Gjensidige melder:
Svindlerne herjer - 1 av 10 i Møre og Romsdal har blitt lurt
En ny undersøkelse gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 10 prosent av innbyggerne i Møre og Romsdal har blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt meldinger – enten via SMS, e-post eller meldingsapper.
– Svindlerne blir stadig mer profesjonelle, metodene mer avansert og det blir stadig vanskeligere å skille rett fra galt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. I samme undersøkelse svarer rundt halvparten at de synes at det er vanskelig å avdekke om svindelmeldinger er ekte eller ikke.
– De aller fleste har nok en eller annen gang blitt forsøkt svindlet av tilsynelatende troverdige avsendere. De etterligner kjente merkevarer, offentlige etater, og det er lett å bli lurt. Likevel er det skremmende at hver tiende innbygger i Møre og Romsdal faktisk har blitt lurt på en eller annen måte, sier Voll.
Trenger hjelp
Mange unge og ikke minst eldre, vil gjerne tro at den informasjonen de får tilsendt er ekte. Derfor er et av de beste rådene å ta en «alvors prat» med dem det gjelder. Be de ALLTID ta kontakt med deg eller andre de kan stole på for å avklare om dette er reelt. Det samme gjelder å skrive under på noe der noen har «banket» på døren eller at de har blitt oppringt.
– I enkelte deler av verden er det opprettet svære call centre, der alle, kun har en oppgave; Å svindle intetanende mennesker. Dette viser hvor kyniske disse bakmennene er, sier Voll
Vær skeptisk
Han understreker at det er viktig å være skeptisk og tenke seg om før man klikker på lenker eller gir fra seg informasjon.
– Vi anbefaler alle å ta et ekstra sekund og spørre seg: "Er dette for godt til å være sant?" Hvis svaret er ja – ikke trykk. Det er bedre å være føre var enn etterpåklok, avslutter Voll.
Slik kan du beskytte deg mot svindel:
- Ikke klikk på lenker fra ukjente avsendere.
- Sjekk avsenderens e-postadresse eller telefonnummer nøye.
- Ikke del personlig informasjon via meldingstjenester.
- Rapporter mistenkelige meldinger til politiet eller svindelportaler.
- Informer andre i familien om risikoen for svindel og var krystallklar på konsekvensene ved å ikke følge punktene over.