En hytte i en dal med nydelig utsikt med fjell på begge sider
Fra Østbøen og den formidable utsikten nedover Østbødalen

På vårtur til Østbødalen-en vakker dal i Surnadal

Publisert Sist oppdatert

Lite ante vi hvor turen skulle gå og hvor overraskende den skulle ende. Vi tok av på Eidet og kjørte inn Østbødalsvegen, og var nysgjerrige på selve dalen og ikke minst naturen rundt den. Jeg kommenterte plassene som jeg visste om innover dalen, og passerte husene til skolejevnaldringene Einar Melling og Knut og Bjørg Garte. Etter hvert kom vi til garden Konntrøa der jeg pleide å få tak i røyke- og rakfisk av ypperste klasse, ja jeg hadde til og med oppdrag helt fra Trondheim hvor jeg arbeidet, hvor jeg ble bedt om å få tak i røykelaks og rakfisk fra Ole Klinge. Kvaliteten og smaken fra produksjonen til Ole Klinge var unik og veldig etterspurt, som dere skjønner. Fra denne plassen er stortingsrepresentant Jenny Klinge vokst opp sammen med sine søsken, Ole Erik, Lillian og Bernt Peder. Så fortsatte vi innover til innerste gården Østbøen hvor det sitter en mann på en stol på tunet og priser vårsola. Dette er Knut Brenden som kan fortelle oss at vi nå er kommet så langt hovedveien går, men hvis vi vil kjøre videre til veis ende så er det bomvei og koster 40 kroner.

Dog, i og med at jeg kjørte på mitt ærlige ansikt, og for øyeblikket var nyvaska og så velstelt og fin ut, så skulle vi allernådigst få slippe denne utgiften i dag og kjøre gratis. Vi slo til på tilbudet og fortsatte innover V-dalen Søyådalen hvor Søyåa rant våryr nedover dalen på sin vei mot sjøen ved Kvanne.

En elv renner forbi noen bjørketrær
Søyåa like innenfor Østbøen flyter stille
En grusvei går innover dalen
Fra Østbøen innover Søyådalen

Veien videre innover dalen blir kalt Søyådalsveien, og dalen Søyådalen. Vi kjører over brua og en smeltevannsdiger Søyåa, og etter en stund deler veien seg og man kan kjøre over elva igjen om man vil til Gammelseterdalen og veien som fører oppover Tverrådalen hvor Tverråa kommer vårstor nedover.

Elven renner med mye vann. Det er løvtrær på siden og fjell i bakgrunnen
Søyåa fra broen innenfor Østbøen

Vi fortsetter bare etter Søyådalsvegen og passerer Gammelsetra og etter hvert Fauskåa som kommer fra Fauskåfjelltraktene.

Et treskilt peker til venstre og det står 'fauskåa' på det
Fauskåa
Mye vann renner ned fossen
Søyåa i foss

Litt etterpå ender veien på en snuplass, hvor den står en dame utskåret i tre med en rive i hånden, så vi forstår at vi er kommet til et sted som fører videre til setergrendene som sokner til Østbødalens gårder. Rett opp for plassen ser vi Ørnhammaren. Vi ser også at hvis man har en god bil, så kan man kjøre videre innover Søyådalen, hvor man har setrene Midtsetra, Krokan, Mellingsetra, Vassendsetra, Grimsmosetra, Mosetra, Holtasetra hvor vegen ender og til slutt Klokkargardssetra. Trollhøtta ligger opp for disse setrene og rager 1328 moh. og likeledes Pekhøtta som er litt høyere, 1396 moh. som igjen er vannskillet melom Søyådalen og Romådalen på Todalssiden.

Vann renner nedover elva
Søyåa ved brua på vegenden oppover Søyådalen
Et opplysningsskilt som viser retningen til forskjellige fjell, setrer og hytter
Opplysningsskiltet på vegenden
En dame er hugget av tre, hun holder en rive
Damen med riven

Vi snur og kjører hjem igjen. Du verden for flott landskap vi har her. Søyåa i vårflom som renner gjennom Søyådalen er et skue.

Vann renner nedover en elv med mye steiner og trær rundt
Søyåa ved brua på vegenden nedover Søyådalen
Vann renner i elva
Søyåa i vårflom

Tilbake på Østbøen får vi Skarfjellet på venstre side og sannelig ser vi en sped spire av et blått vårtegn. Da kan 17.mai komme uansett vær. Storflott naturopplevelse av en fin dal i vår vakre kommune.

Et fjell med granskog nederst
Skarfjellet fra Østbøen
En blå blomst er på vei opp