neste helg har altså turen kommet til Rindal Sparebank og fire andre Eika-banker i Midt-Norge. Det er Orkla Sparebank, Sunndal Sparebank, Hemne Sparebank og Oppdal Sparebank.

Det har gått bra med de bankene som allerede har vært igjennom konverteringen. Noen innkjøringsproblemer har det vært, og en del småfeil har blitt luket ut.

Nettbank og mobilbank blir stengt fra fredag ettermiddag til mandag morgen

Den største konsekvens for de fleste av kunder vil være at nettbanken og mobilbanken blir stengt fra kl 14 fredag 17. februar, og vil være ute av drift hele helga.

Etter planen skal nettbank og mobilbank være på plass igjen om morgenen mandag 20. februar.

Alt som må ordnes i nettbanken i denne perioden må man derfor gjøre unna før kl 14 på fredag. Forfall på betalinger som er lagt inn på forhånd vil gå som normalt, så det trenger man ikke å bekymre seg for.

Kortbetaling i butikk vil fungere, men vennebetaling på VIPPS kommer ikke til å fungere.

Det blir fortsatt mulig å overføre penger med VIPPS hvis man velger å betale fra kort i VIPPS-appen, men da tar det 3-5 dager før pengene kommer fram til mottaker.

– Hvis du vippser til et barn som skal betale noe der og da, så vil ikke pengene komme fram. Du får heller ikke overført penger, så dette er ikke helga for å sende barna på bussen til byen med kompisene, sier bankrådgiver Kristin Langli.

Dersom man mot formodning skulle få problemer med kortbetaling i løpet av helga, så kan man bruke kredittkort, som vil fungere som normalt.

Stenger banken og minibanken

For at systemene skal få tid til å oppdatere seg blir banken stengt fra kl 12 fredag 17. februar og mandag 20. februar. Men man kan nå banken på telefon og e-post innenfor den vanlige åpningstida disse dagene.

Rindal Sparebanks minibank blir stengt allerede onsdag 15. februar, og åpner igjen tirsdag 21. februar. Kunder som trenger kontanter må derfor komme innom minibanken og ta ut pengene før den tid. Det er fortsatt en mulighet å ta ut kontanter når man handler i butikk, men dette vil heller ikke fungere i den perioden nettbanken er stengt (fra fredag kl 14 til mandag morgen).

Ny nettbank

Mobilbank-brukerne har allerede byttet til den nye appen, men etter oppgraderinga, fra og med mandag morgen, blir også nettbanken helt ny. Den nye nettbankløsningen er ganske lik dagens mobilbank.

Den gamle mobilbanken ble stengt 7. februar, og de som ikke har fått lastet ned den nye appen enda må gjøre det før de kan ta i bruk mobilbanken igjen.

Hent ut årsoppgaver og kontoutskrifter til regnskapet

Når så store datamengder skal overføres så kommer ikke alt på plass med en gang. Det kan ta noen uker før e-arkivet blir tilgjengelig for kundene igjen. Nå er det tid for årsoppgjør, og de som trenger dokumenter fra banken til regnskapet må hente det ut før konverteringen.

Vær oppmerksom på svindel!

Man må man alltid være oppmerksom digital svindel. Mens Eika-bankene holder på med oppdateringer av sine systemer benytter svindlere anledningen til å sende ut e-poster som ser ut til å komme fra Eika. Disse kan se ekte ut ved første øyekast.

Et godt råd er å sjekke hvilken e-postadresse mailen kommer fra, for eksempel ved å holde musepekeren over avsenderens navn. Da kan man se om det kommer fra en adresse som ikke har noe med Eika å gjøre. Man må ikke la seg stresse om man blir truet med sperring eller lignende, og IKKE trykke på lenker i en e-post der avsenderadressen ser tvilsom ut.

Hvis du er i tvil – kontakt banken. Det er mye bedre å ringe en gang for mye enn en for lite i slike situasjoner.

Les informasjonen på bankens hjemmeside

Eika-bankene har sendt ut mye informasjon om konverteringen i forkant. Alle kunder har nok ikke lest de e-postene de har fått, men alt av informasjon er tilgjengelig på bankens hjemmeside. Trollheimsportens lesere kan klikke seg rett inn på banken hjemmeside fra Rindal Sparebanks faste annonse øverst på framsida på Trollheimsporten. Der finner både bedriftskunder og privatkunder en god oversikt over endringene, og svar på det aller meste. Hvis man fortsatt lurer på noe så kan man ta kontakt med banken.

Etter konverteringen blir alt som før i Rindal Sparebank, med åpen minibank og samme åpningstider. De ansatte i banken har fått opplæring i de nye systemene, men alt blir nytt, og enkelte ting kan det ta litt tid å bli vant med, så de ber om litt tålmodighet de første ukene.

Powered by Labrador CMS