Formannskapet og representanter fra Rindal kommune sitt næringslivsteam på besøk hos Rognskog Bil AS. F.v. Magnar Dalsegg, plan- og utviklingssjef Sivert Dombu, Line Flåtten, Åge Jonli, ordfører Vibeke Langli, Kjetil Løften, Anne Rognskog, næringsrådgiver Grete Elshaug og kommunedirektør Mons Otnes.
Formannskapet og representanter fra Rindal kommune sitt næringslivsteam på besøk hos Rognskog Bil AS. F.v. Magnar Dalsegg, plan- og utviklingssjef Sivert Dombu, Line Flåtten, Åge Jonli, ordfører Vibeke Langli, Kjetil Løften, Anne Rognskog, næringsrådgiver Grete Elshaug og kommunedirektør Mons Otnes.

Formannskapet på bedriftsbesøk

I forkant av onsdagens formannskapsmøte i Rindal var politikerne ute på bedriftsbesøk sammen med representanter fra kommunens næringslivsteam. Denne gangen tok de turen innom Rognskog Bil AS, Letthus AS og Storholt Bil & Service.

Mange rindalsbedrifter har base på Stokkøyan industriområde, og noen av dem har vært her fra starten. Rognskog Bil AS starta med karosseri og bilberging i 1988, men de siste tjue åra har det vært påbyggerverksted for lastebiler. Det vil si at de skreddersyr lastebiler, utseendemessig og med ekstrautstyr.

Merker følgene av pandemien

Daglig leder Harald Rognskog har opplevd en voldsom utvikling i denne bransjen. Bedriften har kunder nesten fra hele landet, men transportbransjen er sårbar, så viljen og evnen til investeringer av denne typen varierer. For mange sjåfører er ikke jobben bare arbeid, men også en livsstil. Det koster litt å få skreddersydd bilen både praktisk og utseendemessig, men mange tilbringer mesteparten av tida si i bilen. Man kan gjerne sammenligne det med en hobby, påpeker Harald Rognskog. Det er mange som bruker betydelige beløp på hobbyen sin også.

Rognskog Bil har fått merke følgene av koronapandemien. Det største problemet er at mange underleverandører i denne bransjen har leveringsproblemer. Det fører blant annet til at nye trekkvogner kan bli betydelig forsinket fra fabrikken. Dermed kan påbyggerverkstedet bli stående uten arbeid i en periode, for så plutselig å få inn flere biler samtidig, slik at det blir for mye å gjøre igjen. Det har til tider vært umulig å få til effektiv produksjon, sier Rognskog.

Med seks ansatte, og bare fire på heltid, er bedriften også sårbar for sykefravær. Og sykefraværet har naturlig nok blitt større under pandemien.

På tross av problemene som pandemien har ført med seg er det likevel grunn til å se lyst på framtida. Rognskog Bil har fulle ordrebøker i ca. et år framover.

Praktiske evner er det viktigste

Politikerne spør hvilke egenskaper som trengs for å jobbe på et verksted som dette. Til det svarer Harald Rognskog at det viktigste er at man har praktiske evner. Han påpeker at grunnskolen i dag ikke er laget for folk som trenger å utvikle sine praktiske evner. Det kan ikke være slik at alle flinke folk nødvendigvis må ha høyere utdannelse, sier han. Her er det mye viktigere at folk har eget engasjement i jobben, og evne til å forstå hva som skal gjøres, uten detaljerte instruksjoner.

Ordfører Vibeke Langli skyter inn at det er viktig for politikerne å synliggjøre for barn og unge hva slags jobber som finnes i bygda, slik at de får bedre mulighet til å finne den typen jobb som passer for dem.

Gode tider for Letthus

Den første Letthus-fabrikken i Rindal ble startet i 1992, og etter det har det vært produsert letthus-vogner i Rindal. Dagens bedrift Letthus AS ble stiftet etter en styrt konkurs fra eieren Tysse i 2014. Da fikk fire av de ansatte mulighet til å kjøpe boet og starte opp selv, sammen med El-Co AS og Lokalt Løft. I dag er det fortsatt de samme fire ansatte som eier bedriften, mens El-Co AS fortsatt har en liten eierandel.

Denne vogna er snart leveringsklar.
Denne vogna er snart leveringsklar.

Antall ansatte er fordoblet siden oppstarten i 2014, så Letthus har i dag åtte ansatte. Bedriften tilbyr flere typer standard vogner, men disse kan i stor grad skreddersys etter kundens behov. Letthus har levert vogner så å si over hele verden, også til kaldere strøk som Svalbard, og til Nordpolen og Sørpolen.

Daglig leder Martin Rise forteller at det går bra for tiden. Bedriften måtte riktignok permittere ansatte på grunn av pandemien i fjor vår, men fra høsten av tok etterspørselen seg veldig opp. Etter dette har det bare økt på med ordrer, selv om prisene på materialer stadig blir dyrere. Nå får de også godt betalt for produktene de leverer.

Storholt Bil & Service.
Storholt Bil & Service.

Stabil drift under pandemien

Hallgeir Storholt har drevet bilverksted i Stokkøyan siden 1988, vegg i vegg med Rognskog Bil. Arbeidet i et bilverksted har endret seg mye på de åra, fra bare mekanisk arbeid til at det i dag går mye på data, forteller han.

Storholt Bil og Service har to ansatte, og det er en stabil bedrift, med mange faste lokale kunder. Bedriften har ikke opplevd ulemper av betydning under pandemien, og har som vanlig mer enn nok å gjøre.