Gudteneste i Øvre Rindal kapell

Barndåps-, bots- og bededag i Øvre Rindal kapell

På Bots- og bededagen i kapellet var det to barnedåpar, preike over teksta om sonen som vende heimatt etter å ha sløsa bort arven sin og om broren hans. Ved orgelet og pianoet satt Ronny Kjøsen som nytilsett organist i Rindal.

Publisert Sist oppdatert
Dåpsfølget til Johanne Rønning Elshaug ved døpefonten.
Johanne Rønning Elshaug med prest foreldre og faddere.
Dåpsfølget til Emma Elizabeth Stokke-Fostad ved døpefonten.
Emma Elizabeth Stokke-Fostad med sokneprest, foreldre og faddere.
Dåpsfølget til Emma Elizabeth Stokke-Fostad ved døpefonten.
Nyansatt organist Ronny Kjøsen framførte Kari Bremnes sin dåpssalme "Her e det et lite barn som kommer" (593 i Salmeboka) som postludium. Sjå tekst nedst på sida!

Nedafor kan du les preika sokneprest Lene Gåsvatn heldt over teksta om sonen som kom heim i Lukas 15,11–32:

Familieliv til besvær

Kor gamle skal foreldra våre bli før dei innser at det kan vera lurt å seia unskyld til borna sine? Ifølge Nina Lykke er det mange unge eller vèl vaksne born som lengtar etter dette: Ein unskyldning for det urimelege, utidige, urettferdige eller ukjærlege dei måtte ha opplevd i oppveksten. Som det òg for tilårskomne foreldre kunne gjort svært godt med ein takk andre vegen: Takk for oppvekst og barndom, omsorg og den typen kjærleik som gjer at eg veit eg alltid kan koma heim.

I lignelsen som er preiketekst for Bots- og bededag i år, handlar det blant anna om ein kar som kjem til seg sjølv og kjem heim:

 

Det står skrive i evangeliet etter Lukas 15,11–32

Jesus sa: «Ein mann hadde to søner. Den yngste sa til far sin: ‘Far, lat meg få den delen av formuen som fell på meg.’ Så skifte han eigedomen sin mellom dei.

Ikkje mange dagane etter selde den yngste sonen alt det han eigde, og drog til eit land langt borte. Der levde han eit vilt liv og sløste bort formuen sin. Då han hadde sett alt over styr, vart det uår og svolt i landet, og han tok til å lida naud. Han gjekk då til ein av mennene der i landet og bad om arbeid, og mannen sende han ut på markene sine for å gjeta grisene.

Han ønskte berre å få metta seg med dei belgfruktene som grisene åt, men ingen gav han noko. Då gjekk han i seg sjølv og sa: ‘Kor mange leigekarar heime hos far min har ikkje fullt opp av mat, og her går eg og svelt i hel! Eg vil bryta opp og gå heim til far min og seia: Far, eg har synda mot Himmelen og mot deg. Eg er ikkje verd å kallast son din lenger. Men lat meg få vera som ein av leigekarane dine.’ Så braut han opp og gjekk heim til far sin.

Medan han endå var langt borte, fekk faren sjå han, og han fekk inderleg medkjensle med han. Han sprang imot han, kasta seg om halsen på han og kyste han.

Då sa sonen: ‘Far, eg har synda mot Himmelen og mot deg. Eg er ikkje verd å kallast son din lenger.’

Men faren sa til slavane: ‘Skund dykk! Finn fram dei beste kleda og ha dei på han, og lat han få ring på fingeren og skor på føtene. Hent så gjøkalven og slakt han, og lat oss halda måltid og feira. 

For denne sonen min var død og har vorte levande, han var bortkomen og er attfunnen.’ Og så tok festen og gleda til.

Den eldste sonen var ute på marka. Då han gjekk heimover og nærma seg garden, høyrde han spel og dans. Han ropa på ein av slavegutane og spurde kva som stod på. ‘Bror din er komen’, svara han, ‘og far din har slakta gjøkalven fordi han fekk han velberga heim att.’

Då vart han sint og ville ikkje gå inn. Far hans kom ut og prøvde å overtala han. Men han svara attende: ‘No har eg slava for deg i alle år og aldri sett meg opp mot dine bod. Men meg har du ikkje gjeve så mykje som eit kje, så eg kunne halda fest saman med venene mine. Men når han kjem heim, denne son din som har sløst bort pengane dine i lag med horer, då slaktar du gjøkalven for han!’

Då sa far hans: ‘Du er alltid hos meg, barnet mitt, og alt mitt er ditt. Men no må vi halda fest og vera glade. For denne bror din var død og har vorte levande, han var bortkomen og er attfunnen.»

Slik lyder det heilage evangeliet.

 

Tenke seg til å heite Fru Lykke. Så herleg etternamn. Der i huset må alt vera fint og bra.

Fru Lykke heiter Nina til førenamn, er forfattar og var å høyre i programmet Åpen bok i P2 kl.11.03 sist fredag. Og heldigvis rakk eg å høyre det programmet før eg byrja på preika.

Fordi den dama, Nina Lykke, hadde så mykje å fara med. Siste boka hennar heiter «Hvor er de voksne?», og den var ho invitert til å snakke om.

Blant alt det kloke og fine ho sa, fortalte ho at stort sett lengtar foreldre etter å høyre ein ting, mens borna deira lengtar etter å høyre noko anna.

Unge, eller gamle! foreldre lengtar etter å høyre takk frå borna sine: Takk for heimen de gav meg, takk for oppveksten, takk for alt de gjorde for at barndommen min skulle bli fin.

