LL Gruppen og Frich's: Store planer for Surnadal hotell tar form

Tre menn oppstilt for fotografering.
F.v. Øyvind Frich, Lars Ove Løseth og Lars Løseth har lagt planer for mer moderne og effektiv hotelldrift i Surnadal.

– Vi ønsker oss et hotell som vi alle kan være stolte av!

Surnadal hotell kan bli en del av Frich's-kjeden, hvis LL Gruppen bestemmer seg for å investere i ombygging og renovering av bygningsmassen. Lars Løseth etterlyser engasjement i bygda, og varsler at avgjørelsen om en eventuell storinvestering i hotellet skal tas før sommerferien.

Publisert Sist oppdatert

Surnadal næringsforening inviterte, i samarbeid med LL Gruppen, næringsforeningens medlemmene til frokostmøte på Surnadal hotell mandag morgen. Oppmøtet var atskillig større enn arrangørene hadde forventet. Nesten 60 personer møtte opp, og det rekordoppmøte, ifølge næringsforeningens leder Bergsvein Brøske. 

Kjøpte hotellet ved årsskiftet

LL Gruppen er en samlebetegnelse på flere selskaper som familien Løseth eier. Hovedvirksomheten er drift av kjøpesenter, blant annet gjennom Alti Forvaltning AS, og eiendom. Det nyetablerte selskapet LL Hotell AS ble eneeier av hotelleiendommen på Skei ved årsskiftet. Selskapet kjøpte da resterende 50% av aksjene i eiendommen, etter mange års sameierskap med Thon Gruppen. 

I invitasjonen til møtet skrev LL Gruppen blant annet at Surnadal hotell gjennom flere år har stått i en utfordrende situasjon, preget av driftsutfordringer og usikkerhet om framtida. Etter årsskiftet har eierselskapet arbeidet aktivt med nye løsninger for både ombygging og videre drift. Dette har resultert i foreløpige, men ganske konkrete, planer for ombygging og drift av hotellet, som ble presentert for det lokale næringslivet på møtet. 

Samtidig åpnet LL Gruppen for dialog og innspill om hotellets fremtidige rolle i lokalsamfunnet. 

En mann som stor og snakker til en forsamling.
Lars Løseth ba om tilbakemeldinger fra det lokale næringslivet.

En stor investering

Ombyggingen av hotellet er kostnadsberegnet til nærmere 50 millioner kroner, og Lars Løseth varsler at avgjørelsen om det blir ombygging, eller ikke, etter planen skal tas allerede før sommerferien. Tilbakemeldingene fra det lokale næringslivet blir en del av beslutningsgrunnlaget. 

Dersom det blir bestemt at ombyggingsplanene skal gjennomføres, så kan det skje i løpet av andre halvår i år, med gjenåpning på nyåret. Hotellet blir i så fall en del av Frich's-kjeden.

Lars Løseth påpekte at det er viktig å fremme bolyst i lokalsamfunnet, og at ombygging og videre drift av hotellet kanskje kan bidra til å gjøre Surnadal til en enda mer attraktiv plass å bo. 

Hotell i nesten hundre år

Surnadal hotell har vært i drift siden 1931, med forskjellige eiere. Det har vært lagt ned store ressurser i årenes løp, både i investeringer og drift, men det har ikke vært noen økonomisk suksess. Drifts- og eiendomsselskapene har tapt over hundre millioner på hotellet de siste åra, og slik kan det ikke fortsette, slo Lars Løseth fast.

– Derfor er vi ute etter reaksjoner fra dere. Er dette noe som vi skal bruke penger på, og satse på? Vil Surnadals-samfunnet bidra til å "selge" hotellet, slik at vi få det til å gå rundt? Det verste som kan skje er at vi bruker penger på dette nå, og så finner ut at vi egentlig ikke trenger hotellet, og at vi må stenge døra. Det må vi prøve å unngå, sa han.

Han ba om innspill og tilbakemeldinger på dette, både under og etter møtet.

Viktig for næringslivet

Lars Ove Løseth tok ordet og fortalte litt om organiseringen av LL Gruppen. Han forklarte at det er flere grunner til at de kjøpte hotelleiendommen. En av grunnene er at de mener at hotellet er viktig for den forretningsmessige drifta av Alti Forvaltning AS, som har 55 ansatte i Surnadal, og at det også viktig for drifta av det lokale Alti-senteret. Det er ikke minst viktig i forbindelse med rekruttering, påpekte han. Alti Forvaltning AS klarer ikke alltid å rekruttere folk med rett kompetanse i Surnadal, og det er grunnen til at de nå også har 18 ansatte i Trondheim. 

