Tiden du setter mest pris på er den du tilbringer sammen med de du er glad i
Tiden du setter mest pris på er den du tilbringer sammen med de du er glad i

Spar tid i hverdagen

Alle har vel en eller annen gang lagt nyttårsforsetter for seg selv. Bare for å glemme de når februar kommer. Her kommer likevel noen tips til nyttårsforsetter som kan hjelpe deg med å spare tid og penger i det nye året.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har valgt å fokusere på tre områder i hverdagen der det er mye potensiale for å spare verdifull tid.

Klær

Når det kommer til klær sies det at vi bruker 20% av klærne 80% av tiden. Det vil si at mange av klærne du har i skapet, bruker du ikke.

Tenk at du har et klesskap kun fylt av favorittklærne dine, du vet de passer og at de alltid får deg til å føle deg komfortabel. Da ville det ikke vært et spørsmål om hva du skal ha på til hverdags, fest eller andre anledninger fordi du jo har bare favorittklær.

For å finne frem til favorittklærne dine, kan du følge denne fremgangsmåten:

Sett deg ned med penn og papir å skriv ned det du liker med klærne dine: snitt, tekstil, farger og annet du liker. Dette på de plaggene du faktisk bruker og velger hver dag.

Gå til klesskapet og ta ut alt av klær du ikke liker eller vet du ikke bruker, som er ødelagt eller ikke passer. Pakk de bort i en pose eller eske og sett de bort der du ikke ser de. La de stå i en måned og om du etter en måned ikke vet hva som er i esken er det trygt å gi slipp på disse klærne.

Når du nå vet hvilke klær du ikke liker og ikke strekker deg etter i klesskapet, kan det være enklere å ta en beslutning når du skal handle klær ved en senere anledning. Vil også oppfordre alle til å ikke kjøpe nye klær før de du har er “brukt opp”. Det er bærekraftig for både miljøet og lommeboka.

Har du kun favorittklær i skapet er det mye lettere å velge klær på morgenen
Har du kun favorittklær i skapet er det mye lettere å velge klær på morgenen

Mat

Det går med mye tid og penger på mat og matlaging. For å forenkle og frigjøre litt mer tid til andre ting er det god planlegging som gjelder.

Her er to planleggingsmetoder. Nå etter jul er det vanligvis mye rester og man er mettet på både mat og matlaging. For å unngå kasting og for å bruke opp råvarer, kan du begynne med «bakvendt handleliste».

Bakvendt handleliste: Sjekk skuffer, skap, fryser og kjøleskap for å få en oversikt over matvarene du allerede har. Se deretter på dato og siste forbruksdag og planlegg måltider der du bruker opp det som går ut først.

Når du har spist opp alt etter jula og kjøleskapet trenger påfyll kan du begynne med «rullerende meny».

Rullerende meny: Lag en oversikt over hva husholdningen spiser mest av og det dere liker best. Ta med kjappe retter for tunge dager og lag en liste over ingredienser som brukes i disse rettene.I tillegg slipper du at skap og skuffer fylles opp av ingredienser som ikke blir brukt. Om dere har en rullerende meny som dette kan matsvinnet reduseres og dere får spise det dere faktisk liker. På disse menyene kan det også være en del retter der de samme ingrediensene brukes og du slipper da å handle inn dobbelt, og sparer dermed også penger.

Med oversikt i skapene er det enklere å planlegge måltider
Med oversikt i skapene er det enklere å planlegge måltider

Husvask

Jeg kjenner få som liker å vaske. Liker du ikke å vaske så liker du ikke å vaske, det er helt greit, men det må nok gjøres.

Hvor mye som må vaskes avhenger av husstand, hvor stor plass man har og hvor mange personer i husstanden. Ingen liker å vaske om man blir bedt om det når man helst vil gjøre noe annet. Men om man har en fast dag i uka der man vet at nå skal det vaskes, er det litt enklere å forholde seg til hybelkaniner i løpet av uka, for da vet du at de hybelkaninene skal til hybelkaninhimmelen om ikke lenge.

Mitt forslag er å sette av en dag i uka til hovedvask. Om hele husstanden er involvert kommer det til å redusere tiden betraktelig enn om en person skal gjøre alt på egen hånd. Med hovedvask menes det: Rydding, støvtørking, støvsuging og/eller gulvvask.

  • Det er viktig å rydde først, alle tingene der de skal være, har ikke ting en fast plass er det lettere at de flyter utover, så alle ting skal ha fast plass. Roteskuffen er ikke en fast plass.
  • Støvtørk på de flatene som er i bruk ofte. Bokhyller og andre flater som sjelden er i bruk trenger ikke vaskes så ofte som en gang i uka. Men dette vet du best selv.
  • Støvsug alle gulv og eventuelt vask de.

Når vi først er inne på husvask er det mye plass å frigi på vaskerommet om man bytter ut alle spesialvaskemidler med ett, toppen to rengjøringsmidler som er beregnet for flere overflater. Det er sjelden man behøver ett rengjøringsmiddel for hver enkelt oppgave. Har du ett allrengjøringsmiddel og mikrofiberkluter kommer du langt.

Det enkle er ofte det beste når det kommer til rengjøring
Det enkle er ofte det beste når det kommer til rengjøring

Jeg håper noen av disse tipsene kan være med på å frigjøre tid til det du virkelig ønsker å bruke tiden din på i 2021. Godt nyttår!