Pressemelding fra NAF:

Skriv alltid kontrakt når du kjøper bruktbil. Kontrakten gjør det enklere å løse eventuelle tvister senere.
Skriv alltid kontrakt når du kjøper bruktbil. Kontrakten gjør det enklere å løse eventuelle tvister senere.

Bruktbilsalget til værs: - Dette må du passe på når du kjøper bruktbil

I 2020 ble det kjøpt og solgt 520 000 bruktbiler. Det har aldri blitt registrert flere bruktbilsalg i Norge enn i fjor.

- Folk kjøper bruktbil som aldri før. Det ligger god miljøpolitikk i at folk tar godt vare på bilen sin, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Skriv kontrakt

Han mener det er spesielt tre ting man skal passe på når man kjøper bruktbil.

- For det første: Sjekk at det ikke følger med heftelser på bilen. Kjøper du en bil hvor det følger med et lån risikerer du å måtte betale for bilen to ganger, sier NAF-rådgiveren.

Heftelser sjekker du enkelt ved å taste inn bilens registreringsnummer på Brønnøysundregisteret sine hjemmesider brreg.no.

- Skriv alltid kontrakt. Nå kan kontrakt mellom kjøper og selger gjøres enkelt på nettet, gjennom en digital kjøpekontrakt. Her fullfører man salget og signerer digitalt, fortsetter Sødal.

Selger har opplysningsplikt om vesentlige ting ved bilen. Som kjøper har du rett til å vite om vesentlige forhold som bilens alder, kilometerstand, servicehistorikk, større reparasjoner og tidligere skader.

- Til slutt må du alltid prøvekjøre og undersøke bilen, for å skaffe deg en så god oversikt over bilens tilstand som mulig, rådgir Sødal.

Tilstandsrapport

Det er ikke enkelt å sjekke alt på en bruktbil selv. Derfor er det lurt å få fagfolk til å gå over bilen.

- Selv om selgeren har plikt til å opplyse om vesentlige forhold, anbefaler vi at du skaffer deg en nøytral tilstandsrapport fra et NAF-senter eller et godkjent verksted. Det kan avdekke feil du ikke finner selv, sier han.

Skadehistorikk er spesielt viktig

- At en bil har en skadehistorikk kan være avgjørende for om du ønsker denne bilen eller ikke. Vi har dessverre sett litt for mange eksempler på at det ikke informeres om at det har vært store skader på bruktbiler. Det er farlig, fordi det kan ligge brister og svakheter i bilen etter en ulykke som ikke er synlige med øyet, men som kun ses av spesialister, sier Sødal.

NAF jobber derfor i tett dialog med regjeringen og andre bransjeaktører for å opprette et såkalt storskaderegister, slik at det blir tilgjengelig informasjon om en bil har vært reparert etter å ha hatt store skader.

- Et slikt register er veldig viktig for trafikksikkerheten. Vi må ha trafikksikre bruktbiler på veiene, avslutter NAF-rådgiveren.