Haugen, Melkild, Halle og Skogheim

Får 4,2 millioner til tømmerkai

Som én av tre har Surnadal kommune har fått innvilget midler fra Landbruksdirektoratet til bygging av tømmerkai. Av de totale investeringene på 7,3 millioner kroner får kommunen tilskudd på inntil 4,2 millioner kroner.

Mens pressemøtet fant sted onsdag ettermiddag losset Surnadal Transport tømmer til kaifronten, og det dukket også opp materialer til bygging av den nye ro/ro-rampa.

- Det er artig at det er så mye som skjer på havna, smiler rådmann Knut Haugen.

Totalt ligger investeringene på rundt 20 millioner for hele området, og midlene fra Landbruksdirektoratet er kjærkommen støtte. Kristiansund og Nordmøre Havn investerer rundt 9 millioner i selve ro/ro-rampa, mens Surnadal Hamneterminal AS investerer i terminalbygg og nødvendig utstyr for å betjene kundene på havna.

- Nå får vi hele området i den standarden vi ønsker under ett, sier kommunalsjef og daglig leder i Surnadal Hamneterminal Karin Halle.

Tømmerkai plan_690x462.jpg

Karin Halle viser skisse over området. Ro/ro-rampa vil ligge ca. 25 meter syd for kaia. En stålbru produsert i Polen vil plasseres mellom rampa og fast grunn, den ses bak båten til høyre i bildet. Kommunalsjef Inge Skogheim opplyser at stålbrua er forventet å ankomme havna i neste uke.

 

Halle forteller at Kystskogbruket og Allskog har vært viktige støttespillere i søknadsprosessen. Kystskogbruket er et samarbeid for skogbruksnæringa langs kysten fra Rogaland til Finnmark, som har som overordnet mål å fordoble verdiskapninga i kystfylkene innen 2020.

 

Stor verdiskapning

Transportleder i Allskog Ivar Melkild forteller at Surnadal Havn er det tredje prosjektet i Møre og Romsdal som Allskog har bidratt til å gjennomføre. Han er svært opptatt av frakting av tømmer blir flyttet fra vei til sjø, for å gjøre skognæringa mer miljøvennlig og konkurransedyktig, og spesielt nå når det er en stor økning i tømmervolumet i fylket. Volumet er tidligere estimert til å øke til 55.000 m3 om få år, men allerede nå håndteres 50.000 m3 fra Rindal, Surnadal og Halsa over kai. Allskog har doblet aktiviteten i Surnadal siden i fjor.

- Vi ser en betydelig økning på kort tid. Volumet i fylket har tidligere ligget på 100.000 m3, men nå er det snakk om 300.000 m3. Det er voldsomme ressurser, sier Melkild.

Bygging av ro/ro-rampa fører til mer effektiv håndtering av tømmeret, når det kan fraktes direkte fra skogen til kaifronten og unngå bruk av baklageret.

- Det gir én mindre håndtering, og fører til at vi sparer på hver kubikk. Det er snakk om flere hundre tusen i besparelser, forteller Melkild.

 

Mer aktivitet fra nyttår

Foreløpig er det kun tømmertransport på kaia, men fra nyttår vil også SeaCargo benytte havna med befraktning av materiell og varer fra Pipelife og Talgø. Disse vil ha behov for lagring innendørs, blant annet for MDF-plater og råstoff. I første omgang vil det bygges en plasthall hvor materialer og råstoff kan lagres, men etterspørselen fra kundene vil diktere omfanget. Halle forteller at flere surnadalsbedrifter vurderer sjøtransport, enda et rederi har vært inne i bildet, og nylig har også Nortømmer tatt i bruk havna.

De tre som får tilskudd i 2015 får en arbeidsfrist fram til oktober 2017, skriver Landbruksdirektoratet. De mottok totalt 12 søknader, og tre tømmerkaier i tre ulike fylker fikk gjennomslag. Til sammen er det gitt tilsagn om 22,2 millioner kroner.

Baklageret_690x324.jpg

Her skal det eksisterende baklageret oppgraderes. 13 dekar fylles med masse og asfalteres.