Pressemelding fra SpareBank 1 Nordmøre:
Storstilt flytteoperasjon
Med sammenslåingen av to sparebanker til SpareBank 1 Nordmøre er det gjennomført en rekke forberedelser de siste månedene. Nå gjenstår den viktigste og mest utfordrende; å flytte alle kundene fra tidligere Surnadal Sparebank til SpareBank 1-plattformen.
– Dette er noe vi har forberedt oss lenge til, nå ser vi frem til å gjennomføre oppgaven. Det er jo først etter at dette er gjennomført at vi kan vise frem hele spekteret av produkter og tjenester som vi mener vil gi enda bedre kundeopplevelser enn det vi har i dag, sier administrerende direktør Allan Troelsen i SpareBank 1 Nordmøre.
Helgen 5.-7. november skal den tekniske sammenslåingen skje. Det betyr at nærmere 15.000 kunder med tilhold i Eika Alliansen nå skal digitalt flyttes over til SpareBank 1-alliansen som kunder av SpareBank 1 Nordmøre.
Stenger ned
Selve operasjonen innledes på ettermiddagen fredag 5. november. Da stenges banksystemene ned, og videre skal alle kundedata fra Surnadal Sparebank inn i den nye SpareBank 1 Nordmøre-plattformen.
I løpet av høsten har banken gjennomført flere såkalte test-migreringer for å sikre en sikker sammenslåing.
– Vi har forberedt oss godt slik at vi kan si at vi har gjort vårt ytterste for at kundene våre skal bli minst mulig berørt. Vi har planlagt for en sikker og kontrollert flytteoperasjon denne helgen. Den største endringen for kundene er at de vil oppleve enda bedre produkter og tjenester enn det de har i dag, når de for første gang kan logge seg inn i sin nye nett- eller mobilbank, sier Troelsen.
Har forberedt kundene i forkant
Kundene i tidligere Surnadal Sparebank beholder sitt kontonummer når kundedata blir overført til den nye banken. De har også fått nye bankkort, men har beholdt samme kode. Banken har i forkant av flyttehelgen informert om viktige tidspunkt, datoer og forholdsregler som angår bankforholdet, og har likeså laget områder for slik informasjon på bankenes hjemmesider.
Flyttingen innebærer at nettbank, mobilbank og telefonbank vil være utilgjengelig i tidsrommet fra fredag ettermiddag til mandag morgen. Fra fredag klokken 18 er det nye tilsendte bankkortet klart til bruk. Betalinger som man har liggende til forfall vil bli overført til ny mobil -og nettbank.
Troelsen og hans kollegaer er nå spente og optimistiske i forkant av flyttehelgen.
– Kundene som logger inn i mobil eller nettbanken mandag 8. november vil møte et nytt utseende og en del nye tjenester som de kanskje ikke har hatt tilgang til tidligere, både privatkunder og bedriftskunder. Vi har forståelse for at dette er uvant, men har stor tro på at kundene vil sette pris på å få enda bedre løsninger enn de har i dag, sier Troelsen, og legger til:
– Som kunde skal du få den servicen du er vant til, du beholder din rådgiver og nå få en enda bedre opplevelse i SpareBank 1 Nordmøre. Tilgjengelighet, lokal tilstedeværelse og personlig rådgivning skal fortsatt være et tydelig varemerke i kombinasjon med fantastiske tjenester som SpareBank 1 sin mobilbank, sier Troelsen. Verdt å merke seg er at kundene som kommer fra tidligere Surnadal Sparebank fra mandag 8. november vil kunne benytte alle tjenester i SpareBank 1 Nordmøre ved bankens 12 kontorer i følgende 11 kommuner (2 i Kristiansund): Surnadal, Kristiansund, Ålesund, Molde, Averøy, Hustadvika (Eide), Gjemnes, Heim (Halsa), Smøla, Tingvoll (Straumsnes), og Trondheim.