– Hver stein må snus

Onsdag var det formannskapsmøte i Rindal. Politikerne fikk en foreløpig gjennomgang av mulige innsparingstiltak for å redusere merforbruket innen helse og omsorg ytterligere.

Publisert

Økonomisjef Henning Andersen orienterte om saka via Teams. Kommuneadministrasjonen og enheten for helse og omsorg har sett på hva som er lovpålagte tjenester, og hva man eventuelt kan kutte ned på, ut fra hvilke forsvarlighetskrav, forskrifter og retningslinjer som gjelder.

Ble bedt om å vedta igangsetting av tiltak

Saka skulle egentlig opp i kommunestyret 9. februar, men dette kommunestyremøtet be avlyst. Årsaken til avlysningen var at mange av kommunestyrerepresentantene måtte melde forfall på grunn av koronasmitte. Saken ble nå lagt fram for formannskapet. Det var ønskelig fra administrasjonens side at formannskapet skulle gjøre noen vedtak om igangsetting av tiltak og komme med noen styringssignaler, slik at man kan komme i gang med flere konkrete innsparingstiltak så raskt som mulig.

Sakset fra saksframlegget:

Det er meget utfordrende å finne hele inndekningen på 10,6 millioner kroner for helse og omsorg i 2022. Det vil kreve avklaringer om hvordan kommunedirektøren skal forholde seg til dette. Siden det ikke blir full årseffekt av alle tiltakene må det sees på flere alternativer.

Det ene alternativet er at helse og omsorg får beskjed om at hele inndekningen skal hentes inn i 2022. Konsekvensene av dette slik kommunedirektøren ser det er at det vil bli en «rasering» av helse og omsorg. Den jobben som er gjort hittil i å identifisere innsparingspotensialer viser at drifta dras ned over hele linjen. I tillegg blir det meste av ikke lovpålagte oppgaver skrapet bort. Hvis helse og omsorg ikke skal finne hele inndekningen, må dette skje på andre måter.

Et annet alternativ er å bruke av disposisjonsfond. Dette fører til at drifta på helse og omsorg i 2022 ikke påvirker andre enheter. Det gir også administrasjonen tid til å se på andre effekter som kan dekke opp manglende helårseffekt.

Det tredje alternativet er å redusere tjenestetilbudet på de andre enhetene. Kommunedirektøren har administrativt innført begrensninger i ansettelser og innkjøp i hele kommunen i påvente av kommunestyrets vedtak. Begrensning i ansettelser og innkjøp vil mest sannsynlig ikke være nok til å dekke opp manglende helårseffekt, slik at tjenester på andre enheter er nødt til å bli tatt bort. Ved å se på reduksjon/utsettelse av investeringene kan det også frigjøres midler ved reduksjon av finanskostnader.

Hele det omfattende saksframlegget kan du lese på Rindal kommunes hjemmeside. Her kan man se bakgrunnen for saka, hva som allerede er gjort, framdriftsplan framover, samt ulike forslag til innsparingstiltak.

Mangler fortsatt 4,7 millioner

Enheten for helse og omsorg har allerede satt i gang omfattende innsparingstiltak, for å redusere merforbruket i 2022 så mye som mulig. Beregningene viser at dersom drifta hadde fortsatt uendret fra 2021 og gjennom hele 2022 så hadde man endt opp med et merforbruk i forhold til budsjettet på 10,6 millioner kroner på enheten. Enheten har nå satt i verk flere innsparingstiltak, hovedsakelig gjennom å la flere stillinger stå vakante, og gjennom omprioritering av arbeidsoppgaver.

Nye beregninger etter tilpassing til reell drift på de ulike områdene viser at det må spares inn ytterligere 4,7 millioner kroner for å komme ned på budsjettramma for 2022. Formannskapet ble derfor bedt om å gjøre vedtak om å utrede enda flere innsparingstiltak, slik at man kan finne inndekning for 4,7 millioner kroner.

Økonomisjefen gikk igjennom en rekke mulige innsparingstiltak, hva som er lovpålagt på hvert enkelt område, og hvor det er mulig å spare inn. Han forklarte også en del om mulige konsekvenser av det ulike tiltakene. Mange av de foreslåtte tiltakene gir liten innsparing, samtidig som de kan ha store konsekvenser for de ansatte i enheten og for pasienter og brukere. Noen tiltak må utredes før man kan se om de vil gi innsparing.

