Pressemelding fra NAF:
BMW iX3 knuste oppgitt rekkevidde i NAFs elbiltest
Den gikk ikke lengst av de 20 bilene som var med i elbiltesten 2. og 3. juni, men BMW iX3 var bilen som gikk desidert lengst sammenlignet med oppgitt rekkevidde.
Bilen kjørte drøye ti mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Rekkeviddemessig er BMW antagelig årets nykommer. I vinterens test gikk den også imponerende langt.
- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.
Dette er den fjerde rekkeviddetesten NAF og Motor gjennomfører. I år var det flere spennende nykommere som Hyundai Ioniq5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. De klarte seg greit i rekkeviddetesten. ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, mens Ioniq5 kjørte 42 kilometer lenger. Skodaen traff så å si på WLTP-rekkevidden.
- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, mener NAF-rådgiveren.
Tre biler klarte ikke oppgitt rekkevidde
17 av elbilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden, mens tre ikke greide det. For to av dem var det ikke langt om å gjøre. Polestar 2 manglet skarve tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet, mens Citroën ë-C4 manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Tesla beholder tronen
Duellen om hvilken elbil som kjørte aller lengst sto mellom den oppgraderte Tesla Model 3 Long Range og Ford Mustang Mach-E RWD. På papiret skal Teslaen gå 614 kilometer mot Mustangens 610.
- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.
Mustangen klarte seg også bra og stoppet på 618 kilometer.
Viktig forbrukerinformasjon
Rekkevidde og lading er en liten jungel for stadig flere ferske elbilister. Avvikene er store mellom årstider og mange opplever helt andre rekkeviddetall enn det salgsbrosjyrene sier.
-Det er derfor vi gjør disse testene både sommer og vinter. Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, avslutter Nils Sødal.
Tabell
Bil | Oppgitt rekkevidde (WLTP) | Oppnådd rekkevidde i testen | Gjennomsnittlig forbruk |
Tesla Model 3 LR | 614 km | 654,9 km | 12,4 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E RWD | 610 km | 617,9 km | 15 kWt/100 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 539 km | 564 km | 13,5 kWt/100 |
BMW iX3 | 450 km | 556,2 km | 13,3 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E AWD | 540 km | 551,9 km | 16,0 kWt/100 |
Audi e-Tron GT quattro | 468 km | 528,1 km | 16,1 kWt/100 |
Volkswagen ID.4 1st Max | 487 km | 532 km | 14,5 kWt/100 |
Skoda Enyaq High + Suite | 520 km | 522,0 km | 14,5 kWt/100 |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 460 km | 502 km | 14,4 kWt/100 |
Polestar 2 | 470 km | 467 km | 16,6 kWt/100 |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 454,4 km | 12,2 kWt/100 |
Mercedes-Benz EQA | 417 km | 451,8 km | 15 kWt/100 |
Volvo XC40 Recharge | 415 km | 445,4 km | 17,5 kWt/100 |
Xpeng G3 | 451 km | 438,9 km | - |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 420 km | 421 km | 13,3 kWt/100 |
Citroën ë-C4 | 350 km | 345 km | 13,1 kWt/100 |
Opel Mokka-e | 324 km | 332,4 km | 13,8 kWt/100 |
Fiat 500 | 298 km | 307,8 km | 12,4 kWt/100 |
Honda e | 210 km | 236,2 km | 13,4 kWt/100 |
Mazda MX-30 | 200 km | 219,6 km | 13,2 kWt/100 |