For slik er jo tross alt dei fleste foreldre: Me vil så gjerne legge til rette for at borna våre skal få ein god start. Og det kunne gjera så godt å bli takka – om ikkje for alt, så i alle fall for de me fekk til.

Og borna, unge eller gamle, me skulle så gjerne høyrt eit unskyld frå foreldra våre.

Det er som om foreldre ikkje ser kor dårlege foreldre dei kan vera av og til, når dei er urettferdige og sure, når dei ikkje forstår oss eller opptrer urimeleg.

Kva hjelper det vel med alle tinga me fekk, når dei også kunne opptre med både spydigheiter og total mangel på forståelse for kor vanskeleg det er å vera barn av og til? For ikkje å snakke om ungdom!

Dessverre er det slik at mange foreldre ikkje vinn seg til å seia unskyld før dei gløymer det meste, eventuelt flytter for godt. Og mange vaksne born rekk heller ikkje å seia takk før einaste måten blir å kommunisere det i ei dødsannonse. Litt for seint.

Me høyrde om ein far i denne lignelsen. Ein far som sikkert gjorde så godt han kunne. Men som likevel ikkje hadde gjort nok – korkje for sonen som vart heime eller for han som reiste.

Sonen som blir att heime er sur for at han har vore tatt for gitt. Han har vore snill og pliktoppfyllande, slik det eldste barnet i ein søskenflokk oftast er. Dei seier jo at den eldste, det er den som er mest ansvarsfull – akkurat slik den den eldste sonen Jesus fortel om.

Den yngste derimot, det er den i flokken som har det mest artig. Og denne teorien slår til her også: Det er ganske lettliva, og skal me tru den eldste broren, så har det handla om både utskeielsar og dametrafikk for yngstemann –

- inntil arven tok slutt, det vart hungersnød og arbeid langt heimanifrå der han delte liv og mat med grisene.

Ingen av desse to sønene er særleg takknemlege overfor faren.

Den eldste har lite å takke for, der han går heime og er pliktoppfyllande, utan å be om noko til seg sjølv.

Og den yngste, han har visst berre seg sjølv å takke. Dertil har han vore ytterst frekk og bedt om arv hjå ein far som fortsatt lever i beste velgåande. Ytterst frekk, eller endå til stygg.

I førre veke har den fremste i kyrkja stått på London bar i Oslo og sagt unskyld på vegne av biskopar og heile trussamfunnet for uretten homofile har lidd under i kyrkja vår. Ein slik unskyldning kunne me som studerte teologi på 80-talet, eller fann eit nytt synspunkt på denne saka i løpet av 90-talet aldri drøymt om at skulle koma.

Enn det: Olav Fyske Tveit står der, på vegne av alle, og seier unskyld for urett overfor homofile som i Guds, alternativt sjølvhevdingas navn, har vore skubba utanfor kyrkje og fellesskap, frelse og nattverdbord.

Og me kan altids spørja oss: Skulle den gamle faren her i denne lignelsen gjort det same? Skulle han gjeve ein uforbeholden unskyldning til sonen som bad om arv før han var død og som rota bort både livet sitt og pengane?

Skulle den gamle faren gjeve ein uforbeholden unskyldning til storebror som er heime, han som aldri får noko til seg sjølv men berre bèr ansvaret som det sømmer seg for eldstemann?

Eg veit ikkje. Men eitt veit eg: Livet blir aldri det same for nokon av desse to sønene. Ikkje for den heimeverande som får høyre «Barnet mitt. Du er alltid hjå meg og alt mitt er ditt.»

Og heller ikkje for den yngste, han som stadig blir speida etter av pappa sjølv om han har reist langt bort.

Og når han fyrst kjem til seg sjølv så han vender heim, blir han møtt med ei inderleg medkjensle, ein far som kjem springande imot han, kastar seg om halsen på han og kyssar sonen sin.

Slik er det for oss å vera hjå Gud. Slik blir det for oss å koma til Gud. Der står me likt, uansett om me er eldst eller yngst, om me har vore der heile tida eller nett har kome til oss sjølve så me kom oss heim.

Og uansett kvar me er, er me vortne påmint at det går an å takke gamle foreldre før det er for seint – både for arbeidet dei hadde med oss og for omsorga og kjærleiken som alltid var der.

Og me gamle foreldre, me må gjerne koma såpass til oss sjølve at me ser at det er noko det kan vera godt å be om tilgjeving for – om ikkje for vår eigen del, så for desse våre kjæraste som opplevde oss urimelege. Lukka blir neppe mindre om me gjer det.

Ære være Faderen og Sonen og Den Heilage Ande som var, er og vera skal èin sann Gud frå æve og til æve. Amen.

Løvfall ved Øvre Rindal kapell.
Løvfall ved Øvre Rindal kapell.
Nymaka veg gjennom løvet ved kapellet.
Lars kirketjener hadde maka veg gjennom løvet.

Her e det et lite barn som kommer (Kari Bremnes)

Her e det et lite barn som kommer
Ny i denne verden mjuk og varm
Ennu har det ikkje sett en sommer
Ennu kan det bæres på ei arm
Ennu e det ny for sol og måne
Ennu kan det trøstes av en sang
Ennu av mysterium og under
Lite barn i kirke første gang

Nu e alle lysan tent her inne
Sånn at ikkje mørket kommer til
Måtte alltid gode lamper skinne
Sånn at ingen barn kan gå sæ vill
Lyse som fortellinger om nåde
Lyse for barmhjertighet og håp
Lyser for et lite barn som kommer
I ei kirke i en hellig dåp.

Powered by Labrador CMS