Sterke lokale prestasjoner i nasjonale gokartløp
De to siste helgene har det vært arrangert gokartløp i Andebu og Kristiansand. Even Langli Moe fra Rindal som kjører for NMK Halsa deltok på begge.
Fjoråret ble helt uten løp for Even sin del da det meste var avlyst av Covid-19. Også i år har det vært begrensninger og blant annet sommercup med fire løp over ei uke ble avlyst. Så derfor benyttet vi nå endelig sjansen til å reise sørover å få med oss to løp kombinert med en sørlandsferie med dyrepark, badeland, Lindesnes, Kristiansand, Lillesand og slaraffenliv med masse is.
Første løpet på Andebu var over 180 påmeldte og rundt 65 i Even sin klasse. Trening fredag og løp lørdag. Her ble førerne både to og tredelt for at det skulle være plass til alle på banen. Utstyret fungerte kjempebra men Even brukte litt tid på å finne seg til rette i karten etter lang tids fravær og havnet som nummer 10. i B-finalen. Løpet ble kjørt i strålende vær og med slicksdekk hele veien.
På Andebu delte vi depottelt med klubbkamerat ifra NMK Halsa, Truls Riseth som har far ifra Rindal og mor ifra Surnadal, men de bor på Fannrem. Truls med mekaniker Joar Riseth kjører i klasse KZ som er den største klassen i Norge. Her er det enorm fart, bremser på alle hjul og 6 gir. Truls kjørte blant annet sammen med Andreas Bakkerud som er i verdenstoppen i rallycross og flere andre førere som har konkurrert utenlands og går toppidrettslinje innen gokart. Av 27 førere i klassen endte Truls på en 8. plass totalt med Bakkerud bak seg som nummer 13., så dette er en veldig sterk prestasjon da flere av konkurrentene driver med gokart mer eller mindre på heltid.
På løp nummer to i Kristiansand var det samme prosedyre med trening fredag og løp lørdag. På slutten av fredagen mistet Even effekt i gokarten så det måtte skrus på kvelden for å ha alt klart til neste morgen. Med fint vær hele uka våknet vi opp til en skikkelig regnværsmorgen og det ble meldt WET RACE som betyr at man må sette på regndekk med spor i. Dette er spesielt myke dekk med en gummiblanding som gir et unikt feste på vått underlag. En innersving med en asfaltbot etter en tidligere skade skapte også litt problemer. Drevet på bakakselen forskyvde seg, kjedet falt av og ødela drevet. Men med tre lastebiler fra forskjellige leverandører fulle av reservedeler er det aldri vanskelig med deletilgang. Even var ikke den eneste som fikk dette problemet.
På slutten av lørdagen tørket det gradvis opp og vi måtte ta et valg om når det var tørt nok til å sette på slicksdekkene igjen. Løpet her var litt annerledes organisert og de var 30 påmeldte i Even sin klasse som ble delt på midten. På grunn av litt tekniske utfordringer tidligere på dagen startet Even på 11. startspor i B-finalen, men hadde en pangstart og tok mange foran seg i nedbremsingen til første sving og klatret i løpet av finalen seg opp til 5. plass. Så var det duket for A-finale med 5. startspor og også her kjørte han seg opp til 3. plass i første sving. I finalen var det kniving mellom 4-5 førere i teten til siste sekund. Even var oppe på første og skiftet mellom 2. til 4. plass flere ganger, men klarte i slutten av finalen å få en luke ned til 3. og 4. plass og gikk dermed i mål som nummer to.
Superfornøyd og topp motivert til neste løp i Elvedalen på Gjøvik 7. august.
Stor takk til hovedsponsor Mad Croc energy Norge!
Bilder fra de to siste helgene nedenfor.