Pressemelding fra Gjensidige:

Små stein kan gjøre stor skade

Påsken er en av flere høytider, også for steinsprutskader

Er du bileier, er det en stor sjanse for at du har opplevd dette. Trolig vil flere hundre bileiere i Møre og Romsdal ende opp med en «rose» i frontruten de neste ukene.

Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Flere steder i landet har det i perioder vært bare veier den siste måneden. Det medfører at sesongen for steinsprutskader har startet tidig i år.

Møre og Romsdal - 35 steinsprutskader i døgnet

I Møre og Romsdal måtte over 13.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet i løpet av fjoråret. Erstatningene endte på rekordhøye 85 millioner kroner, eller nærmere 230.000 kroner hver eneste dag. Trolig vil minst like mange bileiere i Møre og Romsdal oppleve denne type skade, også i år.

Steinsprut

Ny og kostbar teknologi

Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.

- I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på rundt 30.000 kroner, sier Voll.

Hold avstand i påsken

Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.

- Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Voll.

Fakta: Hvorfor gratis?

Kostnadene ved å skifte en rute er store. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet eller andre tekniske innretninger er kostnadene ekstra høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

Veier som har vært strødd er mer utsatt enn veier som kun har vært saltet.

Powered by Labrador CMS