Pressemelding fra Aurora Eiendom

Lars Ove Løseth, administrerende direktør i Aurora Eiendom.
Lars Ove Løseth, administrerende direktør i Aurora Eiendom.

Positiv omsetnings­utvikling for kjøpesenter­porteføljen

Aurora Eiendoms kjøpesentre hadde en årsomsetning på 5,2 milliarder kroner i 2021, en økning på 0,4 prosent mot foregående år. Sammenlignet med 2019, som er det siste normalåret før pandemien, er omsetningsveksten på 2,6 prosent.

Etter en tung start på 2021, med nasjonale og lokale smittevernstiltak som resulterte i nedstenginger og omsetningsfall, leverte kjøpesenterporteføljen fra mai og ut året omsetningsnivåer over 2019 hver måned.

- 2021 ble nok et spesielt år for handelsbransjen. Vi er fornøyde med en totalomsetning på nivå med 2020 og over 2019, ikke minst med tanke på at fire av fem sentre var stengt som følge av lokale smittevernstiltak i ulike perioder i første halvår, sier administrerende direktør Lars Ove Løseth i Aurora Eiendom.

Aurora Eiendom eier Vinterbro Senter i Ås kommune utenfor Oslo, Amanda Storsenter i Haugesund, Nerstranda i Tromsø, Farmandsstredet i Tønsberg og Nordbyen i Larvik. Selskapet ble etablert i juni i fjor, og ble børsnotert på Euronext Growth Oslo i desember. Aurora Eiendom investerer i sentre som er ledende i sine nærområder, har god beliggenhet og en attraktiv miks av butikker og tjenester.

Gjennom det deleide forvaltningsselskapet Alti Forvaltning har Aurora Eiendom et av landets største forvaltningsmiljø. I løpet av fjoråret vokste Altis portefølje fra 24 til 30 sentre, og disse omsatte for 18,5 milliarder kroner i fjor. Dette er en økning på 0,9 % mot 2020 og 8,8 % i forhold til 2019. 26 av 30 sentre økte omsetningen i forhold til 2019.

I 2020 var butikker innen dagligvare, hus og hjem de store vinnerne som følge av pandemien, mens servering, andre tjenester og klær var blant taperne. I fjor ble dette reversert, og klesbutikker, kafeer, optikere og spill- og sportsbutikker er klare vinnere.

- Det er for tidlig å si hvilke varige endringer vi vil se i forbruksmønsteret som følge av pandemien, men det blir spennende å se når samfunnet går tilbake mot normalen. Behovet for møteplasser vil alltid være der, og omsetningstallene sammen med aktiviteten i leietakermarkedet er gode signaler på at kjøpesenterets posisjon og den lokale handelen kommer styrket ut på andre siden av dette, sier Løseth.

Powered by Labrador CMS