Pressemelding fra NAF:

BMW iX3 har en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer. I testen gikk den hele 556,2 kilometer.
BMW iX3 har en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer. I testen gikk den hele 556,2 kilometer.

BMW iX3 knuste oppgitt rekkevidde i NAFs elbiltest

Den gikk ikke lengst av de 20 bilene som var med i elbiltesten 2. og 3. juni, men BMW iX3 var bilen som gikk desidert lengst sammenlignet med oppgitt rekkevidde.

Bilen kjørte drøye ti mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Rekkeviddemessig er BMW antagelig årets nykommer. I vinterens test gikk den også imponerende langt.

- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.

Dette er den fjerde rekkeviddetesten NAF og Motor gjennomfører. I år var det flere spennende nykommere som Hyundai Ioniq5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. De klarte seg greit i rekkeviddetesten. ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, mens Ioniq5 kjørte 42 kilometer lenger. Skodaen traff så å si på WLTP-rekkevidden.

- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, mener NAF-rådgiveren.

Tre biler klarte ikke oppgitt rekkevidde

17 av elbilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden, mens tre ikke greide det. For to av dem var det ikke langt om å gjøre. Polestar 2 manglet skarve tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet, mens Citroën ë-C4 manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Tesla beholder tronen

Duellen om hvilken elbil som kjørte aller lengst sto mellom den oppgraderte Tesla Model 3 Long Range og Ford Mustang Mach-E RWD. På papiret skal Teslaen gå 614 kilometer mot Mustangens 610.

- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.

Mustangen klarte seg også bra og stoppet på 618 kilometer.

Viktig forbrukerinformasjon

Rekkevidde og lading er en liten jungel for stadig flere ferske elbilister. Avvikene er store mellom årstider og mange opplever helt andre rekkeviddetall enn det salgsbrosjyrene sier.

-Det er derfor vi gjør disse testene både sommer og vinter. Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, avslutter Nils Sødal.

Tabell

BilOppgitt rekkevidde (WLTP)Oppnådd rekkevidde i testenGjennomsnittlig forbruk
Tesla Model 3 LR614 km654,9 km12,4 kWt/100
Ford Mustang Mach-E RWD610 km617,9 km15 kWt/100
Volkswagen ID.3 Pro S539 km564 km13,5 kWt/100
BMW iX3450 km556,2 km13,3 kWt/100
Ford Mustang Mach-E AWD540 km551,9 km16,0 kWt/100
Audi e-Tron GT quattro468 km528,1 km16,1 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Max487 km532 km14,5 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite520 km522,0 km14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 AWD460 km502 km14,4 kWt/100
Polestar 2470 km467 km16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR448 km454,4 km12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA417 km451,8 km15 kWt/100
Volvo XC40 Recharge415 km445,4 km17,5 kWt/100
Xpeng G3451 km438,9 km-
Volkswagen ID.3 1st Plus420 km421 km13,3 kWt/100
Citroën ë-C4350 km345 km13,1 kWt/100
Opel Mokka-e324 km332,4 km13,8 kWt/100
Fiat 500298 km307,8 km12,4 kWt/100
Honda e210 km236,2 km13,4 kWt/100
Mazda MX-30200 km219,6 km13,2 kWt/100