Ada Hylbakk Solvik tester skiløypa ved Helgetun. I bakgrunnen ser du gården Setra i Romundstadbygda.

Sesongens første skitur

Rindal IL Ski har preparert skiløypa ved Helgetun.

Publisert

Dessverre,

syntes undertegnede,

mange er nok ikke enige,

kom ikke snøen som var meldt på mandag.

I følge 5 år gamle Ada Hyldbakk Solvik, er løypene "gode og myke". Og i følge bestemor Aud Solvik er løpene så fine og "føret så skarpt", at en kan bli lurt til å tro at "skiformen er bedre enn den er".

Men er du ivrig etter å kommer deg ut på ski, kan du kjøre til Vedlageret ved Helgetun i Romundstadbygda, der er det ei fin skiløype.

Rindal IL preparerte løypene etter regnet på mandag kveld, og føret i dag er veldig bra, både for oss gammeldagse som trivest best i diagonal og for de som foretrekker dobbel- eller enkeltdans. Dette er ikke ei lysløype, men det er fint å gå med hodelykt på kveldstid.

Undertegnede vet ikke hva startstedet kalles, annet enn Vedlageret. Her er god plass for parkering. Løypene er preparert for klassisk og skøyting.
Vi snudde halveis, der løypa krysser bilveien som går til Skavlia og Helgetunmarka, da ble turen på omtrent 3 kilometer, tur-retur. Det er også kjørt løyper i Helgetunmark, men det var før helga, så de løypene er nok litt isete og harde. Det er også mulig å parkere på Skavlia (bomveg) og gå hit.

Den oppkjørte løypa går tur-retur langs en fin og brei traktorvei. Løypa er ca 3 km en vei, og halveis må du over veien som går til Helgetunmarka.

Fra skiløypa kan du se mot Helgetungårdene.
Her ser du sørsida av gårdene Stomprød og Storli som har flott utsikt mot Trollheimen.

Det anbefales å parkere ved "Vedlageret". For å komme dit fra Rindal, må du kjøre oppover Romundstadbygda, du skal ikke svinge av mot Helgetunmarka, men følge hovedveien som tar til høyre ved Helgetungårdene. Omtrent 500 meter etter krysset der veien deler seg ved Helgetun, svinger du av første avkjøring til høyre (noen hundre meter etter bru og ferist), like før en bratt bakke med en skarp venstresving. Da er det bare 100 meter til parkeringa.

Dette er et bilde fra nettsiden www.loyper.net. Den blå løypa viser hvor tråkkemaskina har kjørt, og fargen sier deg hvor lenge siden det er kjørt. Her kan du også se hvor løypa starter og hvor løypa krysser veien til Helgetunmarka.

Nyt vinteren. God skitur.