Satser på strøm og elektriske lastebiler

Atle Norli foran ett av transportfirmaets vogntog

Investerer for nullutslipp

Surnadal Transport AS investerer betydelige summer i ladestasjon for tungbil i Surnadal.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har hatt en prosess i lengre tid, sikkert i de to siste årene, i forhold til hva som er det rette drivstoffet for oss å satse på, sier Atle Norli, daglig leder i Surnadal Transport AS.

- For det er nettopp det som er utfordringen når vi snakker om nullutslipp. Fordi det er flere alternativer, og du kan ikke satse på alle. Du må prioritere hvor du vil legge inn ressursene. 

Etablerer ladestasjon for tungbil i Surnadal

Norli forteller videre at det i dag er tre alternative drivstoffkilder; strøm, gass og hydrogen. Det har vært en prosess internt hos Surnadal Transport med vurdering av kostnader opp imot bil-leverandører, hvem som kan levere drivstoffet til Surnadal, hva kundene deres mener, og hva de store aktørene i transportbransjen går for. 

- For vår del, som kjører på alle kriker og kroker i Norges land - det går biler fra Surnadal Transport fra Lindesnes til Kirkenes - så tror vi at vi må satse på strøm og elektriske lastebiler, sier Atle Norli.

- Så vet vi at må vi må ha alternativer,  men vi legger fokuset inn på strøm som drivstoffkilde.

Det var også grunnen til at Surnadal Transport søkte ENOVA, og fikk innvilget støtte til å etablere en tungbil-ladestasjon i Surnadal. Denne skal på tomta til Surnadal Transport AS. Byggingen starter i løpet av sommeren, og ladestasjonen skal står klar innen 1.september.

- Vi får en ladestolpe med totalt 1000 kW effekt, fortsetter Norli. 

- Der kan det lades to lang-transportbiler samtidig, på hurtiglading. I tillegg bygges det seks nattladere for tungbil.

Strategisk valg

- Vi har ikke en eneste elektrisk lastebil enda, fortsetter Norli.

Atle Norli sier de imidlertid må se fremover i tid, og derfor er dette et strategisk valg for å sikre strøm og muligheten til økonomisk støtte, og være klar når elektriske tungbiler rulles ut for fullt i løpet av en 3-5 års periode og behovet for ladekapasitet vil være langt mer aktuelt enn det er i dag. 

Mann ved drivstofftanker på industriområde
Atle Norli ved området som etter all sannsynlighet blir ladestasjon for tungbil.

- Men da har vi anlegget klart, vi har tatt investeringen og er klare til å starte  opp, fortsetter Norli.

Interesse fra regionale aktører

- Etter at det ble publisert at vi skal sette opp ladestasjon, har vi fått flere henvendelser fra andre aktører som spør om muligheten til å benytte seg av vår ladestasjon, sier Norli. 

- Det ser vi som veldig positivt, da kan vi også få litt inntekter av den store investeringen. De ønsker å inngå samarbeidsavtale med oss for å kunne benytte seg av ladestasjonen.

Norli forteller videre at plassering er bestemt. Ladestasjonen skal samlokaliseres med dieselanlegget inne på området til Surnadal Transport. Utfordringen er at en slik ladestasjon er plasskrevende, og bilene trenger tid til å lade og således tar opp plass. 

Surnadal Transport har også begynt dialogen med de største kundene sine i forhold til tilgang til å lade hos kundene når de kommer inn med eller henter varer,  i stedet for å benytte seg av dyr ladding langs vei.

Ingen av Surnadal Transport sine kunder har foreløpig noe ladetilbud, så her er Surnadal Transport først ute. 

Miljøpåvirkning og bærekraft

- Det er ei virkelig spennende tid fremover, fortsetter Norli. 

- Jeg gleder meg til de neste 5-10 årene, og hva som kommer til å skje i transportnæringen. 

I forhold til det som har skjedd de foregående 10 årene, så vil det bli en helt annen teknologisk utvikling, sier Norli, og at han håper at presset flyttes fra at det er kun pris som teller i anbudskonkurranser, og at det er miljø og bærekraft som blir i fokus. Miljøpåvirkning og bærekraft har et stort fokus internt i Surnadal Transport, og de skal i løpet av året begynne å jobbe med bærekraft-rapportering i regnskap.

- Det er CO2 utslippet som er den store miljøpåvirkningen, fortsetter Norli. 

- Noe som kommer av dieselforbruk, og du er en stor aktør  innen miljøpåvirkning når du driver med lastebiltransport. 

Starter med de kortere rutene

Norli sier videre det de ser for seg er de første produktområdene til som skal ta i bruk elektrisitet er de korte rutene, lokale distribusjons-biler som går til Trondheim, Molde og Kristiansund. Videre kan vintervedlikehold, brøytebiler som går bestemte roder, være høyaktuelle for å bruke elektrisitet som drivstoffkilde. Tømmerbiler går korte avstander og kan lade i havner i midtnorge mens de leverer last. Det er nok kanskje langtransporten som er det siste produktområdet som går over på elektrisitet. 

- På den siden skal det nå inn en bestilling på to gassbiler, i ett av datterselskapene våre, som skal leveres nå før sommeren, fortsetter Norli.

- Det er biler som går langtransport mellom Trondheim og Oslo, og det vil bli en ny transportmåte som vi kan høste erfaringer fra.

- Utfordringen og bekymringen er om det er nok kraft, avslutter Atle Norli. 

- Det må skje noe nå hvis vi skal ha nok kraft i 2030.

Powered by Labrador CMS