PRESSEMELDING FRA FELLESKJØPET:
– Mat handler om din og min trygghet
Felleskjøpet er i gang med landsdekkende kampanje for økt sjølforsyning og matsikkerhet.
Felleskjøpet startet fredag morgen den store kampanjen med mål om å øke bevisstheten rundt matsikkerhet og sjølforsyning i Norge. Gjennom kampanjen Klar, ferdig, så!» ønsker Felleskjøpet å oppfordre flere til å dyrke sin egen mat og øke den nasjonale matproduksjonen.
– Det er nemlig dette som er den beste beredskapen vi kan ha: En så høy matproduksjon som mulig. Faktum er at vi importerer altfor mye av det vi spiser. I et stort perspektiv er også dette med på å drive opp prisene for medmennesker som har mindre å rutte med enn hva vi har i vårt rike hjemland. Vi trenger økt fokus på sjølforsyning, sier styreleder Anne Jødahl Skuterud i Felleskjøpet Agri.
Vedum delte ut bøtter
Gjennom «Klar, ferdig, så!»-kampanjen skal Felleskjøpet dele ut 5000 settepoteter, hver potet satt i en gul FK-bøtte.
Fredag morgen hadde partileder Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet byttet ut dressen med Felleskjøpet-antrekk. Sammen med representanter fra Felleskjøpet var Vedum med og delte ut bøtter til forbipasserende utenfor Oslo S.
– Det var lett å takke ja da jeg fikk spørsmål om å være med på en slik positiv markering for matsikkerhet. Med denne kampanjen ser vi at det er enklere enn mange tror å dyrke litt av sin egen mat. Vi trenger alle et bevisst forhold til matsikkerhet og sjølforsyning. Mat handler om din og min trygghet, sier Trygve Slagsvold Vedum.
Gjennom kampanjen ønsker Felleskjøpet å vise den vanlige forbrukeren at du må ikke ha et stort areal for å dyrke litt mat. Én settepotet satt i bøtte nå kan gi deg en kilo poteter tilbake i høst.
Fredag og lørdag vil over 1000 bøtter med settepoteter bli delt ut til forbipasserende som reiser til eller fra Oslo sentralstasjon. Lørdag 6. mai deler Felleskjøpet Agri ut bøtter med settepotet ved alle sine avdelinger i Norge.
- Alle kan bidra
Potetbøndene Dina Fonn Sætre og Henning Holand fra Steigen i Nordland vant kåringen Årets unge bonde i 2020. Nå er paret med på kampanjen til Felleskjøpet.
– Vi ønsker å bidra til alle gode tiltak som kan skape bevisstgjøring rundt norsk matproduksjon. Det artige med denne kampanjen er at den viser hvor lett alle faktisk kan bidra. Sammen kan vi gjøre Norge mer sjølforsynt, Dina og Henning.
Bevisstgjøring
Ifølge Norsk Institutt for bioøkonomi (NIBIO) var sjølforsyningsgraden i Norge i 2021 på 45,9 prosent.
– Krevende klima og topografi må nok ta litt av skylden for at vår sjølforsyningsgrad er blant de laveste i verden. Likevel er det mye den enkelte nordmann kan gjøre, først og fremst gjennom en bevisstgjøring. Tenk norsk, tenk kortreist, tenk mat fra den norske bonden når du står i butikken, oppfordrer styreleder Anne Jødahl Skuterud.
Med internasjonal uro og økende matvarepriser mener Skuterud tiden er inne for at vi blir mer bevisste på sjølforsyning og matsikkerhet.
– Det er dette vi ønsker å vise gjennom denne kampanjen. Sjølforsyning gir mange fordeler. Det kan være en kilde til sunn mat, det skaper tilhørighet og forbindelse til naturen. I tillegg bidrar sjøldyrking til å redusere karbonavtrykket ved å redusere transport av mat over lange avstander, sier Anne Jødahl Skuterud.