Sommerakademi i Stangvik

Dame foran hus
Sigrid Vetleseter Bøe brenner for akkurat hva de driver med i sommerakademiet.

-Det trenger man om man skal bli skikkelig, skikkelig god

Publisert

Denne uken er det høyt nivå i Stangvik prestegård. Fredag gjestet Trollheimsporten akademiet under øving. De har øvd siden tirsdag, og det hele toppes med konsert i Todalen ungdomshus lørdag og på Frei søndag.

Idéen

Sommerakademiet er et klassisk sang-akademi for unge sangere, og er et samarbeid mellom operaen i Kristiansund og Stangvikfestivalen. De har fått rekordhøy påmelding, og det er et svært høyt nivå på sangerne.

Initiativtaker, kunstnerisk leder i Stangvikfestivalen og klassisk sanger Sigrid Vetleseter Bøe fikk idéen til sommerakademiet og det ble gjennomført første gang for to år siden.

Hun ønsket å få sangere fra hele landet hit, og at de skulle få bo sammen og få bli fort kjent på dypt plan.

Planen er at det skal være annenhvert år, motsatt år som det er Stangvikfestival.

Unik mulighet

Det er skyhøyt nivå på alle som er i Stangvik denne uka. Enten er de ferdigutdannet eller så er de langt inn i klassisk sang-utdannelse enten på en bachlor eller masternivå.

Sigrid forklarer at det ikke er arbeidsplasser til alle som utdanner seg.

Så trass skyhøyt nivå man må hele tiden bli bedre. Som i toppidrett, må man være i knallgod form og stadig prøve å forbedre seg.

Hun forklarer at på sommerakademiet i Stangvik får de som synger klassisk bruke en uke på å bli bedre på sin profesjon.

-Det er en unik mulighet til å videreutvikle seg med noen av de beste vi har i landet. De blir drillet i sangteknikk, musikalsk forståelse, språkuttale, musikalsk utforming, scenisk uttrykk - alt som en klassisk sanger trenger i yrket sitt.

Modige

–De som er her er kjempegode i å ta instrukser, roser Sigrid samtidig som hun skryter av professor og operasanger Solveig Kringlebotn og teamet.

–Solveig er en fenomenal ped.leder som er enestående på pedagogikk, og som lærer bort uten at folk føler seg dumme.

Det å ha sangtimer sammen er veldig lærerikt, da de lærer av hverandre. De som ser på lærer av de som synger og av instruksjonene de får. De som synger har litt publikum og litt nerver hele tiden. Det krever mot å prestere og samtidig lære seg å bli enda bedre foran andre.

-De er vanvittig modige. De står fremfor alle og er utenfor komfortsonen sin. Her er det ingen som er opptatt av å være god nok for noen andre.

Gode råd

Det er mye å tenke på når man skal synge opera. Professoren lærer bort hvordan man kan formidle teksten og budskapet.

Det går på blant annet hvor man bør bruke mest styrke, hvordan tempoet bør være på hver enkelt område, når man skal trekke inn pusten og hvordan få trykket på riktig sted. I tillegg må man ha nok styrke samtidig som man ikke skriker. Og hvor lenge skal man holde på tonen ut i fra stemningen i partiet man synger i?

Det går i detaljer helt ned til enkelte ord og hvilken bokstav man skal ha trykket på.

–Prøv å få den enda lengre, råder Kringlebotn.

Sangerne får råd om å synge som om man prater til publikum, og de får tips om hvordan de kan få frem vakrere klang i stemmen. Samtidig forsterker pianist og coach Knut Erik Jensen stemningen med måten han spiller på.

Samspilte

-Der ville jeg klatret meg fort oppover, veileder professoren.

Sangeren Nils Arne Halle Erstad synger fort, samtidig som han får godt frem hvert eneste ord og holder den siste tonen av sangen lenge. Pianisten setter tydelig punktummet.

Det er mye å passe på. Man må øve mange ganger på samme sang for at sangeren og pianisten skal bli så samstemte som mulig.

De har også hatt hjelp av Hedda Hansen Berg tidligere i uka.

En mann ser på en dame. En annen mann sitter ved et piano.
Det er ingen tvil om at nivået er høyt både på de som deltar og de som gir råd. Her får tenoren Nils Arne Halle Erstad instruksjoner fra Solveig Kringlebotn, og øver godt inn til hver minste detalj sammen med Knut Erik Jensen.

Musikkglede og veldig koselig

Sopranen Eva Langeland Gjerde er utdannet operasanger. Hun synes det er fint at det er akademi i hele landet, og skryter av at både lærere og de andre er hyggelige, og at Solveig, Knut Erik og Sigrid er inspirerende.

Hun forteller at det har vært intenst, men veldig morsomt.

-Her er det musikkglede.

Eva forklarer at de bor i andreetasjen, at det blir mer som en leirskolefølelse, og at de kommer tett på. Hun synes det er veldig hyggelig. De sitter sammen og hører på hverandres sangtimer, og de er sammen om kveldene.

-Og så er det veldig fint her, smiler hun.

En dame synger, en mann spiller piano og en dame ser på et stativ.
Sopranen Eva Langeland Gjerde er utdannet operasanger. Her øver hun sammen med Knut Erik Jensen og får tips fra Solveig Kringlebotn.

Ro

Sigrid synes deltakerne er så heldige, og ville gjerne vært med selv. Hun brenner for denne måten å holde kurs, der de får dypdykke i fred.

Hun roser det gode samarbeidet med andre lokale aktører. De får leie kirken og prestegården i Stangvik, matkroken i Todalen kommer med frokostmat, mens lunsj og middag kommer fra Hammerstuene.

I Stangvik blir man ikke forstyrret av storbyen, og drar ikke på shopping mellom øvingene. Man kan bli fort og dypt kjent med de andre og bli tette, nære venner.

Trygghet

Initiativtakeren legger vekt på at alle skal føle seg trygge, og det er lagt inn flere økter med scenisk impro.

-For at det skal bli skikkelig bra, må man spille og bruke hele seg mens man synger.

Det er veldig viktig å kjenne seg trygg hele tiden for å tørre å gi og tørre å prøve.

Sigrid er så glad på at sangerne byr på seg selv og tørr å gi av seg selv.

-Det trenger man om man skal bli skikkelig, skikkelig god, smiler hun.

Powered by Labrador CMS