En mann som står med en kaffekopp i hendene.
Lars Ove Løseth fortalte lit om LL Gruppen, og hvorfor de kjøpte hotellet.

Løseth sa også at det ligger en del lokalpatriotisme bak investeringen, og at de synes det er viktig for bygda å ha et hotell. 

Videre fortalte han at formålet med selskapet LL Hotell AS er å videreutvikle overnattings-, konferanse- og serveringstilbudet i Surnadal, som et ledd i å legge til rette for lokalt næringsliv og styrke kommunens attraktivitet som både bosted og reisemål.

Flere oppgraderinger gjennom åra

Surnadal hotell sin historie startet som nevnt i 1931. På 1980-tallet ble det utvidet med et stort tilbygg. I 2010 ble det også gjennomført en stor oppgradering, og det ble bygd bru mellom hotellet og Surnadal kulturhus. 

LL Gruppen har eid hotellet sammen med Thon Gruppen siden 2013, og fra siste årsskiftet ligger altså hele eiendommen under LL Gruppen. Etter dette ble hotellet drevet av Botten, i samarbeid med Thon Hotels, og fra 2024 er det Thon Hotels alene som står for driften.

Lars Ove Løseth kunne også fortelle at LL Gruppen har kjøpt "Raulåna" på Surnadalsøra. Huset er fredet, med historie tilbake til 1700-tallet, og det har hatt mange ulike funksjoner. Det har blant annet vært kro, rettslokale, lensmannsbolig,  danselokale og poståpneri i bygget gjennom åra. "Raulåna" settes nå i stand, og planen er at det skal brukes til representasjon for LL Gruppen og Alti, og som et tilleggsprodukt for Surnadal Hotell.

Frich's - fokus på kortreist mat og lokale råvarer

Lars Løseth presenterte Øyvind Frich for forsamlingen. De to har kjent hverandre i flere år, og eier senteret på Dombås sammen. Øyvind Frich er leder i Frich’s Hoteller og Spiserier, som er en veletablert kjede innen hotell- og restaurantbransjen i Norge. Frich's har til sammen omtrent 350 ansatte. 

Ifølge Frich's AS  sin hjemmeside begynte det hele da Øyvinds bestefar etablerte et lite bakeri på Dombås under andre verdenskrig. Det utviklet seg snart fra bakeri til kafé. Bakeriet ble utvidet i flere etapper, og i 1971 sto den velkjente Frichgården på Dombås ferdig.

Øyvind Frich tok over selskapet rundt år 2000, og utviklet konseptet videre ved å satse på kortreist mat og lokale råvarer. Selskapet har etter hvert tatt over drifta av flere spisesteder og overnattingssteder på Østlandet og Nordvestlandet, og Frich's har dermed blitt en stor aktør innenfor overnatting- og restaurantbransjen i Norge.

Opptatt av lokal tilhørighet

Frich og hans medarbeidere har vært aktivt med i planlegginga av fornying av Surnadal hotell gjennom de siste månedene. Han påpekte at det kan være vanskelig å få de store hotellkjedene til å etablere seg på mindre steder som Surnadal. Frich's-kjeden er en litt mindre aktør, som både kan forholde seg til litt mindre forhold og ha mer fokus på hvert enkelt bedrift og dens særpreg. 

– Mat er veldig viktig, og veldig vanskelig. Man må jobbe med de rette folka. Det handler bare om mennesker, hvis man skal lykkes, sa Øyvind Frich.

Frich's driver ti hoteller pr i dag, samt spisesteder ved disse hotellene. Noen av disse er historiske steder, som Kongsvold fjellstue og Dale-Gudbrands gård. De driver også Wood Hotel by Frich's i Brumunddal, verdens høyeste trehus.

– For meg, og for oss, er tilhørighet veldig viktig. Min identitet og tilhørighet til Dombås og Dovre er like dypt forankra som Løseth-familiens tilhørighet til Surnadal. Det gjør også at vi kan kjenne på hva vi kan klare å skape sammen i et lokalsamfunn, og det blir nøkkelen her også. Vi ønsker at hotellet skal være et sted der folk kan møtes, ha gode opplevelser, føle samhørighet, og ikke minst at de får lyst til å komme tilbake, sa Frich.

Mellom fjord og fjell

"Frich's Hotel Surnadal - Mellom Fjord og fjell. Midt i noe ekte", blir nytt navn og slagord for hotellet. Frich ser for seg et attraktivt og moderne hotell, med fasiliteter som tiltrekker seg kurs og konferanser. 

