Digihjelpen som nytt tilbud på Rindalshuset

En gruppe mennesker sitter samlet, på et lerret vises det en presentasjon om hvordan man skal møte kundene
Daglig leder for Frivilligsentralen, Anni Karlstrøm, samt faglig ansvarlig for Dataklubben, Ole Trygve Foseide, var blant de som hadde møtt opp for å informere de ansatte på Rindalshuset

Ønsker å bidra til økt digital kompetanse

Rindalshuset skal starte opp et helt nytt tilbud som innebærer veiledning innen digital kompetanse i samarbeid med blant annet Rindal Dataklubb og Frivilligsentralen. 

Publisert

Tilbudet kobles til Digihjelpen, et lavterskeltilbud som har som mål å øke personers digitale grunnkunnskaper og ferdigheter.

Kort forklart vil dette si at ansatte på Rindalshuset blir kurset i veiledning av digital kunnskap, og om de ikke selv kan hjelpe så vil de kunne veilede deg i riktig retning, til for eksempel Dataklubben, kommunen, banken eller andre individer/organisasjoner som kan hjelpe.

De vil også bli kurset i ulike problemstillinger som kan oppstå i sammenheng med opplæring i digitale ferdigheter, for å gjøre opplevelsen som besøkende så forståelig som mulig.

Tilbudet opprettes i sammenheng med at Rindalshuset, i nærmeste fremtid, skal gjøre det mulig for besøkende å bruke en datamaskin og en skriver slik at de kan skrive ut egne dokumenter på biblioteket. Denne vil man kunne finne ikke så langt unna inngangen til biblioteket, til venstre for skranken.

En datamaskin står på et bord stilt inntil veggen ved siden av et vindu
Her vil det bli mulig for gjester å logge seg inn og skrive ut dokumenter

Formålet med ordningen er å normalisere samtalen rundt mangel på digital kompetanse og samtidig bidra til å øke befolkningens kompetanse - i et samfunn der teknologi er i konstant utvikling er usikkerhet rundt det digitale mer utbredt enn mange tror.

Les mer om digihjelpen her og følg med Dataklubben på deres Facebook-side.

Powered by Labrador CMS