LESERINNLEGG:
Todalsfjordprosjektet desember 2025
Som samfunnsengasjert, både som privatperson og som profesjonsutøver i engineringsfirmaet Northwest Solutions AS er jeg selvfølgelig interessert i vår framtid, selv om jeg ikke får oppleve gjennomføringen av Todalsfjordprosjektet. Muligens opplever jeg at Surnadal blir en del av Trøndelag. Det blir når ungdommen tar over den politiske styringa. Så over til mitt/ vårt engasjement:
Vi har fulgt to prosjekter de siste 6 årene. Fastlandsforbindelsen til Jøa, (Trøndelag) og Todalsfjordprosjektet. Vi fikk møte Trøndelag Fylke i ‘’ en til en’’ møte hvor vi la fram vårt forslag: Bruk mest mulig av eksisterende veitrase samt lav flytebro som kan åpnes. Slike løsninger er ikke noe nytt, og brukes mange plasser rundt om i verden. Trøndelag Fylkeskommune takket pent for forslaget, med hadde andre planer.
I dag, etter 6 år er det nettopp dette forslaget som er vedtatt, eks. åpen løsning, men med høy flytebro. (Arkivsak-dok. 201857155-42 Saksbehandler Rannveig Skansen)
Da det i Todalsfjord prosjektet ikke er behov for tilkomst med større båter (vei-grus transport) til Todalen, kan lav flytebro velges. Vei-grus kan produseres i Surnadal Kommune og kjøpes av Veieier /Fylkeskommunen. Nytt knuseanlegg legges inn i vedlagt kalkyle. (vi lager arbeidsplasser)
Så til kalkylen for vårt forslag til kryssing av Todalsfjorden:
Flytebro fra Røkkum til Kråkhammaren.
Deretter tunell bak Kvanne sentrum og ut på østsiden ca 1,1 km.
Veien til Stangvik kobles til tunellen. Dermed slipper Kvanne trafikken fra
Stangvika gjennom sitt sentrum.
Da vil kalkylen se ca. slik ut:
Pris for dagens forslag over Svinvik, ligger på 4816 MNOK. Ref. møte i Surnadal Næringsforening den 24. sept. 2025.
Siste jeg hørte fra Veieier var ca. 5500 millioner. D.v.s. en pris dif. på over 2000 MNOK.
Jeg har underveis hatt tett dialog med Lars Skrøvseth, som gjennom et Trondheimsfirma, også regnet på Jøa til land prosjektet. Deres estimater stemmer godt overens med våre kalkyler som gir ytterligere bekreftelse på at kalkylen er reell. Til slutt nevner vi løsninger som ‘’Valdresmodellen’’ og Trøndelag Fylkeskommune som går for gode og rimeligere løsninger.
Helge Havdal/ Lars Skrøvseth