Pressemelding fra SpareBank 1 Nordmøre
Svindlere tar ikke ferie
Du passer nok ekstra godt på eiendeler som pass, lommebok og mobiltelefon når du er ute og reiser, men husker du å tenke på digital sikkerhet også?
Med i bagasjen er det det greit å ta med seg at vi er mer utsatt for enkelte typer farer og trusler når vi er ute og reiser, enn når vi sitter hjemme. I tillegg er det kanskje lett å senke guarden i ferietid, når hjernen kobles av og feriemoduset slår inn for fullt.
Kommunikasjonsrådgiver Even Gaarde-Landre i SpareBank 1 Nordmøre sier at det er tre viktige huskeregler som alltid gjelder, også i ferietid:
- Aldri gi fra deg personlige passord eller PIN-koder, uansett grunn og hvem som spør
- Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
- Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder
Ikke gi fra deg sensitive opplysninger
- Banken din vil aldri be deg om å oppgi BankID- informasjon, passord eller koder, sier Gaarde-Landre.
Kunnskap og bevissthet er de viktigste midlene vi har for å bekjempe svindel. Budskapet er enkelt: Om noen ringer deg, sender SM eller e-post eller på noen som helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord – ikke svar eller legg på hvis det er telefon. Uten disse opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting. Derfor er det så viktig at alle sprer denne informasjonen til flest mulig.
Advarer mot nye svindelforsøk
Phishing, altså svindlere som «fisker» etter informasjonen din via e-post eller mobil for å kunne misbruke den, er en type svindel man har sett i økende grad de siste årene. Denne type svindelform tar dessverre ikke ferie.
Vi har vi den siste uken opplevd økende phishingaktivitet på e-post mot SpareBank 1, hvor kunden blir bedt om å aktivere Engangskode-appen innen en kort tidsfrist. Epostene har emne "Siste varsel Påminnelse fra Sparebanken".
- Svindlerne fisker etter kortopplysninger, fødselsnummer og aktiveringskoder til Engangskodeappen. Svindleren bruker fødselsnummer til å starte aktivering av Engangskode-appen slik at kunden får tilsendt aktiveringskoder på epost og SMS. Når kunden oppgir disse, får svindlerne aktivert appen på sin egen telefon, sier Gaarde-Landre.
- Kontakt banken din umiddelbart dersom du har mistanke om at det er noe fare på ferde, avslutter han.
Tips til en trygg ferie:
- Ta ferie – men vær fortsatt kritisk til SMS-er og e-poster som ber deg om kontoinformasjon
- Vær forsiktig ved bruk av trådløse nettverk.
- Unngå bruk av blåtann.
- Husk at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
- Pass på kortet ditt: Aldri gi det fra deg, og aldri oppgi PIN-koden din.
- Ta alltid med deg to kort på ferie – og vit hva du skal gjøre for å sperre kortet ditt.