LESERINNLEGG:

Mer læring og mestring – ikke mer uro
Helge Kjøll fra KrF mener Høyres forslag til endringer i skolen betyr lengre skoledager uten bedre resultater. Det er en karikatur av politikken vår.
Høyre vil ikke at barn skal sitte lenger stille for å fylle dagen med mer av det samme. Vi vil at skoledagen brukes bedre – til å gi elevene mer tid til å lære å lese, skrive og regne, og mer oppfølging der det trengs. For en seksåring er lek og læring to sider av samme sak, og tidlig mestring er nøkkelen til videre motivasjon.
I dag går én av tre elever ut av ungdomsskolen uten å kunne lese eller skrive godt nok. Det øker risikoen for frafall og utenforskap. Vi vil:
- Ha mer tidlig innsats med intensivopplæring for de som henger etter.
- Gi lærere mer tid til undervisning, og støtte fra andre yrkesgrupper.
- Fjerne mobiltelefonene fra klasserommet og skape ro for læring.
- Ha mer praktisk og variert undervisning, tilpasset elevenes behov.
Dette handler ikke om å måle mer – men om å sørge for at flere barn lærer mer. Når grunnleggende ferdigheter sitter tidlig, blir hele skoledagen mer meningsfull – også for kreativitet, lek og praktiske fag.
KrF sier de vil ha en skole der alle barn opplever å bli sett og inkludert, men på sitt eget landsmøte i år vedtok de politikk som ekskluderer og sender et signal om at mangfold ikke er velkomment. Høyre mener en god skole også handler om respekt for forskjeller – og at alle barn skal kunne møte skoledagen med trygghet for at de er akseptert som den de er.
Vi har høye ambisjoner for alle elever. Det fortjener barna våre, og det fortjener Norge.