Konseptet har fire bærebjelker:

  • Naturen som ramme - fjord og fjell. Aktive naturopplevelser.
  • Vekstland - røtter i jordbruk og gründerskap. Lokale matopplevelser, lokale råvarer og formidling.
  • Kunst og formidling – utsmykning som identitet. Bruk av lokale håndverkere og kunstnere i utsmykning, møbler og utsalgsvarer.
  • Møteplass for regionen, Surnadal og Midt-Norge. Kurs, konferanser, selskap, kulturarrangementer og hverdagsmøter.

Skisse for ombygging

Anne Berit Flo Halle, prosjektsjef i Alti forvaltning AS, la fram planene ombygging av hotellet. Hun understreket at det hun viste fram er en tidlig skisse, men planene begynner å ta form. 

Halle forklarte at de sammen med Frich's har kommet fram til at planløsningen i bygget må endres, for å få til mer rasjonell drift. Inngangspartiet må fornyes, og resepsjonen må flyttes tilbake til selve hotellbygget. Resepsjonen skal fungere som et hjerte i hotellet og dekke flere funksjoner, og den er lagt til 1. etasje. Her blir det også lobby og bar, såkalt "barception", og en ny hovedrestaurant/frokostsal med opptil 146 sitteplasser, og fleksibel romløsning. Midt i først etasje er det tegnet inn et nytt, moderne og effektivt storkjøkken. 

Kjøkkenet, baren og resepsjonen skal kunne betjenes av få personer, for det er viktig at antall ansatte kan tilpasset etter belegget på hotellet.

I 2. etasje blir det konferanseavdeling, som skal romme opptil 190 personer. I likhet med restauranten blir den fleksibel, med flere rom som kan tas i bruk samtidig ved behov, og det blir mingleområde med tilgang til terrassen. 

Det som i dag er Horisonten og Skeisalongen blir selskapsavdeling, for lukka arrangement og spesielle anledninger. Kjøkkenet i 2. etasje blir et anretningskjøkken, der maten kommer opp med heis/løfteplattform fra hovedkjøkkenet i 1. etasje. 

Skal oppleves som nytt

Halle fortalte også at interiørarkitekter er koblet på prosjektet. Det er nemlig ikke bare en praktisk oppussing som planlegges, men en relansering. Sluttresultatet skal bli helthetlig, og det skal oppleves som et nytt hotell. 

Interiørakitektenes moodboard er "natur, nordisk, moderne og lunt". Kunst skal også brukes, ikke bare som utsmykning, men som et del av hotellets identitet.

Det er planlagt muligheter for aktiviteter som kan trekke folk til hotellet, som for eksempel shuffleboard. 

Med disse planene håper Frich's og LL Gruppen å gjøre hotellet interessant for kurs og konferanser, for tilreisende, gjennomreisende og folk for folk flest. Utfordringen til forsamlingen på mandagens møte var å formidle hva som skal til for at de kan og vil bruke hotellet mer enn de gjør i dag.

– Det som er viktig for oss, og som vi har lyst til å få til, er å få et hotell som vi kan være stolte av, som de som jobber kan kan være stolte av, som dere kan være stolte av, som Surnadal kan være stolt av, og som vi kan bruke mye, både på hverdag og helg, sa Lars Ove Løseth.

Bare positive tilbakemeldinger

Presentasjonen skapte stort engasjement i salen, og tilbakemeldingene var utdelt positive. Flere representanter fra næringslivet ba om ordet og påpekte at det er behov for et hotell i bygda, slik at møter og kurs kan arrangeres i Surnadal, og man slipper å legge det til nærmeste by for å få mulighet for overnatting. Det foregår også av og til store arrangementer i regi av lag og foreninger i Surnadal, som er avhengige av stor overnattingskapasitet. Taekwon-Do-klubbens sommerleire er et eksempel på det.

Gøran Bolme kom med en hilsen fra formannskapet, som har fått planene presentert tidligere. De ser også positivt på dette. Bolme sa at hotellet kan være et "fyrtårn" og et knutepunkt for ulike reiselivstilbud i regionen, gjennom hele året.

Lars Løseth tok ordet til slutt, og påpekte at alle tilbud i lokalsamfunnet, reiselivstilbud, overnattingssteder og serveringssteder kan trekke folk til hverandre. Han understreket at hotellets eiere ønsker å samarbeide med flest mulig andre aktører, og det er viktig å bruke og framsnakke hverandres unike tilbud.

– Dette gjør vi ikke for å bryte noen ned, men for å bygge opp totalen, avsluttet han, og takket alle for oppmøtet.

Powered by Labrador CMS