For full oversikt og detaljer om de ulike tiltakene henviser vi til saksframlegget.

Mange vanskelige valg

Blant mulige tiltak som ble lagt fram var eventuell privatisering av vaskeritjenesten på helsetunet. Det er spesifikke krav til hvordan dette arbeidet skal utføres, så det må utføres av en godkjent aktør. Saken må utredes før man kan vite om det vil gi noen innsparing, og dette er et omfattende arbeid.

Reduksjon av bemanning på avdelingene på institusjonen er ikke mulig med dagens avstander mellom avdelingene. En reduksjon i bemanningen her ville også ha ført med seg store ulemper for pasientene, og større slitasje på de ansatte.

Når det gjelder administrasjonen kan man undersøke om det er mulig å redusere på ledersida. Dette vil selvsagt også medføre betydelige ulemper, og det er svært uheldig med tanke på de store prosjektene som er på gang innenfor enheten nå.

Det er ikke lovpålagt å ha eget kjøkken på institusjonen, så det er mulig å legge ned kjøkkenet. Matombringing er heller ikke lovpålagt, men det er viktig med tanke på riktig ernæring for brukerne.

Hjemmesykepleien har allerede 2,8 årsverk i vakanse. Det er vanskelig å redusere hjemmetjenesten ytterligere. Det er viktig å prioritere hjemmetjenesten videre, nå som det er ønskelig at brukerne skal bo hjemme så lenge som mulig.

0,4 årsverk reduksjon i hjemmehjelp er allerede iverksatt. Det betyr blant annet at det blir blir utført mindre vasking.

Det er mulig å redusere dagtilbudet for eldre, siden det ikke er lovpålagt. Men dette er et viktig lavterskeltilbud som bidrar til at folk kan bo lenger hjemme, så det er klart at det er svært uheldig å fjerne tilbudet. Stillingsressursen her er 80%, fordelt på to 40% stillinger. Dagtilbud for demente er lovpålagt, men kan reduseres fra tre til to dager i uka. Dette kan gi en innsparing på 20% stilling.

Bo- og miljøtjenesten er lovpålagt. Tjenesten er fordelt på to bygninger/avdelinger med brukere som har behov for døgnkontinuerlige tjenester på begge avdelingene. Det er behov for to nattevakter på den ene avdelingen og en nattevakt på den andre andre. Ved å få samlokalisert de fem brukerne med behov for døgnkontinuerlige tjenester til en avdeling, det vil si ett bygg, vil man kunne redusere det samlede behovet fra tre til to nattevakter. For å få gjennomført dette ba kommunedirektøren om fullmakt til å utrede muligheten for å bygge på en omsorgsbolig på Midtgard. Da vil man klare seg med to nattevakter. Den ene nattevakta som spares inn med dette utgjør 70 timer i uka, som tilsvarer to årsverk. Rammen for påbyggingsprosjektet er satt til 2 millioner kroner, og planen er å kunne gjennomføre det til sommeren. Litjtunet har ikke omsorgsboligstandard, men leiligheten som blir ledig der vil eventuelt kunne leies ut til en bruker som ikke har behov for døgnkontinuerlige tjenester.

Det er mulig å legge ned kantinetilbudet for ansatte. Dette er en velferdstjeneste, der de ansatte får kjøpt mat til selvkostpris. Det krever en ressurs på 40% stilling, som altså vil kunne spares inn ved å legge ned tilbudet.

Arbeid med nytt helsehus og innkjøp av bil i hjemmetjenesten kan utsettes.

Ungdommen kan ikke bli skadelidende

Kommunedirektøren hadde også lagt inn et forslag om å se på alternativer med bedre utnytting av dagens lokaler i Rindalshuset for å etablere et møtested for ungdom, underforstått å utsette den planlagte påbyggingen. Dette var politikerne sterkt uenige i.

– Jeg har signalisert i administrasjonen at møtested for ungdom kan ikke bli skadelidende i denne prosessen, sa ordfører Vibeke Langli (Sp)

– Dette har også stor betydning for Frivilligsentralen, la hun til.

Magnar Dalsegg (H) var enig i dette.

– Vi kan ikke kutte ut Møtested for ungdom. Ungdommen kan ikke lide for at vi ikke klarer tå holde budsjettet i helse og omsorg. Vi må ha et møtested for ungdom, og det så fort som mulig.

