Pressemelding fra NAF:

Tidligere undersøkelser viser at mange er redde for ikke å få ladet underveis. Derfor vil det bli enda viktigere at utbygging av ladekapasitet langs veiene i Norge følger utviklingen i bilparken.

Én gang elbil, alltid elbil

Eier du en elbil i dag er sjansen stor for at også din neste bil blir en elbil. Det viser en fersk undersøkelse som NAF har gjennomført. - For mange kan det være en terskel å bytte ut diesel- eller bensinbilen med elbil. Men når man først har tatt spranget, er det få som vil tilbake, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen, som er gjennomført av TNS Kantar for medlemsorganisasjonen NAF (Norges Automobil-Forbund), viser at nesten fire av fem elbileiere – 78 prosent – sier at deres neste bil skal være en elbil.

- Svarene viser at elbil har blitt den trofaste arbeidshesten for mange. De som har elbil vil ikke tilbake, sier Sødal.

Elbilister er også sikrere i sitt valg av neste bil. Kun 15 prosent av dem er usikre på om de skal ha elbil om igjen. Blant diesel- og bensinbileierne er den usikre andelen over dobbelt så høy, på 36 prosent.

Lading kan bli flaskehalsen

Snittet for alle bileiere som sier at deres neste bil sannsynligvis blir en elbil er 43 prosent. Det er høyere enn tidligere målinger. Samtidig svarer 28 prosent av dagens bensin- og dieselbileiere at de er «svært uenig» eller «uenig» i at deres neste bil skal være en elbil.

Andelen som er negative eller avventende til elbil holder seg forbausende stabil over tid. Det viser at målet om å kun selge utslippsfrie nye biler i 2025 kan være et stykke unna.

- Vi vet fra tidligere undersøkelser at mange er redde for ikke å få ladet underveis. Derfor vil det bli enda viktigere at utbygging av ladekapasitet langs veiene i Norge følger utviklingen i bilparken. Politikerne må få på plass en ladestrategi som sikrer lading i hele landet. Markedet fikser ikke dette på egenhånd, og skal alle over på elbil må de få ladet bilene sine effektivt, mener Nils Sødal.

Få elbiler i distriktene

Spesielt krevende kan det bli å få med seg distriktene i overgangen til elbil. I de store byene er elbilandelen på 21 prosent. I de minste kommunene er andelen på bare fem prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Til sammenlikning er over halvparten av alle biler i distriktene dieselbiler. I byene er andelen 33 prosent.

- Dette viser nok at elbilen oppfattes av mange i distriktene som en umoden teknologi, hvor verken utvalg, pris eller rekkevidde foreløpig svarer til de behovene man har, sier Sødal.

Powered by Labrador CMS