MC-damer på banekjøring
Sjå dit du skal
Trollheimsportens utskremte motorsykkelreporter har vært med mc-damene fra Surnadal på WIMA sitt førerutviklingskurs på Våler.
Marit Salater Rotmo og Mai Aina Bøe deltok på Rudskogen i fjor og det gav mersmak, så de tok også turen til Vålerbanen i år. Selv har jeg litt erfaring med motorsykkelkjøring på bane, men den erfaringa har nå blitt mer enn 20 år gammel, så derfor kan jeg skrive utskremt reporter og sjåfør.
Jeg var ganske skeptisk og tok det veldig rolig første dagen. I løpet av dag 2 begynte jeg å flytte litt på rompa og kroppen for å balansere sykkelen og fikk etter hvert bedre flyt i kjøringa. Og du verden, så artig det ble.
Ofte tenkte jeg at farten er alt for høy for denne svingen, men så viser det seg at sykkelen tåler denne farten, og egentlig mye større fart og nedlegg. Det er bare at jeg som motorsykkelfører er for feig.
Som roadracingfører kan du ikke være så feig som meg. Men på veien, i trafikken, er det nok forholdsvis smart å være så «feig» som meg og kjøre med stor sikkerhetsmargin.
Det er det som er så fint med førerutviklingskurs på en lukket bane. Her kan du redusere denne sikkerhetsmarginen og utvikle deg som fører, ved å teste grensene uten at du risikerer motgående trafikk, ville dyr og andre forstyrrelser.
På WIMAs kjørekurs på Vålerbanen fikk vi trene på blikk-bruken vår. Det høres banalt ut, men de fleste av oss har en tendens til å senke blikket ned i asfalten eller til kjøretøyet foran oss. For å få flyt i svingen må du se langt fram, se rundt svingen. Vinglete kjøring er som regel feil blikkbruk.
Noen sa engang til meg: «Sjå dit du skal». Det har hjulpet meg hver gang jeg synes jeg har for stor fart inn i svingen.
Jeg har rukket å tenke: "Sjå dit du skal".
Ser du på stolpen rett fram, så treffer du stolpen rett fram.
Hvorfor er dette med blikket så viktig? Det er ikke bare i svingkjøring at riktig blikk-bruk er viktig,
Når du ser langt fram leser du trafikkbildet tidligere og rekker i større grad å være forberedt på alt som skjer i trafikken og kan rekke å bremse eller styre unna faren.
«Sjå dit du skal» gjelder ikke bare for motorsyklister, men for førere av de fleste framkomstmiddel, både med og uten motor.
WIMAs førerutviklingskurs ble arrangert i samarbeid med Førerutvikling.no, er arrangert med godkjennelse fra Statens Vegvesen for kjøring på lukket bane og er godkjent av de fleste forsikringsselskap i Norge. Meningen med kurset er ikke å lære å kjøre fortere, men å bli tryggere sjåfører ved å bli bedre kjent med kjøretøyet ditt.
Deltagerne ble delt opp i fire forskjellige grupper etter erfaring, slik at det ikke ble så stor forskjell på nivået i hver gruppe. Det er også mulig å øvelseskjøre med ledsager.
Jeg tør påstå at alle som deltok på kurset dro hjem som flinkere og tryggere sjåfører. Og anbefaler dette til både nybegynnere og mer erfarne sjåfører. Dette var både lærerikt og artig.
WIMA står for Women’s International Motorcycle Association.
WIMA Norway har som formål å fremme aktiviteter, kvalifikasjoner, velvilje og vennskap mellom kvinnelige motorsykkel-entusiaster i Norge. De ønsker å gjøre kvinnelige motorsyklister til bedre motorsyklister. Kompetanse, mengdetrening, teknisk innsikt og fellesskap gir trygghet og selvtillit og øker oddsene for at hver tur blir en power-trip med endorfiner, sjelefred, blanke blikk fra tilskuerne og trygg hjemkomst.
WIMA Norway har forskjellige lokale underavdelinger. WIMA Trøndelag og Nordvest har egen kjørechat for å avtale felles turer og møtesteder.
Marit Salater Rotmo sitter i WIMA Norway sitt sentralstyre og har ansvar for kjørechatten i vårt distrikt, ta gjerne kontakt med Marit dersom du ønsker å bli med. WIMA arrangerer også fellesturer, treff, rustløserkurs og mekkekurs.
Den norske organisasjonen oppstod i kjølvannet av Women Riders World Relay; stafetten jentene kjørte gjennom Norge 5-8 mai 2019.
WIMA Norway er tilsluttet WIMA International, som er en føderasjon av nasjonale WIMA-divisjoner verden over. Disse jobber alle for å knytte sammen kvinner med felles interesse for motorsykkel.
.
.