Bertelsen Gravferds nye lokaler i Surnadal åpnet onsdag:

Øyvind Bertelsen-Tangvik (f.v.), kona Irene Bertelsen-Tangvik, Margrethe Witsø og Ann Marie Langø er i gang i nye lokaler i Miljøgata i Surnadal.

Satser i Rindal og Surnadal: – Vil hjelpe alle, på deres premisser

Ekteparet Øyvind og Irene Tangvik-Bertelsen fra Kyrksæterøra satser stort, for å bygge et bærekraftig, moderne gravferdsbyrå. Med Margrethe Witsø og eksil-rindaling Ann Marie Langø på laget utvider de nå til Rindal og Surnadal.

I 1977 startet Ola Bertelsen og svigerfaren, Einar O. Spjøtvold, opp det som da het Hemne blomster og begravelsesbyrå. 44 år senere bærer firmaet navnet Bertelsen Gravferd, og Olas sønn Øyvind Tangvik-Bertelsen er daglig leder. Han driver firmaet sammen med kona, Irene.

Øyvind tok over driften og eierskapet av byrået i 2013, mens det nå er en ordentlig «mann og kone-bedrift», ifølge de to. Nå satser ekteparet Tangvik-Bertelsen stort, og utvider omlandet sitt med Rindal og Surnadal. Fra før opererer de i Heim og Aure.

– Vi har hatt rundt 100 seremonier i året, det er et snitt på rundt to i uka. Men det er jo slik at det kan gå to uker uten, før det så blir sju stykker omtrent samtidig. Da blir det lange dager hvis man bare er to personer, sier Øyvind Tangvik-Bertelsen.

Han fortsetter:

– Så nå ønsker vi å stå bedre rustet. Irene og jeg har hatt rundt 350 arbeidsdager i året i ti år, og måtte vurdere om vi skulle ha det slik i ti år til, eller om vi skulle satse litt og få inn flere.

De valgte det siste. I 2019 utvidet firmaet med kontor på Liabø i Halsa, og de kjøpte også opp Hemne blomster på Kyrksæterøra. Da kom også gravferdskonsulent og gravferdstaler Ann Marie Langø inn i firmaet.

Langø har sterke bånd til Rindal.

– Jeg gikk mesteparten av skolegangen min i Rindal, og bodde i Grønlifeltet. Majoriteten av slekta mi er også der, med blant annet tante, onkel og bestefar, sier hun.

I tillegg til Langø, har Tangvik-Bertelsens med sangsolist og gravferdskonsulent Margrethe Witsø på laget.

Øyvind mener at firmaet dermed står godt rustet til å kunne gi kundene et godt og variert tilbud.

– Vi føler at vi har kommet godt i gang med å bygge et moderne gravferdsbyrå. Med egne blomsterdekoratører, gravferdstaler, solist og så videre, har vi gode forutsetninger for framtida, sier han.

Ekteparet Bertelsen-Tangvik har et avslappet forhold til at de nå utvider til et marked der Surnadal og Rindal Begravelsesbyrå allerede opererer.

– I Norge er det fritt marked, man kan velge det byrået man vil uansett hvor du bor, sier Øyvind.

Plusser og minuser

I og med at han har vokst opp tett på bransjen, har den daglige lederen opparbeidet seg god erfaring i jobben.

– Ja, jeg tar med meg en del ballast, jeg har jo vært med på dette siden jeg var 14, smiler Øyvind.

Han forteller at det er veldig vanlig med familiebedrifter i gravferdsbransjen.

– Jeg tror det er vanskelig for folk å komme utenfra og inn i dette. Jeg visste jo at faren min eller bestefaren min plutselig måtte dra, hvis noe skjedde mens vi var på sommerferie på hytta, for eksempel. Så jeg var jo klar over at det er plusser og minuser med jobben, sier han, uten at han klager av den grunn:

– Når folk spør om det ikke er kjipt å måtte rykke ut på julaften, bruker jeg å si at «Det er jo 365 dager, det har ikke så mye å si om du ikke vet når rød-dagene kommer.» Folk dør, om det er på en torsdag kveld eller om det er julaften.

Utvidelsen er ikke det eneste nye for Bertelsen gravferd. Våren 2021 har de nemlig blitt en del av gravferdssammenslutningen Heder, som Øyvind har kjent godt til lenge.

– I en tid der det kommer en del blant annet svenske gravferdskjeder inn i Norge, ville vi ha handa på rattet selv, uten at noe blir tredd nedover hodet på oss. Det er viktig for oss at vi kan være oss selv, derfor valgte vi å bli en del av Heder-sammenslutningen i stedet, sier Øyvind.

Vil tilpasse tilbudet etter kundene

Om målene for de kommende årene, sier han:

– Jeg brukte de sju første årene i bransjen på å få kjennskap, kunnskap og nettverk. De sju neste har vi brukt på å videreutvikle oss med hjemmesider, nettportaler og slike ting. Så i de sju, som kommer nå, ønsker vi å utvikle en bedriftskultur. Vi har vokst mye med blomsterbutikken vi tok over i forfjor, og har derfor en langsiktig plan med de ansatte som er med oss nå.

Et annet viktig mål for firmaet er å kunne tilby kundene noe nytt, og hjelpe kundene med å velge produkter som gjenspeiler den avdøde.

– Vi merker på Kyrksæterøra, der vi har samtalerom, at folk tør å velge litt annerledes. Folk lever forskjellige liv, så hvorfor skal alle seremoniene være akkurat like? Vi har forskjellig økonomi også, og noen gaper kanskje litt høyt, selv om de egentlig ikke føler de har råd til det. Vi hjelpe alle, på deres premisser, sier Øyvind.

Han forteller at tidligere har 99 prosent av kundene valgt den samme kista.

Irene supplerer:

– Ja, vi har sett at i forbindelse med gravferder, har det å skille seg ut vært vanskelig. Det er først de siste fem årene vi har sett at folk kanskje har tatt litt andre valg, valg som handler mer om avdøde enn hva naboen valgte.

Øyvind forteller at Bertelsen Gravferd også har jobbet mye opp mot avisene, med tanke på hva de tillater i dødsannonser på trykk.

– Det var ikke før i fjor vi fikk gjennomslag for å bruke farger. I Sverige er det helt annerledes. Der har man rødhælede sko, tankskip og alt mulig. Selv om vi ikke har noe imot korset; hvorfor skal man i Norge være «låst» til et kors eller en fugl?

Powered by Labrador CMS