Svært uheldige konsekvenser

Videre ble det lagt fram forslag om å se på videre reduksjon av institusjonsplasser, deriblant antall og type. Kommunen mangler heldøgns omsorgsboliger (HDO-plasser), som er det nest siste trinne på den mye omtalte "omsorgstrappa". Nå blir det nødvendig å se på muligheter for oppstart av HDO-plasser i eksisterende bygningsmasse.

Reduksjon av antall institusjonsplasser vil selvsagt kunne få uheldige følger, blant annet at det blir lenger ventetid for å få plass, og det blir større belastning på pårørende.

Dette var første gang formannskapets medlemmer hadde fått framlagt konkrete tiltak som de ble bedt om å ta stilling til. Samtlige ga uttrykk for at det er komplisert å sette seg inn i alle detaljene og mulige konsekvenser. Ingen ønsker å kutte i disse tjenestene, men slik situasjonen er nå så er det helt nødvendig. Politikerne fryktet blant annet for at kutt i dagtilbudet vil føre til at enkelte ikke kan bo hjemme like lenge. Dette har store konsekvenser for brukerne og deres pårørende, og kan også medføre økte kostnader for kommunen på lengre sikt.

Line Flåtten (Ap) påpekte at man også må tenke langsiktig.

Ingen oppsigelser så langt

Personalsjef Gunnhild Strupstad informerte om at det snart er tid for den årlige gjennomgangen av bemanningsbehov i skole og barnehagene, med tanke på neste skole. og barnehageår. Ingen stillinger lyses ut uten at det er gjennomdiskutert. Noen kommunalt ansatte vil få andre arbeidsoppgaver, men man vil strekke seg så langt som mulig for å unngå oppsigelser. For de ansatte er det viktig å få avklaringer på dette så fort som mulig. Det er naturlig at ansatte er bekymret med tanke på sine stillinger, og har behov for informasjon. Så langt har det ikke vært snakk om oppsigelser.

Personalsjefen roste de ansatte. Mange av dem har også kommet med gode innspill om hvordan de aktuelle prosessene kan løses, sa hun.

Hardt press på politikerne

Ordfører Vibeke Langli påpekte at det er mye å sette seg inn i i denne saka. Dette er vanskelig og ubehagelig, og ikke enkelt, verken for administrasjonen eller for politikerne. Hun sa at politikerne blir pressa hardt. De blir møtt med stort engasjement over alt, og også med sinne. Det er krevende å stå i, sa hun. Hun understreket likevel at det er bra at politikerne fikk informasjon om merforbruket så tidlig som mulig, slik at de fikk begynne å jobbe med saken.

– Det er helt nødvendig at å se på løsninger og muligheter, detaljert og helt ned på funksjonsnivå. Politikerne har ansvaret til slutt, men enheten er også ansvar for å komme med forslag og endringer, understreket ordføreren.

– Ingen av oss ønsker å gjennomføre disse tiltakene, men hver stein må snus, supplerte Kjetil Løften (Sp)

Ordfører Vibeke Langli.

Samstemt i formannskapet

Ordføreren la fram et forslag som erstatter punktet om å etablere møteplass for ungdom i dagens lokaler. Det nye forslaget var slik: "Videre prosess for påbygg av Rindalshuset utsettes til ny person på bygg og eiendom er på plass. Så snart vedkommende starter i stillingen skal prosessen med påbygg av Rindalshuset prioriteres. Behandling av påbygg av Rindalshuset må legges fram til behandling for budsjettbehandling i høst. Det skal opprettes et midlertidig sted hvor ungdom kan møtes så snart som mulig."

Dette forslaget ble enstemmig vedtatt.

Formannskapets medlemmer gikk sammen om et nytt forslag angående punktet der kommunedirektøren ber om å gå videre med å redusere dagtilbudene. Dette flyttes fra igangsettingsvedtak til styringssignal, og det ble enstemmig vedtatt.

Formannskapet foreslo også en endring i punktet om investering på Midtgard (bo- og miljøtjenesten). Setning endres til: "Kommunedirektøren kommer tilbake med en utredning av prosjektet til kommunestyret. Det skal sees på flere muligheter for endringer/påbygg for hele bygningsmassen på helse og omsorg, inklusiv bo- og miljø." Setningen om budsjettregulering tas ut. Dette ble enstemmig vedtatt.

Formannskapet foreslo også, og vedtok enstemmig, at alt under "styringssignaler" skal komme tilbake til kommunestyret 23. mars for endelig vedtak.

De øvrige punktene i kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Powered by Labrador CMS