Lunsjmøte på Bolme pensjonat etter vegbefaringa. Ordfører Vibeke Langli, Ola T Heggem, Magnar Dalsegg, Nils Ole Evjen, Jo Bernt Brønstad, Per Børset, Endre Rudolfsen og Atle Norli.

Befaring på fylkesvegene i Rindal: – De framtidige løsningene for fv65 ligger i Orkdalspakken

Publisert Sist oppdatert

Sist fredag var representanter fra Trøndelag fylkeskommune på besøk i Rindal for å se på vegstandarden, særlig på fv65. Det var fylkestingsrepresentant Ola T Heggem som tok initiativ til befaringen, i samråd med ordfører Vibeke Langli og gruppeleder for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune Hallgeir Grøntvedt.

Det var vegdirektør i fylkeskommunen, Jo Bernt Brønstad, og seksjonsleder for drift og vedlikehold, Endre Rudolfsen som var med for å ta en titt på flere av fylkesvegene i bygda. Med som guider var Ola T Heggem og Nils Ole Evjen, enhetsleder for teknikk, landbruk og miljø i Rindal kommune.

Jo Bernt Brønstad og Endre Rudolfsen ved kommunegrensa på Storholt.

Hovedfokus ved befaringen var fv65, men det var også lagt inn en runde via Rindal sentrum, med stopp ved Djupdalsbrua og ved Rinnbrua, der undergang er skissert som en mulig løsning for å komme trygt over på andre sida av vegen. De kjørte også en tur gjennom hele Lomunddalen og Rørdalen.

– Det går ikke an å ha ei vegbefaring i Rindal uten å kjøre Lomunddalen. Der er vegen så dårlig at det snakker for seg sjøl, sier Ola T Heggem, og fortsetter:

– Den største utfordringa, slik jeg ser det, er å få gjennomslag for at fv65 har en litt annen funksjon enn alle de andre dårlige fylkesvegene rundt om i Trøndelag. Det er mange dårlige fylkesveger, det er lett å bekrefte, men fv65 skulle ikke ha vært fullt så dårlig som mange av de andre, for her er det mye trafikk, og særlig mye tungtrafikk. Men vi prøver å være realister oppi det hele, så vi har hatt hovedfokus på strekningen fra Bolme bru til Holte bru.

De fikk også tatt en titt på en nye Bjørnåssvingen på fv65. Heggem forteller at representantene fra fylkeskommunen stussa på utforminga av svingen. De vil se nærmere på det, uten å kunne love noe.

Heggem påpeker også at det ikke er mange år siden vegen gjennom Rindal ble asfaltert, men nå er dekket i ferd med å gå i oppløsning igjen.

– Det ble tydeligvis ikke gjort noe grunnarbeid den gangen, og det ble sikkert bare lagt et tynt lag med asfalt. Vi var selvsagt veldig glad for at vi fikk ny asfalt, og vi fikk til og med asfaltert en lengre strekning enn det som først var planlagt. Men nå er det tydelig at det ikke var godt nok, sier Ola T Heggem.

Han tror at timingen for denne befaringen var god, for hovedutvalget skal orienteres om asfaltprogrammet i et møte i slutten av måneden.

– Jeg tror dette var nyttig, og jeg tror det ble gjort på rett tidspunkt. Vi fikk prata mye, og vi fikk vist fram mye. Jeg er godt fornøyd med dagen, og så får vi se hva resultatet blir, sier Heggem, og legger til:

– Det kan hende at noen av sprekkene på vegen blir reparert ganske snart, for de syntes at det var ille.

Det skal ellers være verdt å legge merke til at det er begynt en jobb med utskifting av stikkrenner i Lomunddalen. Det skal visstnok være et tegn på forberedelser til noe mer.

Befaringen kolliderte med formannskapsmøte i Rindal, slik at ordføreren ikke kunne være med på runden, men etter møtet møttes alle til lunsj med ordfører Vibeke Langli og varaordfører Magnar Dalsegg. Hit var også daglig leder i Surnadal Transport, Atle Norli, og sjåfør Per Børset invitert, for å fortelle om transportbransjen sine utfordringer med vegstandarden.

Ola T Heggem slår fast at løsninga for at de framtidige løsningene for fv65 ligger i Orkdalspakken. I handlingsprogrammet som han har fått presentert på Fylkestinget er det avsatt planleggingsmidler til Orkdalspakken. Snart kommer også ei sak i kommunestyret i Rindal om at kommunene bes om å bidra litt til et spleiselag sammen med fylket, til utredninger og forberedelser av prosjektet.

Ola T Heggem og Jo Bernt Brønstad.
Powered by Labrador CMS