Bærekraftsdag med fokus på matsvinn på Surnadal videregående:

Lærer Synne Mogstad Høivik med elevene Anne Eidsli Rodal, Astrid Dammen Gjeldnes og Ole Dalsegg. Lærer Victoria Pettersen til høyre
Lærer Synne Mogstad Høivik med elevene Anne Eidsli Rodal, Astrid Dammen Gjeldnes og Ole Dalsegg. Lærer Victoria Pettersen til høyre

-Se, lukte, smake

Torsdag hadde VG1 studiespesialisering på Surnadal videregående skole Bærekraftsdag med ulike oppgaver og aktiviteter. Fokuset var matsvinn. Formiddagen brukte de på skolekjøkkenet, der de laget måltider av mat som ellers ville blitt kastet.

Publisert Sist oppdatert

Lærerne Synne Mogstad Høivik og Victoria Pettersen tok en runde på butikkene tidlig torsdag morgen, og spurte etter varer som butikkene ikke skulle selge. De var innom alle matvarebutikkene på Skei og Altisentret, samt Esso og Johansen Bakeri, og ble godt mottatt alle steder.

Victoria Pettersen og Synne Mogstad Høivik med noe av fangsten etter en runde på butikkene
Victoria Pettersen og Synne Mogstad Høivik med noe av fangsten etter en runde på butikkene

-Alle var veldig positive, sier naturfaglærer Synne Mogstad Høivik. De var nysgjerrige på hva vi skulle bruke varene til, og vi fortalte litt om opplegget vårt og at vi skulle sette fokus på matsvinn. De syntes det var et spennende opplegg, og bidrog villig med varer.

Flere fag

Bærekraftsdagen er et tverrfaglig opplegg. I planene for både naturfag, geografi og samfunnsfag er bærekraft et viktig kompetansemål.

-Vi har kombinert både naturfag, samfunnsfag, geografi og matte i dette opplegget, sier Victoria Pettersen, som underviser i geografi og matte. Vi ser på de ressursene som ikke brukes, og hvor mye som egentlig kastet. Av all den maten vi fikk, var det bare en ting som ikke kunne kastet, en laksebit.

Synne Mogstad Høivik forteller at det ikke bare er snakk om varer som går ut på dato. En hel mengde varer som er skadet blir heller ikke solgt. Som eksempel forteller hun at om en gulrot er litt skadet i en pakke, blir hele pakken kastet.

Synne roser butikkene for opplegget Too good to go, der en kan bestille en pose over nett og hente den i løpet av den siste en og halv timen butikken er åpen. Man betaler 39 kroner for en pose, og personalet fyller opp med varer som ikke kan selges dagen etter. På den måten reduserer butikken matsvinn og kunden får en pose mat for en billig penge. Verdien på innholdet er langt over det en betaler. I dag er det Coop ekstra og Bunnpris av butikkene i Surnadal som har dette opplegget.

Kreative retter på menyen
Kreative retter på menyen

-Opplegget fungerer så bra at der hadde de faktisk ikke noe kjøtt å by oss, smiler Mogstad Høivik.

Variert meny

Det er ikke lite mat de to lærerne fikk med seg på runden rundt på butikkene. De fordelte de varene de hadde mest av i kasser, og hver elevgruppe finn en kasse. I tillegg laget de et torg av varer der de kunne hente seg varer og supplere med. Dessuten var de flinke til å bytte med hverandre.

-Vi har jobber med prinsippet se-lukte-smake og ser på forskjellen mellom holdbarhetsdato og best-før-dato. Elevene vurderte varene, fant ut hva de kunne bruke dem til og laget en plan for det de ville lage. Vi brukte også matvett.no der vi kan gå inn og sjekke om en er usikker. Den kan for eksempel gi svar på om en bør spise kylling som er gått ut på dato og lignende spørsmål.

Marte Halgunset og gruppa hennes laget taco av bacon og torsk. Marte kunne konstatere at det smakte vanlig taco.
Marte Halgunset og gruppa hennes laget taco av bacon og torsk. Marte kunne konstatere at det smakte vanlig taco.

Resultatet ble et variert og kreativt flerretters måltid på hver gruppe. Mange hadde laget smoothies og iskaffe. Noen spiste biff eller amerikansk frokost, mens andre vartet opp med bacon-og torsketaco. For å nevne noe.

-Vi ville prøve det ut og se om det kunne fungere, og det har det virkelig gjort, konkluderer de to lærerne. Mye av dette er mat som elevene kommer til å kjenne igjen når de skal bo på hybel. Mat er dyrt, og kanskje kan de få noen tips om hvordan de kan redusere matbudsjettet i studietiden. Elevene har og lært om hvordan en bør organisere kjøleskapet, som for eksempel hvor tett maten bør ligge, hvordan temperaturen skal være, og hva som bør og ikke bør ligge i kjøleskapet. De har også fått lært at kjøleskapet ikke bør være for fullt, da er det lett å miste oversikten over hva en har, og man risikerer å måtte kaste mat som ligger for lenge.

-Et supertips er å ha en boks i kjøleskapet til det som begynner å bli dårlig, sier Victoria Pettersen. Da vet en at maten i boksen må spises raskt, og ta utgangspunkt i dette når en skal lage mat.

-Hver nordmann kaster 4,5 kg søppel i løpet av uken, sier Victoria Pettersen, det tallet må vi prøve å få ned.

En annen måte å lære på

Bærekraftsdagen er, som navnet sier, en dag. Victoria Pettersen mener at de godt kunne jobbet lengre med dette, Det er er stort og viktig tema. Ett tips for hva man kan gjøre vider finner en i «5 for hvalen», en kampanje som har gått tidligere, og som Høivik og pettersen har valgt å inkudere i Bærekraftsdagen. Det innebærer at de skal ut og plukke søppel, 5 ting hver. Bakgrunnen for avn et er det skremmende bildet av hvalen vi så i media for en stund siden, som hadde magen full av plast.

Biff til lunsj på en helt vanlig torsdag er ikke verst. Fra venstre Emily Stangvik, Aurora Berle og Jørgen Svendsli
Biff til lunsj på en helt vanlig torsdag er ikke verst. Fra venstre Emily Stangvik, Aurora Berle og Jørgen Svendsli

Ellers jobber elevene med et arbeidshefte der de blant annet skal sette ord på ting en kan gjøre for miljøet. Ett annet tema i heftet er takknemlighet; at vi skal være takknemlige for det vi har.

Klassen består av 22 elever, og alle får prøve seg som matsvinnkokker på kjøkkenet, noe de setter pris på.

-Det er artig å gjøre noe annet enn å sitte med teori hele dagen, sier Emily Stangvik. Vi synes det er greit å få lære på en litt annen måte.