Høstferietips fra Turstigruppa Rindal IL

Folksomt ved trimboksen på Langkåsen. Familien Bø Øyasæter skriver seg inn i boka og #utpåturvenner kler seg om til lunsj.

Turbeskrivelse til Langkåsen

Langkåsen i Grøsetmarka er månedens tur i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Her kommer en turbeskrivelse med bilder fra Grøsetmarka. Startpunkt for Langkåsen er de samme som for Tifjellet. Det er også fint å starte i Furuhaugmarka, beskrivelse av denne starten finner du senere i artikkelen.

Det er i anledning 20-årsjubileum for Fjelltrimmen, at Turstigruppa har månedens turmål i 2021. De turene blir godkjent på lik linje med en topptur (på gammelmåten med minimum 8 topper). Er du en av de ivrige brukerne av appen Trimpoeng, gir dette turmålet 3 poeng og kan gjerne kombineres med en tur til Tifjellet (727 moh).

Kjører du oppover FV 65 fra Rindal, må du være oppmerksom når du kommer til 60-sona på Rindalsskogen. Du skal ta av på første avkjørsel til ned høyre etter HMH Design, tidligere Skogen Skule. Dette er en bomvei. Følg veien til enden, ved veiskillet mot Linken, tar du til venstre mot hyttefeltet. Stien starter ved enden av veien oppe i Grøsetmarka hyttefelt.

Startpunktet ligger 500 moh og det er lett terreng i starten. Følg blåmerkinga vestover i retning Langora, etter ca 1 km kommer du til stien som kommer opp fra Furuhaugmarka via Langora.

Etter å ha gått slakt oppover i omtrent 1 km, kommer du på Tifjell-stien via Langora fra Furuhaugmarka

Ta til høyre mot Furuhaugmarka. Tar du til venstre er dette stien til Tifjellet.

Etter 500 m kommer man til enda et stidele med nytt skilt. Her tar du av mot trimboksen på Langkåsen.

Stidele nummer 2, her tar du av fra Tifjell-stien og det er omtrent 300 meter til Langkåsen.

Lene Bakken, Siv Bakken og Britt Grete Moen på vei tilbake fra Langkåsen. Skåkleiva med den karakteristiske kjegleformen i bakgrunnen.
Fra Langkåsen ser du vidt, det er ikke så lang bort til Linken. På slutten av denne artikkelen er det flere bilder av gårder og bygg du kan se fra Langkåsen.

Ved trimboksen møtte vi en familie, som gikk fra Linken til Langkåsen. De har hytte ved Litjvatnet i Furuhaugmarka og hadde høstferie denne uka, siden de bor i Lier. De fortsatte videre i retning Tifjellet.

Familien Bø Øyasæter fortsetter langs stien mot Tifjellet.
Stien til Langkåsen er godt merket med blåmalte pinner og skilt.

Vi (les Eli) valgte å gå fra Grøsetmarka fordi det er den letteste stien med færrest høydemeter, tur-retur ble på ca 4km.

Fra Furuhaugmarka:

Du kan også starte fra Furuhaugmarka, startpunkt ved infotavla til Tifjellet.

På Turstigruppas Facebookside står det følgende vei/stiforklaring: "For å komme dit via Grønlifeltet, kjører du ca 1 km forbi veibommen ved Lulia. Fra Fv 65 på Rindalsskogen (v/Furuhaug) ca 3 km etter bomveien. Der er det parkering ved infotavla ved Skåbakkveien. Gå skogsveien oppover og følg denne til den slutter. Følg merking til Tifjellet til du kommer til stidele. Ta av til venstre mot Langura i retning linken. 2,3 km til stidele. Posten er ca 300m fra stidele."

Fra Furuhaugmarka er det kortest om Langura til trimposten på Langkåsen. Foto Rune Løfald

På stien til Tifjellet kan du velge mellom å gå om Cortina eller Langura, skal du bare gå til Langkåsen, er det kortest å gå om Langura. Men dersom du vi sjekke inn både på Tifjellet og Langkåsen, anbefaler jeg å gå opp via Cortina mot Tifjellet først og gå via Langura og ta avstikkeren til Langkåsen på vei ned fra Tifjellet.

Kart over de merka stiene til Langkåsen og Tifjellet, med startpunktene Grøsetmarka og Furuhaugmarka. laget av Rune Løfald i Turstigruppa.

Fotoserie med bilder av gårder og bygg tatt fra Langkåsen:

Midtstua Storholt til venstre, Austistua Storholt i midten og Lilleholt til høyre.
Utistua Storholt og Gamle Storholt øverst.
Haug nærmest til venstre, med Nestua Storholt som nærmeste nabo. På andre sida av vegen Klevset til vestre og Rotvoll til høyre.
Løkkhuset til venstre, med Håven bak. Lyngheim bak til høye, Skoglund foran. Fagerheim fremst i bildet til venstre, og taka på Lillemo til høyre. Skogen skytterbane øverst.
Austistua Lilleløkken
Austistu Haugen og Flokkan bak.
Lilletiset/Opøyen
Bakk og Nyset. Steinbruddet til Per Bakk øverst.
Utigard Møkkelgård og Møkkelgardshaugen.
Møkkelgardsgrenda. Fra venstre Rognlia, Utigard Storlykkja, Ytre Trøa, Lykkjgjerdet, Austigard Storlykkja, Austre Trøa og Utigard Møkkelgård. Liset hyttegrend øverst til høyre.
Sydholt til venstre, Sverkeli til høyre. Den tidligere husmannsplassen Gjeilhaugen (under Heimistua) øverst i bildet.
Teigen til venstre, Sunnset til høyre.
Løfaldgarden med Bekkjadalen, Heimistua og Nordgård midt i bildet. Lium nede til venstre. Fjøset i Hafella øverst til høyre, og Sollia under.
Halgunsetgardene og Fjellet.
Austigard Gåsvatn og Risan. Jolifjellet i bakgrunnen
Hytta på Gardbergfjellet 604 moh.
Astrup sjakttårn, Løkken Verk og Bjørnli i bakgrunnen
Gjømshøgda (Gimshøgda) 635 moh ved Hostovatnet i Orkland kommune.