Trollheimen Sysenter har inngått samarbeid med symaskinreparatør:

Ildri Tørset, Trollheimen Sysenter, med Surnadalsvotten.

– Det er ikke lett å overleve som nisjebutikk, men vi må bare klore oss fast

Koronapandemiens inntog gjorde 2020 til et utfordrende år for Trollheimen Sysenter. Nå vrir Ildri Tørset satsingen sin, og håper nye produkter og samarbeid med symaskinreparatør Kenneth Fellingen skal gi et oppsving.

– Jeg er veldig glad for at vi har fått Kenneth med på laget. Det gjør at vi kan ta imot symaskiner av alle merker til service og reparasjoner, sier Tørset, som forteller at reparatør Fellingen er på plass på Skei én gang i uka.

– Det er nesten ikke symaskinreparatører igjen i landet. Det er synd, for mange maskiner kan få nytt liv, sier Tørset.

Nesten nederst i miljøgata på Skei har Trollheimen Sysenter et bredt utvalg av varer og tjenester. Tørset selger symaskiner av merket Brother, og tilbyr også blant annet å brodere logoer for bedrifter, lag og organisasjoner. I tillegg tar de imot klær, og nå også symaskiner, for reparasjon.

Trollheimen Sysenter tilbyr blant annet logobrodering for bedrifter, lag og organisasjoner.

Frir til rindalinger og orklendinger

Ildri Tørset forteller at hun har blitt tvunget til å tenke litt nytt.

– Jeg prøvde å satse litt på klær, men det har vært helt dødt på den fronten etter at koronaen kom. Folk har ikke behov for nye klær, for de går jo omtrent ikke ut lenger. Og det tar mye lengre tid å skaffe varer under pandemien.

Trollheimen Sysenter har tradisjonelt hatt veldig god omsetning om sommeren, men i år uteble også turistene i større grad enn før.

– Det var merkbart mindre sommertrafikk, og lite turister innom. Jeg har inntrykk av at de fleste var i Nord-Norge i år, sier Tørset.

Med tap av alle kursinntekter og stort inntektsbortfall grunnet færre messer og sytreff, grunnet koronapandemien, forteller Ildri Tørset at omsetningen til Trollheim Sysenter var atskillig lavere i 2020, enn året før.

– Det er ikke lett å overleve som nisjebutikk, men vi må bare klore oss fast, sier hun, og legger til:

– Det er derfor vi nå prøver oss på nye produkter, samtidig som vi prøver å fri litt til rindalingene og orklendingene. Vi er den eneste butikken av vårt slag mellom Molde og Trondheim, og vil gjerne få dem hit til oss.

Ildri Tørset forteller at mange ber om å få laget broderier etter bilder av barna deres.

Surnadalsvott og samarbeid

Samarbeidet med reparatør Fellingen er én nyvinning for Trollheimen Sysenter, satsing på nye produkter er en annen. Blant dem, er den populære Surnadalsvotten, i 100 prosent ull med bomulls-teddyfôr.

På votten er et gammel mønster, som har blitt brodert på strikkede votter i mange år av nå avdøde Helga Kristiansen. Ildri har laget om mønsteret slik at det kan broderes med broderimaskin.

– Vottene har nok blitt populære både på grunn av opphav og passform. Så er det jo slik at folk har alt i dag, så kanskje de kan få noe litt mer spesielt, sier Tørset, som driver Trollheimen Sysenter alene.

Disse handlenettene er blant de nye produktene man nå finner hos Trollheimen Sysenter.

Hun håper å kunne starte opp med kursvirksomhet igjen så fort som mulig.

– Vi vil komme i gang med kurs så fort koronaen gir seg, og kanskje kan vi få til kurs, som går på selvhjelp og hvordan folk kan reparere egne klær, om ikke altfor lenge, sier hun, og legger til:

– Folk må ta vare på ting, og ikkje bare kjøpe nytt.

34 års erfaring som symaskinreparatør

Symaskinreparatør Kenneth Fellingen har drevet med salg og service av symaskiner hele livet. Han er egentlig utdannet bilmekaniker, men det var likevel symaskiner som skulle bli levebrødet hans.

Nå har han flyttet fra Oslo til Tingvoll på grunn av kjærligheten, og da var det naturlig for han å opprette samarbeid med de som driver med søm og symaskiner i nærområdet.

Kenneth Fellingen

– Jeg har holdt på med symaskiner siden 1987, i 34 år. Da jeg flyttet opp hit satt jeg og vurderte om jeg skulle søke meg annen jobb, men det er ikke lett i disse tider. Så da ble det et naturlig valg å fortsette med symaskiner, sier Fellingen til Trollheimsporten.

I tillegg til å ha opprettet samarbeid med Ildri Tørset og Trollheimen Sysenter, samarbeider Fellingen også med lignende bedrifter i Sunndal og Kristiansund. Han jobber også med å få til et samarbeid i Molde, og forteller at han også får inn maskiner fra Ålesund.

Han er glad for samarbeidet Trollheimen Sysenter, som han mener fungerer godt.

– Jeg prøver å dra dit en gang i uka, etter avtale med Ildri, og det pleier å være noen maskiner der. Det ser ut som om det blir mer og mer også, sier han, og fortsetter:

– I Oslo var jeg vant til å kunne jobbe så mye jeg ville med service, og jeg håper å komme opp på det samme nivået her også, men det tar tid.

Ber folk være i forkant

Fellingen forteller at han har merket økt pågang etter koronapandemiens inntog i landet.

– Pågangen har blitt større, ja, uten tvil. Det har blitt mye mer å gjøre, og det virker som om folk bruker maskinene mer, og på en annen måte. Folk bruker det som hobby, og det kommer inn flere og flere spesialmaskiner, blant annet maskiner med flere nåler.

Symaskinreparatøren har også merket forskjell fra Østlandet til Nordmøre.

– Jeg tror folk reparerer mer klær, og at det er mer gjenbruk her. Samtidig kan jo akkurat det ha sammenheng med at jeg flytta opp hit under en pandemi, ler han.

Og hva er de vanligste feilene eller manglene på maskinene han får inn?

– Her oppe er det utvilsomt mangel på vedlikehold. I Oslo var det i større grad reparasjoner på grunn av feil på maskiner. Her er det ofte mer justeringer som trengs, og det er et tydelig tegn på mangel på vedlikehold.

Han råder folk til å levere inn maskinene sine til service før de stopper.

– Ja, jeg tror det er det beste rådet jeg kan gi. I dag får man gjort mye bare ved å levere dem inn til service. Hvis man har kjørt fast tråder, nåler eller nålkolber: få maskinen inn, slik at vi får smurt opp før ting sitter helt fast, sier han.

Trollheimen Sysenter er medlem av Trollheimsporten.

Kenneth Fellingen i aksjon.
Mangel på vedlikehold er den vanligste grunnen til at symaskiner trenger service, ifølge Kenneth Fellingen.
Powered by Labrador CMS