Trollheimen P3140764_715x536

Turløype i Rindal

Her kan du lese beskrivelse av en liten, lett tilgjengelig løype, ikke langt fra Rindal sentrum! Den er absolutt å anbefale! Skiføret holder i alle fall denne helga. Turhytta kan være turmål heile året!

Ned fra Tiuråsen er Tifjellet midt imot.

Grønlifeltet/Furuhaugmarka i Rindal

Anbefalt skitur for unge og eldre

Kjør forbi Rindal sentrum fra sør og ta av veien opp til Grønlifeltet. Parker ved nerenden av Grønlivatnet. Gå videre etter bilveien cirka 50 meter. Da ser du skiltet Skiløype til Skogsletta 7,5 kilometer.

Du følger løypa slakt oppover og så opp en bakke som er den bratteste på hele turen, men likevel ikke bratt.

Oppe på flata, etter en kilometer fra start, ser du løypa fra Rindal sentrum komme innpå. Den er brøyta fra Igltjønna og er 4,5 kilometer.

Videre går det slakt oppover før du svinger til høyre (østover), forbi Hamnløa og videre i nesten flatt terreng før en liten bakke opp til Skihytta.

Skihytta

Skihytta er bygd av Rindal IL og er åpen for alle. Her kan man sitte på benker i solveggen eller være inne og kanskje grille eller koke varm drikke.

Løypa fortsetter i det samme lette terrenget cirka en kilometer til. Så bærer det nedover i slakt terreng mot Skogsletta.

Mange velger å følge traseen til den ender ved veien gjennom Furuhaugmarka. Du kan gjøre en avstikker til ”Barnevennlig turmål” ved Storvatnet. Her er gapahuk med grillmuligheter og toalett.

Utsikt mot Trollheimen med Rindhatten (fra venstre), Bolmetrollhetta og Ura.

På returen har du det flotteste utsyn til Trollheimen med Rindhatten, Bolmetrollhetta og Ura. Du ser også Tindfjellet og Sandfjellet mot sørvest.

Hamnløa passeres både på opp- og tilbaketur.

Etter å ha passert Hamnløa kan du gå ei ekstra rundløype på 3 kilometer over Tiuråsen. Utsikten derfra er også svært vakker med Bolmetrollhetta midt imot og Tifjellet mot øst. (Øverste bildet).

Takk til Grete Elshaug og Helene Nergård (foto) som deler dette med oss på Trollheimsporten!