Svorka melder:

Konsernleder Linn Hamnes i Svorka

Svorka-konkurranse utsatt for svindelforsøk

Denne uka opplevde Svorka å få Facebook-kontoen sin misbrukt i et svindelforsøk.

I forbindelse med en konkurranse på Facebook-siden ble flere av konkurransedeltakerne forsøkt kontaktet av noen som utga seg for å være Svorka. Svindlerne hadde opprettet en konto som så mistenkelig lik Svorka sin egen konto, med samme navn og profilbilde, og ba blant annet kundene om å klikke på en lenke og registrere seg for ikke å bli kansellert som vinnere.

Ønsker å takke de som varslet om svindelforsøket

Konsernleder for salg og marked, Linn Hamnes ønsker å rette en stor takk til de årvåkne deltakerne som tok kontakt og varslet om svindelforsøket.

 – Vi er takknemlige for at så mange tok kontakt og varslet oss så raskt som de gjorde.

Hamnes tok umiddelbart tak i saken og fikk slettet kommentarene fra svindlerne og fjernet innlegget etter hvert, men opplevde problemer med å få tilgang til innlegget og å få slettet det. Noen av deltakerne hadde likevel allerede rukket å klikke på lenken, og gitt fra seg opplysningene. Disse har blitt bedt om å ta kontakt med banken sin.

 Dobling i antall svindelsaker i Norge

 – Det er selvfølgelig sterkt beklagelig at de som deltok i konkurransen skulle oppleve dette, men dessverre ser det ut til å ha blitt svært vanlig. Jeg vil nærmest si at det har eksplodert med svindelforsøk, bare i Norge har politiet registrert en dobling i antall svindelsaker siden 2020. Det er likevel første gang vi opplever dette i Svorka, sier Hamnes.

Svindelforsøk har blitt et stort samfunnsproblem og svindlerne har blitt mer profesjonelle de siste åra, derfor er det vanskelig å avdekke om det er forsøk på svindel eller ikke for kundene. Det er derfor lurt å være ekstra kritisk til alt av lenker og når noen etterspør personlig informasjon.

 Aldri oppgi personlig og sensitiv informasjon i sosiale medier

– Vi kommer aldri til å be noen om å dele personlig og sensitiv informasjon med oss i sosiale medier. Stort sett har vi tidligere tatt kontakt med vinnerne i kommentarfeltet og bedt de om å kontakte oss på e-post for å avtale overlevering av premien. Nå kommer vi nok ikke til å kjøre flere lignende konkurranser i sosiale medier fremover, avslutter Hamnes, som nok en gang vil takke alle som tok kontakt med Svorka og varslet om svindelforsøket. Konkurransen er nå avsluttet og de faktiske vinnerne har blitt kontaktet av Svorka.

Svorka oppfordrer alle til å være kritiske og beskytte seg mot svindel og ID-tyveri så godt det lar seg gjøre. På politiet sine nettsider finner du flere tips om hva du kan gjøre for å beskytte deg, og hvordan du anmelder svindel og ID-tyveri om du skulle være så uheldig å allerede ha blitt utsatt for det. Se gjerne listen under for noen enkle tips fra politiet.

Stopp, tenk, sjekk.

  • Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
  • Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS. 
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
  • Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.

Kilde: Poltiet -  Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri 

Powered by Labrador CMS