Gjensidige melder:

mann i blå skjorte med kontor bak
Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Svindlerne herjer - 1 av 10 i Møre og Romsdal har blitt lurt

En ny undersøkelse gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 10 prosent av innbyggerne i Møre og Romsdal har blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt meldinger – enten via SMS, e-post eller meldingsapper.

– Svindlerne blir stadig mer profesjonelle, metodene mer avansert og det blir stadig vanskeligere å skille rett fra galt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. I samme undersøkelse svarer rundt halvparten at de synes at det er vanskelig å avdekke om svindelmeldinger er ekte eller ikke.

– De aller fleste har nok en eller annen gang blitt forsøkt svindlet av tilsynelatende troverdige avsendere. De etterligner kjente merkevarer, offentlige etater, og det er lett å bli lurt. Likevel er det skremmende at hver tiende innbygger i Møre og Romsdal faktisk har blitt lurt på en eller annen måte, sier Voll.

laptop med hender på tastaturet, nettbank på skjerm
Mange er kun et tastetrykk unna å bli svindlet.

Trenger hjelp

Mange unge og ikke minst eldre, vil gjerne tro at den informasjonen de får tilsendt er ekte. Derfor er et av de beste rådene å ta en «alvors prat» med dem det gjelder. Be de ALLTID ta kontakt med deg eller andre de kan stole på for å avklare om dette er reelt. Det samme gjelder å skrive under på noe der noen har «banket» på døren eller at de har blitt oppringt.

– I enkelte deler av verden er det opprettet svære call centre, der alle, kun har en oppgave; Å svindle intetanende mennesker. Dette viser hvor kyniske disse bakmennene er, sier Voll

Vær skeptisk

Han understreker at det er viktig å være skeptisk og tenke seg om før man klikker på lenker eller gir fra seg informasjon.

– Vi anbefaler alle å ta et ekstra sekund og spørre seg: "Er dette for godt til å være sant?" Hvis svaret er ja – ikke trykk. Det er bedre å være føre var enn etterpåklok, avslutter Voll.

Slik kan du beskytte deg mot svindel:

  • Ikke klikk på lenker fra ukjente avsendere.
  • Sjekk avsenderens e-postadresse eller telefonnummer nøye.
  • Ikke del personlig informasjon via meldingstjenester.
  • Rapporter mistenkelige meldinger til politiet eller svindelportaler.
  • Informer andre i familien om risikoen for svindel og var krystallklar på konsekvensene ved å ikke følge punktene over.

 

Powered by Labrador CMS