Bilcross i 2013

Motorsport­minner: NMK Surnadal og Rindal fyller 35 år

1. september 2022 er det nøyaktig 35 år siden NMK Surnadal og Rindal ble stifta. Det hele starta med scootercross, og senere har det blitt bilcross og motocross. Vi tar et lite tilbakeblikk på klubbens historie.

Publisert

NMK Surnadal og Rindal ble stifta som en felles klubb for motorinteresserte surnadalinger og rindalinger i 1987. Ingrid Kvam Moen, som er leder i klubben i dag, forteller at Trollheimen motorbane først ble bygget som trase til snøscootercross, og banen har fortsatt godkjenning for scootercrosskjøring. Senere ble det bilcrossbane, og på 90-tallet hadde klubben mange bilcrossutøvere. I 2001 ble det i tillegg opprettet treningsbane for motocross på den indre delen av banen.

Bilcross 2009
Motocross 2011
Motocross 2011

Godt samarbeid

Ingrid forteller at det er såpass få motorsportutøvere i Rindal og Surnadal at det aldri har vært noe problem å samarbeide om ett anlegg. I tillegg hjelper bilcrossutøverne og motocrossutøverne hverandre når noen skal ordnes på banen.

For å kunne drive med både bilcross og motocross er NMK Surnadal og Rindal tilknytta hele tre hovedorganisasjoner. Det er Norsk Motorklubb, Norges bilsportforbund og Norges motorsykkelforbund.

Mye aktivitet

Trollheimen motorbane er nå godkjent for både trening og løp i bilcross, og for trening i motocross. Anlegget har også vært utleid til gatebilløp. I sommer arrangerte klubben den første bilcrosskonkurransen på mange år. Det har vært lagt ned mange dugnadstimer på begge banene, så anlegget har blitt veldig bra nå, sier Ingrid Kvam Moen.

Banen har tillatelse til å arrangere treninger på tirsdager, torsdager og lørdager. Treningene må foregå i ordnede former, der alle utøvere har betalt lisens. Det må også være kyndige folk til stede for å følge med, og gi stoppsignal og hjelpe til dersom noe skulle skje. Sikkerheten står alltid i høysetet.

Bilcross og motocross

Det er en håndfull bilcrossutøvere fra Surnadal som er tilknytta klubben i dag. I Rindal er det litt aktivitet blant juniorene. Man kan begynne å trene bilcross allerede fra man er 14 år, når man er 16 blir man junior, og fra 18 år kan man delta i løp med fellesstart, forklarer Ingrid. Juniorer slipper å få bilen sin solgt, mens voksne utøvere risikerer å måtte selge bilen sin for 11.000 kroner etter løp. Dersom flere legger inn bud blir det trekning. Det betales et gebyr for å legge inn bud, der det meste av summen går til klubben, og en mindre del går til forbundet.

Motocross har tatt seg voldsomt opp igjen de siste par åra, og nå er det ca 20 aktive utøvere bare i Rindal. Motocrossutøverne i Rindal er tilsluttet NMK, mens surnadalingene har egen motocrossklubb og egen motocrossbane på Kvanne. Banen på Kvanne er også godkjent for konkurranser i motocross.

Les mer om motocrossgruppa i Rindal på nettsida Rindal - Tid til å leve.

NMK Surnadal og Rindal har mange bilder og avisutklipp på veggene i klubbhuset. Her er noen glimt fra de siste 35 åra:

Avisutklipp, mest sannsynlig fra 1986.
Det begynte med scooter.
Bilcross 2013.
Bilcross 2013.
Bilcross 2013.
Arbeid på motocrossbanen i 2015.
Arbeid på motocrossbanen i 2015.
Banen i 2016.
Banen i 2016.
Motocross 2016.
Iskjøring 2017.
Iskjøring 2017.
2018.
Motocrosskjørere i juni 2022.
Trollheimen motorbane i dag.

---

Powered by Labrador CMS