Diskuterer skutertrasé
mellom bygdene
Surnadal arbeiderparti og Rindal arbeiderparti møttes lørdag på grensen da de besøkte Polaris Nordmøre som har både kommunegrensen og fylkesgrensen gjennom sine lokaler. Politikerne hadde invitert Tore Polden fra Surnadal og Rindal snøscooterklubb for en prat om skutertrasé på Nordmarka.
Fra Surnadal Ap stilte ordførerkandidat Annett Ranes sammen med listekandidatene Øystein Halle, Ann Grete Gravvold, Ole Dalsegg og Nina Negård.
Rindal Ap stilte med ordførerkandidat Line Flåtten og listekandidatene Svein Halsetrønning, Stian Brauten og Inge Skjølsvold. Sistnevnte er også med i styret i Surnadal og Rindal snøscooterklubb.
Satser stort
Arild Elshaug er salgsansvarlig i Polaris Nordmøre, og tok med politikerne på en omvisning. Han forteller at de har 21 ansatte. De planlegger å bygge nytt verksted. Kommer det i boks, trenger de flere ansatte.
Polaris Nordmøre ligger an til å bli en av de største Polaris-forhandlerne i hele Europa fjerde året på rad. Mange forbinder dem med salg av skutere, men de selger også andre kjøretøy som ATV, Polaris ranger og KTM motorsykler. Over halvparten av kjøretøyene de selger er ATVer.
Det første kjøretøyet de solgte av elektriske kjøretøy var en Polaris Ranger i 2010.
El er på full tur inn i bransjen. Det er litt utfordring ute i terrenget med tanke på at det er langt unna strømtilførsel. Det må ha lang rekkevidde for å være et attraktivt produkt. Det jobbes mye med hvordan de skal løse dette.
Det er krevende tider. Det er høy rente, og det kan være utfordrende å få tak i deler og komponenter på grunn av krigen. I tillegg påvirkes de av at dollaren er sterk da Polaris kommer fra Minnesota. Under koronaen var det annerledes, og da kjente mange på hvor fint det var å komme seg ut.
Alikevel går det godt med Polaris Nordmøre, og de holder omsetningen. De satser stort og handler inn mye på lager. Da kan de levere ut til andre forhandlere hvis det er noe de mangler av det Polaris har inne.
–Vi begynner å nærme oss tredje året med nettbutikk, forteller Elshaug.
De tar reperasjoner og service på merkene de selv har.
For snart to år siden starte de opp butikk på Tiller rett ved City Syd. Der er det også verksted og delesalg. De har blitt godt tatt imot i Trondheim, og det går godt:
–Trondheim er kommet for å bli, men det blir aldri hovedkontoret; det blir her, smiler Elshaug.
Snøskutertrasé
Skuterkjøring har vært et diskutert tema opp gjennom tidene. Noen klager over støy og miljøutslipp, mens andre mener det er bra for folkehelsa at noen kjører skuter både fordi flere kommer seg ut ved hjelp av skuteren og fordi mange går på ski etter skutersporene og dermed får både friskluft og trim.
Tore Polden fra Surnadal og Rindal snøscooterklubb forteller at støy går etter strenge støylover og at lyden nå er så lite.
–Og drivstoff-forbruket har gått ned fra sju liter på mila av totakterne mot én liter på mila nå når det er bensin, forklarer Elshaug.
Ordførerkandidat for Surnadal Ap Annett Ranes forteller at de ønsker å jobbe for å få til en skutertrasé. Siden det er ønske om å lage en trasé på Nordmarka fra Surnadal til Rindal var det naturlig å møtes på Polaris Nordmøre som ligger i begge kommunene.
Ordførerkandidaten forteller at de ønsker å gjøre naturen tilgjengelig for flere, spesielt for de som ikke klarer å sette på seg skiene og gå milevis. Det er rekreasjon og de ønsker å gjøre naturen tilgjengelig for flere.
Lederen i skuterklubben forteller at hvis de får godkjenning av grunneierne, vil flere se næringspotensialet i et løypenett.
–Det er positivt for lokalt næringsliv, bolysst og for å holde ungdommene i lokalt miljø.
Flere får interesse for å kjøre på trasé, selv de som ikke tidligere har hatt skuterinteresse, men som kanskje har blitt med en tur i forbindelse med for eksempel Røde kors.
–Det er veldig stor interesse for løypenett og klubb, konstaterer Polden.
–Vi har fått ganske mange signal ifra folk som jeg aldri har sett på som ihuga snøskuterkjørere at når det blir løypenett da skal de i alle fall benytte seg av det tilbudet. Folk som kanskje faktisk har vært restriktiv med å bruke skuter bare for å kjørt seg på hytta med tidligere. Men så begynner de å se mulighetene. Så ser de annerledes på det. Og det synes jeg er gøytt. Det er et godt signal på at vi faktisk gjør noe riktig og som er etterlengtet blant mange.
Han forteller at mange som har vært motstandere har snudd, og at holdningen til skuterkjøring har endret seg.
–Jeg har nesten ennå ikke opplevd at de ikke har vært positivt overrasket de som har prøvd skuter. Hvor stilt det er, hvor miljøvennlig det er, hvor enkelt det egentlig er, sier Elshaug.
De ser hvor stilt og rolig og behagelig det er og hvor lett det er å komme seg ut for eldre folk og handikappede. Det er et produkt som kan hjelpe dem til gamle setervoller og hytter.
–Vi er glade for å ha politikkerne på lag for å få det til, smiler han.