Vinmonopolet 100 år

Butikksjef Janne Husby Haugen serverte kake og alkoholfri cider i anledningen 100-årsjubileet.
Butikksjef Janne Husby Haugen serverte kake og alkoholfri cider i anledningen 100-årsjubileet.

– Stolt over det vi har fått til

Publisert

I dag, den 30. november 2022, fyller Vinmonopolet 100 år. Lokalt ble dette markert i Polets lokaler på Skei i Surnadal, som selv feirer 20 år som butikk i år. Butikksjef Janne Husby Haugen var stolt av å feire arbeidsgiverens 100-årsjubileum og sin egen del i Polets historie.

Historien til 100-åringen kan du lese mer om Vinmonopolets egne hjemmesider. Der finner du også egen podkast og bildeserier fra og om Polets historie.

– Vi har kommet et stykke, både som hundreåring, men også her lokalt de siste 20 årene. Jeg husker før i tiden, da polvarene kom til Kristiansund fra Trondheim. Det var stas, smiler Haugen.

Ifølge egne hjemmesider, oppsto Vinmonopolet som et resultat av en folkeavstemning i 1919 som endte med fortsatt brennevinsforbud. Et forbud som betegnes som «et dårlig handelspolitisk trekk», og som til slutt, etter forhandlinger med Frankrike, endte opp med en løsning der «nordmenn kunne bestille vin direkte fra et sentralt monopol». Kulminasjonen var opprettelsen av det første Vinmonopolet den 30. november 1922.

Endret forbrukeratferd

– Vi ser en trend, også her lokalt, at vininteressen har modnet betraktelig, både hos oss som jobber her og hos kundene. Dessuten er tilgangen til informasjon om produktene totalt forandret. Før i tiden var det vi ansatte som omtrent skulle være fasiten for hva som passet til hva, men nå er all informasjon tilgjengelig for alle, forteller Haugen.

En annen trend i tiden, får man si, handler for veldig mange om det digitale og det lettvinte. Også Janne ser at kundene har en helt annen tilgang til sortimentet enn tidligere.

– Det har vært en stor utvikling når det kommer til Klikk & hent-konseptet. Vi ser nå at folk handler til alle døgnets tider, så vi ansatte plukker flere varer enn tidligere. Dette er en trend vi har sett etter korona-tiden, og det er større stigning der i år enn i fjor. Vi har mye salg gjennom kundeordrer.

Flere bursdager

Selv feiret altså Vinmonopolet Surnadal 20-årsjubileum den 18. juli tidligere i år, en suksesshistorie i seg selv.
– Vi åpnet jo rett på selvbetjening, det var stas, mimrer Haugen, som opplever at de treffer godt på sortimentet i butikkene. Vi har et fungerende utvalg, fortsetter hun.

– Dessuten har vi jo samfunnsoppdraget i ryggraden hele tiden. Det blir en del av hverdagen å balansere, men i 99 % av tilfellene møter vi jo glade, feststemte kunder som er klare for helg, en fest eller en markering. Og så har vi jo medaljens bakside, men det håndterer vi.

Vinmonopolets samfunnsoppdrag kan i korte ordelag defineres som «samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol». Det dreier seg om å begrense skadevirkningene av alkohol, være en ansvarlig faghandel, hindre salg til mindreårige og langing samt hindre salg til berusede.

Kakebordet, der også Vinmonopolets egen bok i anledningen lå fremme for folk å bla i.
Kakebordet, der også Vinmonopolets egen bok i anledningen lå fremme for folk å bla i.

– Stolt

En annen trend som Haugen ser er økningen av lokale varer. Bærekraft og kortreist er ord som finnes også i Polets vidunderlige verden. På spørsmål om det er lettere å komme inn i hyllene i Surnadal kontra Oslo svarer Haugen:

– Den mest lokale varianten vi har inne nå er en cider fra Aure, men vi har flere varer fra Møre og Romsdal blant annet. Det er kortere vei til Surnadal enn til Oslo fra Aure.

– I Surnadal har vi faktisk vært med en femtedel av historien til Vinmonopolet. Tidligere i år var vi nedover til Oslo for å feire 100-årsjubileet, og da må jeg få si at jeg ble stolt. Stolt av å være en del av det hele, og stolt av det vi har fått til her i Surnadal. Nå er det 25-årsjubileum her i Surnadal som blir det neste, smiler Haugen.

Powered by Labrador CMS